Юло Вооглайд: «Знання не є цінністю, якщо не вміти їх застосовувати»

Інсайти з виступу філософа на Фестивалі Ідей

25 серпня на Фестиваль Ідей* завітав естонський філософ, педагог і почесний професор Тартуського університету Юло Вооглайд. Головною тезою виступу професора стала необхідність комплексної та системної освіти, що формує свідомих і відповідальних людей. Ми записали поради для батьків і вчителів – головних освітян у житті своїх дітей. Лекція вченого відбулася за запрошенням онлайн-медіа Освіторія.

Про освіченість

Освіченість – незамінна передумова розвитку як суб’єкта, так і народу в цілому. Але сама вона не є цінністю, бо стає такою лише разом з ерудованістю та досвідом.

Люди вважають, що освіченість – це те, що дають і створюють у школі. Наче освіта починається тоді, коли дитина вступає до дитсадка чи школи, і обмежується лише тим, що відбувається в цих установах. Ми вважаємо таку думку небезпечною та розглядаємо освіту як функцію культури.

Розвиток суб’єкта – творчий процес. Звідси висновок, що навчити людину освіченості неможливо. Ми можемо лише надати передумови до творчості й пошуку: наукового, художнього, релігійного та філософського.

Здобувати освіту необхідно від народження до смерті, при цьому не тільки в школі. Так, традиційні заклади – системотворчий фактор у цій сфері, але вчити можуть усі суспільні інститути, в першу чергу – сім’я.

Про знання

Знання потрібні, але так само не є цінністю, якщо людина не вміє їх застосовувати та розуміти їх наслідки.

Батьки дають дітям знання вдома, вчителі – у школі. Цього не достатньо, бо потрібні ще й вміння, яких можна набути через діяльність за допомогою знань.

Навчитися думати самостійно набагато важче, ніж сформувати знання. Якщо людина не вміє розмірковувати, то не варто говорити про освіченість. Наявність знань – це не освіта.

Про формування досвіду

Як зробити дітей досвідченими? Не говорити те, про що вони могли б здогадатися самі. Дивуватися кожного разу, коли вони щось придумали чи створили, помічати їх досягнення. Святкувати їх відкриття, коли вони здобули те, чого, на їхню думку, більше немає у світі. Тому головна задача вчителя – допомогти дітям пізнати себе і повірити в себе. А також повірити в інших людей і в майбутнє.

Зацікавленість важлива? Так! Але вона є цінною лише тоді, коли є воля не кидати справи й подолати всі перешкоди. Тому потрібні ще воля та віра.

Про відповідальність

Необхідно вчитися не тільки приймати рішення, а й реалізовувати їх. Тому не можна говорити дитині те, що вона може вирішити сама.

Наведу маленький приклад: моєму онуку 4 роки. Він мені говорить: «Діду, я йду на вулицю!». Я відповідаю: «Добре». Він мене запитує: «Що я надягну?». Я відповідаю: «Ти ж вже доросла людина. На вулицю йду не я, а ти. Поглянь у вікно. Якщо сонце – надягни одне, дощ – інше. Але головне запитання – що ти там будеш робити? Кататися на велосипеді? Вдягни це. Щось майструвати? Вдягни інше. Бігати? Третє. Не знаєш, що будеш робити? Тоді навіщо взагалі йти на вулицю?». Так людина навчиться думати.

Сьогодні у суспільстві можна обійняти будь-яку посаду, можна балотуватися куди завгодно, але як працювати на керівних позиціях без моральної відповідальності? Ніяк!

Про підготовку випускників до реального життя

Після вишу нас наймають на посаду, а не на спеціальність. Але ж підготовки на посаду в університетах немає! Спеціальність є, підготовка за професією слабкувата, а до посади зовсім не готують.

Це потрібно, щоб людина орієнтувалася в обраній галузі. По-друге, щоб зрозуміла, які існують перешкоди та небезпеки на цій позиції, а також навчилася знаходити рішення цих проблем. По-третє, щоб людина була спроможна організовувати робочі процеси. Без такої підготовки студенту важко прогнозувати свої подальші дії після закінчення закладу освіти.

Самої лише кваліфікації не достатньо. Вона потрібна, але окрім високої кваліфікації спеціалістам необхідна орієнтація на самостійність і мотивація.

Про боротьбу зі шкільним насиллям

Потрібно боротися із причинами цього насилля. А вони можуть бути різними. Наприклад, коли дітей використовують як об’єкт для маніпуляцій, вони це відчувають, і починають використовувати маніпуляцію на свою користь, що надалі може призвести до серйозних неприємностей.

Дітей потрібно вчити спілкуватися та з гідністю ставитися один до одного.

Необхідно:

  1. Однаково ставитися до кожної дитини.
  2. Сформувати у дитини впевненість, власне «Я», яке потім перетвориться у «Ми».
  3. Не «грати» в свободу, а фактично створити свободу.

Буває таке, коли єдиній дитині в сім’ї все дозволяють. Коли така дитина починає спілкуватися зі своїми однолітками, можуть виникати конфлікти. Вона звикла, що їй все дозволяють, а тут виникає супротив. Таких школярів можуть погано сприймати в дитячому садку чи в школі, що в майбутньому може зародити в них агресію, яка перетвориться у насилля. Тому важливо усувати можливі причини виникнення насилля, а не лише його наслідки.

______________

*Фестиваль ідей​ – це відкритий форум для лідерів, місце для поглибленого дослідження ідей та проблем, які формують сучасність і майбутнє спільнот. Impact Hub Odessa й Aspen Institute Kyiv другий рік поспіль проводять захід в Одесі.

Підготував Василь Хащовий

— Читайте також: Як привчити дитину до читання

Мы в Facebook