Дослідження: 87% жінок-підприємиць відзначають, що в Україні є можливості розвитку

Серед труднощів та перешкод називають воєнні дії на території України, постійна зміна «правил гри»

9 з 10 жінок стверджують, що  можливості для розвитку підприємництва в Україні є. До 55% жінок продовжують свою діяльність, хоча поки не визначені щодо подальших перспектив, 23% оцінюють свій стан, як «залишились на плаву». При цьому, повністю зупинили свою діяльність лише 6% опитаних.

Про це говорить аналіз Українського центру сприяння інвестиціям та торгівлі за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України».

«Позитивну динаміку жіночого підприємництва демонструють погляди жінок на власну діяльність. У 2022 році 25% жінок говорять про масштабування, що в порівнянні з 2021 роком на 7% вище. Підприємиці стали більш стійкими, почали завойовувати «чоловічі» сфери, бачать більше можливостей для жіночого бізнесу, але при цьому відзначають зростання конкуренції та нестабільність ситуації як фактори, що уповільнюють розвиток», – розповідає виконавча директорка центру Ірина Титарчук.

Хоча рекордні 95% респонденток відчувають вплив війни на підприємницьку діяльність, значна частина опитаних сьогодні вбачають горизонти розширення, зокрема на іноземних ринках. Кожна третя жінка-підприємиця розглядає для себе можливість експорту в майбутньому.

Росте увага жінок до підвищення кваліфікації та новин у бізнес-світі. Сьогодні 60% опитаних відвідують бізнес-тренінги, що майже вдвічі більше, ніж рік тому. Підприємиці більше слідкують за трендами галузі та комунікують між собою, налагоджують зв’язки. Прихильність до жінок-партнерів сьогодні відзначають 94% опитаних −  порівняно з 92% у 2021 році.

Сучасне підприємництво молодшає: кількість жінок-підприємиць до 35 років збільшилась на 7% порівняно з 2021 роком.

Статистика 2022 року показує також незначне зменшення кількості власниць бізнесу віком від 40 років, переважна більшість яких реалізує діяльність у постраждалих внаслідок війни регіонах України. Також однією з причин цієї тенденції є переміщення за кордон власниць бізнесу такого віку та припинення діяльності в Україні. 

Серед труднощів та перешкод називають воєнні дії на території України, постійна зміна «правил гри», які визначаються для бізнесу владою, низький доступ до фінансових ресурсів та стереотипи щодо жіночого підприємництва в суспільстві.

Щоб подолати кризу, підприємиці переформатовують бізнес, переходять на e-commerce та продажі онлайн, релокують підприємства  та оптимізують витрати.

Масштабування, нарощування бази клієнтів та збільшення прибутковості є ключовими цілями жінок-підприємиць. Завдання держави та громадських організацій − допомогти підприємицям досягти поставлених цілей, успішно пережити кризу та стати міцною опорою для майбутньої економіки.