Ірина Мальцева: «Не зважайте на конкурентів — зосередьтеся на максимальному задоволенні потреб клієнта»

Підприємниця про те, як вести два бізнеси одночасно та експортувати

«Мріяти про власну справу та здійснювати підприємницьку діяльність – це різні речі. Все набагато складніше, ніж здається. Але воно того варте», — впевнена Ірина Мальцева, співвласниця Feeding Pillow та Cheesecake.kiev.ua. Про свій досвід вона розповіла в інтерв’ю WoMo. 

Який ваш найважливіший підприємницький урок?

Дуже важливо почати та не зупинитись, зіштовхнувшись із першими перешкодами. Часто жінки думають: «Щоб стати підприємницею, треба поводитись, як чоловіки». Я б порадила залишатись собою, займатись самопізнанням та постійним розвитком. Оточіть себе людьми, що здатні вас підтримати, та вперед!

І ще один висновок: власна справа – це частіше за все «24/7». Особливо спочатку. Але якщо ти займаєшся улюбленою справою, то це вже не робота.

Коли ви започаткували власну справу?

Оскільки я вивчала державні фінанси у КНТЕУ, то працювала за фахом у Міністерстві фінансів. Але згодом зрозуміла, що у щоденні хочу більше спілкування. Тому довелось трохи перекваліфікуватися — тривалий час працювала у сфері послуг. У 2016 році захистила магістерську дисертацію в Університеті Шеффілда (University of Sheffield) та отримала ступінь MBA. Того ж року за підтримки мого чоловіка й започаткувала власну справу. Ми  об’єднали наші ідеї та створили бізнес-модель Feeding Pillow. Рік потому наша родина долучилась до проекту Cheesecake.kiev.ua, який працює на ринку Києва вже понад 6 років. Цей проект протягом останнього року зазнав фундаментальних змін та почав зростати.

Розвивати два проекти одночасно – це нелегка справа особисто для мене. Іноді розклад занадто щільний. Але за підтримки сім’ї, за яку я дуже вдячна, це стає можливим.

Що ви виробляєте? Чи є іноваційна складова?

Основним продуктом одного з проектів є ортопедичні засоби для зручного годування малюків грудьми, які ми продаємо під брендом Feeding Pillow. Ми взяли за основу модель, розроблену 20 років тому американським лікарем, та додали до неї сучасні технології, які зробили процес годування більш комфортним та зручним для матері та маляти. Ми застосували такі інновації:

  • шар Memory з ефектом пам’яті, який робить рівну поверхню Feeding Pillow зручною для малюка через його обгортаючу конструкцію та допомагає закріпити маля на поверхні.
  • Мембранна тканина чохлів, яка є гіпоалергенною, дихаючою та не пропускає вологу на поверхню основи Feeding Pillow.
  • Завдяки інноваційній технології просочування, тканина чохла повністю поглинає вологу, швидко висихає, її легко прати, тому продукт Feeding Pillow є дружнім для довкілля через збереження ресурсів у процесі догляду. Таким чином, сім’ї піклуються про здоров’я нації завдяки підтримці природного вигодовування, а також заощаджують електроенергію через властивості тканини.

Гордістю іншого нашого проекту Cheesecake.kiev.ua є чізкейки, у складі яких лише натуральні високоякісні компоненти без використання підсилювачів смаку, консервантів, харчових добавок, штучних ароматизаторів та фарбників. Термін зберігання у холодильнику складає 72 години. Основу чізкейків складають елітні м’які сири («Філадельфія», «Рікотта», «Маскарпоне») та натуральний чорний шоколад, свіжі ягоди і фрукти. Ми готуємо понад 35 різних смаків.

У якому місті розташоване виробництво? Чи плануєте експортувати?

Feeding Pillow має зовсім маленьку команду. Хоча процеси перевірки якості, головний офіс та основний склад розташовані у Києві, виробництво різних частин продукції було організовано партнерами по всій Україні. Організаційно-операційні процеси закриваємо вдвох: я та моя права рука Людмила Галайтата, безпосередня керівниця проекту. Вона є моєю вірною подругою вже впродовж багатьох років. Чоловік допомагає ідеями та інколи цікавими знайомствами. Також друзі допомагають із бухгалтерськими та юридичними питаннями на проектній основі. Зараз готуємо нашу першу партію Feeding Pillow на експорт до Європи. Я б назвала цей процес «через терни – до зірок».

