Водійки вантажівок та штабелерів: як брак кадрів пришвидшує опанування жінками нових професій

Наталія Колісніченко за кермом вже 27 років, але до вантажівки вперше сіла минулого літа, коли пройшла конкурсний відбір до шведської програми перекваліфікації. Два місяці навчання в автошколі, автодром, вулиці Києва, екзамен — і ось вона вже водійка багатотонної фури. 

Жінка каже, що ніколи не боялась великих машин, а навпаки мріяла про них! Маючи дві вищі освіти, педагогічну та економічну, за спеціальністю не працювала. Останні 7 років була диспетчеркою у транспортній компанії Києва. Дивилась на машини й думала, що колись і сама кермуватиме чимось більшим за легковик.

«Символічно, що моя мрія сісти за кермо великого авто збувалася саме на вулиці Мрії, названій так на честь нашого найбільшого у світі транспортного літака, який знищили окупанти. Виїжджати на дороги міста я не боялась. Хоча знаю, що у деяких дівчат були труднощі із габаритами вантажівок. До того ж у нас на курсах були дуже професійні інструктори», — розповідає Наталія. 

Одразу після закінчення автошколи жінка влаштувалась працювати водійкою 15-тонної вантажівки, але проводити по кілька місяців у відрядженнях була не готова. Тож зателефонувала до логістичної компанії, де побувала на екскурсії під час навчання.

«Мені сказали приходити з документами. На роботу взяли навіть без стажування. Нині у мене невелика машина у 3,5 тонни. Вона новенька і на “автоматі”, тож їздити не складно. Хоча я все життя керувала машиною з механічною коробкою передач. Зараз я їжджу здебільшого Києвом та областю», — ділиться водійка і додає — «Колеги ставляться добре — допомагають, підказують, жодної дискримінації я не помічала».

Єдиною водійкою у компанії Наталя пробула лише місяць, а потім у неї з’явилась колега. Олена Річко також потрапила у професію не випадково. За освітою бухгалтер, але душа лежала більше до коліс і доріг, ніж до нарахувань та звітності. До того ж, жартує Олена, вона походить з династії водіїв.

«У мене тато далекобійник як і майже всі родичі-чоловіки. У цій династії я перша жінка-водійка. Думала піти вчитися через кілька років, коли підростуть діти. Але зараз війна і так склалися обставини, що мети я досягла навіть швидше ніж думала. Коли почула про безплатне навчання, то вже знала — цей мій шанс», — розповіла Олена. 

У Олени троє дітей: старша донька вже заміжня, синам — 11 і 13, вчаться у школі. Рішення мами сісти за кермо вантажівки — всі підтримали. 

«У цю професію приходять жінки з сильним характером. Мої рідні знають мій характер. Тому були не дуже здивовані, коли я почала стала водійкою вантажівки».

У логістиці вона працює вже понад два місяці. Як і колега, має посвідчення водійки категорії С — може керувати машиною до 15 тонн. Але їздить не лише Київщиною. Під час нашої розмови Олена чекала вивантаження у Полтаві.

Зупинятися на досягнутому водійки не збираються. Обидві вже пройшли чергову програму навчання, щоб кермувати вантажівками з причепом без обмежень по вазі. 

«Найважливіше і найважче — зробити перший крок. А коли вже почав йти — дорога з’являється сама по собі. І отак потихеньку, крок за кроком. І десь розумієш, що це не так вже й складно. Головне — це бажання», — каже пані Олена.

Нестача робочих рук у тилу з’явилася після повномасштабного вторгнення. Поступово ситуація загострилась. Як і багатьом підприємствам України, закривати вакансії стало складніше — розповідає HR-директорка групи логістичних компаній ZAMMLER Людмила Сизоненко. Особливо це відчутно у традиційно «чоловічих» професіях — таких як водії вантажівок, фахівці з митного оформлення, експедитори та працівники складів. Компанія розв’язує цю проблему кількома способами. 

«Ми співпрацюємо з Державною службою зайнятості, запрошуємо на роботу ветеранів. Також чоловіки старше 60 років прекрасно справляються з роботою як на складі, так і за кермом», — каже Людмила Сизоненко. 

Ще один вихід з ситуації — навчати жінок. 

«Мобілізація триває, все більше чоловіків потрібні на фронті. Але поки вони тут — треба встигнути передати досвід, навчити жінок, підготувати заміну. Таким чином ми також зміцнюємо колектив, позбавляємося гендерних стереотипів та підвищуємо ефективність нашої роботи», — пояснює HR-директорка.

Так у компанії вже запустили програму перекваліфікації жінок на водійок штабелерів — незамінних працівниць складів. Вони повинні вміти не лише управляти машиною, але й підіймати, переміщувати та відправляти вантажі на зберігання.

Однією з 5-х учасниць програми стала Вікторія Синіцина. Нині вона працює комірницею, але з машинами також на «ти» — 16 років за кермом, має посвідчення категорії С, тож може водити вантажівку.

«Керівництво запропонувало спробувати себе у новій професії — я вирішила, що чом би й ні. Підтримав і син, який працює зі мною у цій же компанії. Сказав: мамо, не відмовляйся, треба хоча б дізнатися як воно, а потім вже робити висновки. Підіймати вантажі трохи страшно, але думаю, що впораюсь», — каже Вікторія.

Будівельниці, кранівниці, машиністки, водійки фур та екскаваторів — в Україні існує кілька програм перекваліфікації жінок. Для когось — це вимушений крок, для інших — шанс здійснити давню мрію, розвиватись та будувати кар’єру. А для роботодавців можливість втриматись самим і підтримати економіку.