Аліса в Задзеркаллі

«Аліса в Задзеркаллі» – нова прем’єра театру «Київ Модерн-балет» вже у листопаді!

30 листопада 2024 року Академічний театр «Київ Модерн-балет» представить новий балет на дві дії «Аліса в Задзеркаллі». Музика українського композитора Івана Гаркуші (John Hope). Прем’єра відбудеться на сцені МЦКМ Жовтневий палац за фінансової підтримки Департаменту культури КМДА.

Балет «Аліса в Задзеркаллі» є авторським переосмисленням класичної казки Льюїса Керрола через призму сучасної хореографії. Хореографиня Катерина Курман втілить у своїй роботі унікальне бачення внутрішнього світу героїв через складні танцювальні форми.

Склад балету «Аліса в Задзеркаллі»:

  • Катерина Курман — провідна артистка Академічного театру «Київ Модерн-балет», авторка лібрето, хореографії та постановки балету
  • Іван Гаркуша (John Hope) — український композитор, автор електронної музики до балету
  • Дмитро Курята —художник костюмів
  • Данило Василенко — сценограф

У центрі сюжету балету «Аліса в Задзеркаллі» – захопливі, сповнені таємниць й тривог пригоди Аліси в чудернацькому світі підліткових мрій. Це історія, де реальність розсипається на очах, поступаючись місцем загадковому світу. Задзеркалля – своєрідний лабіринт, де звичайні закони втрачають силу, а фантазії оживають, набуваючи нового змісту. Тут, у світі підсвідомості, свідоме, несвідоме та надсвідоме ведуть химерний танок. Він з’являється ніби на «велетенській шахівниці», де кожен наступний крок – це гра розуму, емоцій та внутрішніх протистоянь.

Аліса, втягнута у вир цього загадкового світу, з кожним кроком все далі віддаляється від реальності, занурюючись у найпотаємніші, але спокусливі лабіринти своєї підсвідомості. Куди приведе її ця подорож? Які приховані істини вона відкриє на своєму шляху? Хто вона насправді –дівчина, що втекла від суворої реальності, чи хтось більше? Цей сучасний балет змусить задуматися над глибиною людської душі, її здатністю до трансформації та життєстійкості у світі, що постійно змінюється. Адаптація до нових умов, рух уперед крізь перешкоди – це ті теми, які огортають історію «Аліси в Задзеркаллі».

Постановники про роботу:

Катерина Курман: хореографія як мистецтво внутрішнього діалогу у балеті «Аліса в Задзеркаллі».

У своїй майбутній роботі Катерина Курман досліджуватиме межі свідомого та підсвідомого, розкриваючи внутрішній світ головних героїв: Аліси, Королев, Капелюшника, Круть, Верть та ін.

«Для мене Аліса – це не просто дівчинка, а внутрішньо дуже сильна особистість, яка, попри всю тендітність, приховує у собі величезну енергію. Вона мандрує в лабіринтах своєї уяви, намагаючись віднайти стабільність та тепло серед постійних злетів і падінь. За її тендітністю ховається справжня сила, яка тільки зростає й допомагає їй впоратися з усім, що зустрічається на її шляху», – зазначає Катерина Курман.

Хореографка застосовує комплексний підхід до руху в балеті, який поєднує абстрактні й символічні жести з природними реакціями тіла. Вона створює багатошарову естетику, що віддзеркалює злам реальності у світі Задзеркалля.

«У хореографії для мене важливо показати три світи, через які проходить Аліса. Реальність тут приземлена і зрозуміла, вона буденна. А уявний світ – це те, що мозок малює у кольорах і грайливості, створюючи фантастичних персонажів та ситуації. Дуальний світ – це злиття реального та уявного, але з протилежним настроєм. Це ніби перевернена реальність, буття й небуття водночас», – зазначає Катерина Курман.

Постановка обіцяє стати яскравим прикладом сучасного балету, де хореографія функціонуватиме як багатовимірна мова. Вона здатна відобразити складну динаміку людської психіки та її взаємодію з навколишнім світом.

Дмитро Курята: концептуальний дизайн костюмів у балеті «Аліса в Задзеркаллі».

Український художник костюмів Дмитро Курята представить новаторське бачення сценічних образів у балеті «Аліса в Задзеркаллі». Основною концепцією його роботи стане дослідження контрасту між буденністю та фантастикою. А класичні архетипи одягу будуть переосмислені через призму сюрреалізму. Костюми поєднуватимуть сучасні модні тенденції з екстравагантними елементами. Вони відображатимуть парадокси й викривлення реальності, характерні для внутрішнього світу Аліси.

«Для мене важливо не лише створити візуально ефектні костюми, але й забезпечити їхню функціональність. Вони мають підкреслювати хореографічну лінію, дозволяючи виконавцям зберігати свободу рухів, і водночас втілювати емоційне та сюжетне навантаження кожного персонажа», – зазначає Дмитро Курята.

Костюми стануть синергією форми та концептуального змісту, посилюючи атмосферу постановки через оригінальні дизайнерські рішення.

Іван Гаркуша (John Hope): авангардне звучання електронної музики у балеті «Аліса в Задзеркаллі».

Український композитор Іван Гаркуша (John Hope) створив унікальну музичну композицію до балету «Аліса в Задзеркаллі». Його твір поєднує вокал, акустичні та електронні інструменти, створюючи ексклюзивне авангардне звучання. Синтез ембієнту, електроніки та інструментальної музики формує сюрреалістичну атмосферу, яка переплітається з кожним моментом вистави.

«Моя мета – занурити слухача у світи реального та уявного, підкреслити настрій персонажів та передати сюжет через багатошарові звукові ландшафти й емоційні акценти», – зазначає композитор.

Данило Василенко, сценограф, поділився своїм баченням сценічного оформлення балету:

«Поліфункціональні конструкції будуть оснащені вікнами та створюватимуть ілюзії, такі як рух потягу, будинку, школи тощо. Особливе місце на сцені займатимуть ліхтарі, які завдяки освітленню утворюватиме ілюзію зміни розміру. Лавка-трансформер, яка змінюватиме своє призначення, додасть динаміки та гнучкості хореографічному малюнку. Сценічне оформлення завдяки своїй функціональності та багатогранності, допоможе розкрити ідеї та проблематику постановки, підкреслюючи символізм і надаючи нові можливості для хореографії».

Прем’єра балету обіцяє бути неповторною музичною подорожжю у світ загадкової Аліси та її пригод за межами реальності.
Другий показ балету – 26 січня 2025 р.