У нас також невеличка команда в онлайн кондитерській Cheesecake.kiev.ua. Виробництво розташовано у Києві. Зараз ми активно набираємо команду. Працюємо проектно з різними людьми та компаніями. Щодо експорту у нас був цікавий запит. Під час виставки China Bakery Expo 2017 року у Шанхаї ми з чоловіком познайомились із потенційними імпортерами та вели переговори з ними щодо поставок нашої продукції до Китаю. Тимчасово експортний напрямок призупинено, адже вважаю, що ми ще не готові, нам ще треба багато навчатись. Проте бачу великий потенціал у цій сфері. 

Хочу згадати команду SMM, з якою співпрацюємо. Вони творять наші соціальні комунікації для обох проектів натхненно та з душею. Безкінечно пишаюсь ними.

Які навички потрібні жінці в бізнесі сьогодні?

Підтримка з боку оточення жінки має велике значення. Щоб жінці стати успішним лідером у наших реаліях, окрім всіх професійних навичок, потрібно розвивати у собі орієнтацію на пошук рішення, а не проблеми, сміливість та прагнення досягати мети. У нашому суспільстві деякі люди вважають це чоловічими проявами. Ці навички та здібності варто одночасно розвивати з багатозадачністю та вмінням будувати та підтримувати взаємовідносини. Це особливо зараз помітно у нашому проекті Feeding Pillow.

Що треба зробити, щоб було більше ґендерно змішаних команд для прийняття ефективних рішень у сучасному світі?

У наших проектах, я маю надію, це питання не стоїть так гостро. Я не відчуваю обмежень. Тим не менш, я розумію, що вони об’єктивно існують. Із власного досвіду скажу, мені дуже часто бракує впевненості у собі, сміливості відстоювати свою точку зору та “продавати” свої ідеї, зосереджуючись на своїх сильних сторонах, а не на слабких. Постійно долаю страх перед невдачами і помилками та гіперперфекціонизмом. Часто також бракує часу для себе та сім’ї. Для мене все перераховане – це потенційні перешкоди для розвитку власної справи чи кар’єри.

Хто є вашими радниками у розвитку бізнесу?

У Cheesecake.kiev.ua ми створили маленьку, але потужну команду однодумців, що активно шукає можливості для розвитку. Наші найкращі радники – це наші клієнти. Ми змінюємось для них. Ми вивчаємо їхні ролі та потреби. Також ми звертаємося за допомогою до зовнішніх консультантів, зокрема в процесі трансформації чи масштабування бізнесу, через які зараз проходимо в обох проектах. Залюбки час від часу користуємось послугами вузькоспеціальних консультантів, що мають потрібні знання, навички, досвід.

Якщо б ви порівняли себе сьогоднішню з тією, якою були до початку участі у програмі для підприємниць She Exports, що змінилося?

Завдяки програмі She Exports моє коло спілкування поповнився безцінними знайомствами. Також цінною для мене є освітня складова.

Які тренди майбутнього, нові технології  впливають на ваш бізнес та галузь?

У Feeding Pillow ми спостерігаємо цікавий тренд: глибока інтеграція людини, технології та продукту чи послуги. Усе навкруги змінюється через всеохоплюючу діджиталізацію.

У Cheesecake.kiev.ua. на глобальному ринку харчових продуктів навіть найбільші гравці масового ринку вже створюють спеціальні лінійки продуктів з високоякісних інгредієнтів без додавання штучних барвників, консервантів та підсилювачів смаку та еко-упаковку. Ми спостерігаємо збільшення кількості онлайн-сервісів, зручних для споживачів у виборі товару, його оплати та організації доставки до дверей дому чи офісу. Нещодавно прийняли рішення про участь в одному надзвичайно цікавому проекті, що зовсім скоро запропонує Києву новий спосіб доставки!

Якого типу нові бізнес-партнерства вам потрібні з метою спільного розвитку експорту?

Насправді, у виробництві Feeding Pillow ми дуже ретельно відбираємо наших партнерів з точки зору наявності у них сертифікатів якості міжнародного зразка. Залишаються питання щодо отримання сертифікату EUR.1 чи його аналога. Тож на порядку денному є оформлення дозвільної та іншої сертифікації, зменшення цін на логістику чи доставку товара, наприклад, до Європи, доступ до великих мереж роздрібної торгівлі.

