Батькам варто звернути увагу: Чому в школах має бути самоврядування і що це дає дитині

10.05.2022

Кожен з батьків бажає для своєї дитини, щоб вона зростала самостійною особистістю, яка вміє приймати рішення, нести відповідальність за них та знаходити спільну мову з людьми. Вчителям теж цікавіше, коли школяр захоплений у навчальний процес, здатний брати на себе ініціативу і заряджений на результат.

Але самі по собі діти бувають такими в окремих випадках. Найчастіше ці якості у них формуються протягом життя. Якщо першокласнику показати, що його думка цікава і варта уваги, то в другому класі він вмітиме поважати думку інших, а в третьому виявить чудову навичку командної роботи.

Якщо у школі старшокласникам дати можливість проявити себе в організаційному та соціальному плані, то вони стануть громадянами своєї країни, яким не байдужі як проблеми інших людей, так і якість доріг у їхньому місті.

На прикладі мережі шкіл повного дня КМДШ у Львові та Києві, де є Президенти учнівського самоврядування, Міністерства та навіть Парламентарій, розповідаємо, який вплив може мати шкільне самоврядування на формування особистості

Почнемо з того, що це не просто гучні назви, а справді структура з низкою своїх обов’язків та ініціатив. Наприклад, взимку учні подарували новорічне свято людям похилого віку, дітям з дитячого будинку та багатодітним сім’ям, також збирали теплі речі для бездомних людей. Молодша школа робила подарунки та організувала ярмарок для збору коштів у притулок для тварин «Happy Paw». До Дня пам’яті жертв Голодомору Міністри із командами готували для молодших колег майстер-класи. Після випуску зі школи учні продовжують проявляти ініціативу та допомагати. Наприклад, під час війни, учні та випускники школи виходять на протести в різних країнах, організовують волонтерські штаби, дають інтерв’ю про війну в Україні місцевим медіа, допомагають своїй країні.

Як у інших країнах

Ідея розвивати в дитині самостійність та вміння нести відповідальність за власні рішення – не нова для деяких країн, де рівень шкільної освіти досить високий. Наприклад, у Норвезьких школах учні беруть участь у розробці програм та систем для забезпечення здорової, сучасної та безпечної школи.

У Великій Британії у школах формують відповідальних громадян. У школах США наголошують на розробці довгострокових програм з охорони навколишнього середовища. Найкращі навчальні заклади всі як один свідчать, що школа – це не лише якість знань, а й рівень особистості.

Структура учнівського самоврядування у КМДШ. Хто і чим займається

Починається все з виборів Президента та передвиборчої агітації – плакати, відео агітації, зустрічі, дебати. Координація роботи Міністерств, представлення самоврядування на заходах, комунікація з адміністрацією школи – це все входить до переліку завдань Президента.

«Школа – це не лише уроки, це наше життя та розвиток. Важливо пам’ятати, що всі учні можуть і мають право пропонувати свої ідеї щодо розвитку школи, різних напрямків. На мій погляд, Президент школи має бути цілеспрямованим, вміти критично мислити та розумітися на дипломатії», – каже Андрій, Президент школи КМДШ_Осокорки.

Коли обрали Президента, то формують Міністерства. У КМДШ їх п’ять, і вони відповідають цінностям, якими керується і команда школи, і учні, і батьки. Потім Міністри оголошують набір команд до Міністерства. Функції Міністерств досить великі: від створення шкільних ЗМІ та івентів, до організації дозвілля учнів та благоустрою шкільної території.

«У Міністерстві інформації ми ставимо за мету надати учням можливість комунікації з адміністрацією, говорити про побажання чи вирішення певних питань. Мені дуже імпонує наша діяльність, адже ми беремо активну участь у прийнятті рішень, можемо пропонувати ідеї шкільних заходів», — говорить Христина, Міністр інформації у КМДШ.

Ще у кожному класі КМДШ, починаючи з п’ятого, є по два представники шкільного Парламенту, кожному з яких видається спеціальний мандат. Роль Парламентаріїв полягає в тому, щоб збирати ідеї та запити учнів свого класу, представляти інтереси класу, взаємодіяти з Президентом та Міністрами.

Що дає самоврядування

Через самоврядування учні отримують свободу грамотного впливу, прийняття рішень, починають розуміти складний навколишній світ, вчаться взаємодіяти та нести відповідальність. Але придумати ідею – мало, треба навчитися її презентувати, узгодити, структурувати, розписати стратегію реалізації, зібрати навколо ідеї команду однодумців, реалізувати ідею та отримати результат.

Це ряд процесів, що потребують певних компетенції. Тому, щоб учнівський вплив був грамотним та націленим на творення, у школах КМДШ формують компетенції сучасної людини, наприклад, такі як критичне мислення, креативність, вміння подивитися на ситуацію із різних точок зору.

Впевнено можна сказати, що дитина, яка навчається в середовищі, де все мотивує до розвитку нових навичок, взаємодії та можливості проявляти ініціативу, завжди буде успішною, яку б професійну сферу вона не обрала.

Школи повного дня КМДШ в Києві та Львові запрошують дітей на навчання – з 1 по 11 клас! Дізнатися більше інформації про навчання та залишити заявку на вступ можна на сайті школи.

Новини партнерів