Що порадите робити у сфері маркетингу та комунікацій?

Саме зараз Feeding Pillow та Cheesecake.kiev.ua кардинально перебудовують усі бренди, сайти та бачення сервісу обох компаній. У процесі цих змін ми, в першу чергу, відійшли від застарілого поняття цільової аудиторії та натомість розглядаємо клієнта з точки зору тих ролей, що він або вона виконують. Тому ми краще розуміємо, які є потреби, в який момент вони виникають та як їх краще задовольнити. Ми постійно намагаємось не просто продати товар, а справити враження, перевищити очікування, побудувати відносини та залишатися постійно на зв’язку з споживачами нашого продукту, а також провідними фахівцями галузі.

Три важливі поради:

  1. Не концентруватись на «конкурентах», а зосередитись на максимальному задоволенні потреб клієнта.
  2. Шукати можливості будувати партнерські відносини у формі кластерів та екосистем.
  3. Завжди враховувати контекст та загальні тренди не тільки у своїй галузі, а й суміжних та зовсім інших сферах.

Що і кого ви шукаєте для розвитку бізнесу?

Ми завжди шукаємо «наших» людей, що поділяли б наші цінності та підтримували ідеї розвитку. Чимало виїжджають за кордон заради європейського чи американського стилю життя чи кращої школи для дитини, і це можна зрозуміти. У сучасному світі дійсно талановита людина може працювати практично з будь-якого куточку світу. Отже, я ставлю собі за мету таким чином піклуватись про «своїх» людей, щоб забезпечити їм не лише гідний рівень життя, а щоб людина, залишаючись у нашій країні, могла дійсно пишатися своєю справою та компанією, в якій працює. У нашому випадку ми відчуваємо нестачу коштів для розвитку, тому, звичайно, хотілося б залучити «дешеві» фінансові ресурси. Із цим, чесно кажучи, виникають труднощі. Дозволити собі взяти гроші із оберту, щоб проінвестувати, не завжди можливо.

Чи стикалися ви особисто або знайомі власниці бізнесу з відмовами у фінансуванні з боку банків?

Так, стикалися. Високі процентні ставки та обов’язкове надання залогової власності, яка оцінюється значно нижче, ніж потенційна сума кредиту, геть відбивають бажання навіть думати про банківське кредитування. Зараз це утопія для малого бізнесу. На жаль, я спостерігаю ситуацію, в якій малий та середній бізнес практично не має шансів використовувати для свого розвитку такий інструмент, як банківське кредитування.

На що ви б хотіли знайти ресурси і які?

Дуже багато є думок із цього приводу. Чого завжди не вистачає? Це час, люди та гроші на розвиток. Отже, у майбутньому ми хотіли б, щоб Feeding Pillow могла інтегруватись у систему “Розумний будинок” та стала необхідним та незамінним помічником для мам у сучасному світі цифрових технологий. Також хочемо працювати над тим, щоб усі використані матеріали виробленого товару та упаковки можна було переробити та використати повторно.

У кондитерському проекті ми активно шукаємо партнерів та постачальників інгридієнтів, які розділяють наші цінності, що ґрунтуються на таких принципах, як постійний розвиток, натуральність та екологічність. Ми стикаємося з нестачею екологічної упаковки вітчизняного виробництва для кондитерських виробів, яка відповідає стандартам та особливостям доставки нашої продукції.

Нещодавно завдяки освітній конференції програми She Exports, заглибилась у Глобальні цілі сталого розвитку для бізнесу ООН. Маю наміри найближчим часом інтегрувати їх до стратегій розвитку компаній.

Переживаю всім серцем соціальні труднощі, яких у нас багато. У зв’язку з цим є давня мрія – надавати робочі місця та, можливо, навчати людей із особливими потребами. Поки що не вирішила, як це технічно втілити. Охоче співпрацювала б з людьми, що розуміються на цьому та дізналася б про цікавий досвід.

Інтерв’ю підготувала Аліна Севастюк, керівниця програми She Exports Офісу з просування експорту

Фото із власного архіву Ірини Мальцевої

— Читайте також: Вікторія Філатова: «Сучасний бізнес – це нові типи партнерства та врахування трендів майбутнього сьогодні»