емоційні покупки

Емоційні витрати: чому ми купуємо те, що нам не потрібно?

13 Лютого 2025

Мабуть, кожен бодай раз опинявся в ситуації, коли після покупки ви шкодували про неї. Часом такі спонтанні витрати приносять задоволення чи навіть користь. Але буває інакше, коли емоційні покупки перетворюються на проблему, що впливає на фінансовий добробут. Чому ж ми купуємо речі, які нам не потрібні? Разом із фінансовою радницею Brave Capital Вірою Недогодою поговорили про те, як емоції керують нашими фінансовими рішеннями, чому реклама так легко грає на наших слабкостях і як уникати непотрібних витрат, зберігаючи баланс між бажаннями та розумним споживанням.

Що таке емоційні витрати?

Емоційні витрати — це покупки, які ми робимо не через реальну потребу, а під впливом емоційного імпульсу. Наприклад, після важкого робочого дня ми заходимо у магазин «просто подивитися», а виходимо з новим одягом. Або, працюючи вдома, помічаємо, що ноутбук трохи гальмує і раптом починаємо розглядати новий гаджет в інтернеті, хоча справжньої потреби в оновленні немає.

Зазвичай це можуть бути невеликі витрати, які приносять короткочасне задоволення у моменті. Наприклад, коли я втомлена, на мене чомусь таргетується реклама курсів із усвідомленості чи збалансованого харчування, і в цей момент я можу імпульсивно купити якийсь мініпродукт. А потім усвідомлюю, що фізично не маю на нього ані часу, ані ресурсу.

Проблема в тому, що така поведінка згодом перетворюється на звичку. Мозок починає сприймати покупки як швидкий спосіб отримати задоволення, але у довгостроковій перспективі вони формують фінансові звички, які впливають на наш бюджет. Ми звикаємо скролити магазини, обирати й замовляти речі, які насправді нам не потрібні. Це добре ілюструють відео на YouTube, де блогери влаштовують масштабні розпаковки одягу. І тут постає цікаве питання: це продумана інвестиція у бізнес чи емоційний шопінг, який потім підлаштовують під контент?

Як емоції керують нашими фінансовими рішеннями?

За кожною емоційною покупкою стоїть певне почуття: радість, тривога, нудьга чи сум. Часто ми не усвідомлюємо, що прагнемо задовольнити емоційну потребу саме через витрати. Адже коли ми раціонально оцінюємо свою покупку, то стає зрозуміло, що не варто було витрачати на неї таку кількість грошей.

У моменти стресу чи втоми ми можемо відслідкувати, яка саме емоція стоїть за цією покупкою. Треба усвідомити, що в цей час наш мозок шукає швидкі джерела задоволення. Покупки дарують тимчасове полегшення – вже під час вибору або моменту оплати виникає відчуття комфорту. Але коли ейфорія минає, з’являється внутрішній критик, який запитує: “Чи справді мені це потрібно?”.

Яскравий приклад: перед новорічними святами, як і у більшості українців, у мене зовсім не було святкового настрою. Як раптом в стрічці Instagram мені трапляється реклама курсу “Щасливе багате Різдво”. Я одразу уявила картинку ідеального Різдва з ялинкою та вечерею у родинному колі і в цій ейфорії купила курс. Та коли отримала доступ, зрозуміла, що це щоденні завдання, які потребують часу та енергії. І тут я усвідомила, що це була емоційна покупка, викликана бажанням заповнити нестачу атмосфери свята. Такі рішення у перспективі можуть призводити до неприємних наслідків: відчуття провини, розчарування, перевищення кредитних лімітів, боргових зобов’язань та навіть проблем у сім’ї.

Часто від інших людей та у кіно ми чуємо про шопінг-терапію, яка здатна покращити настрій. Але якщо емоційні витрати стають способом справлятися зі стресом, це може спричинити нові проблеми.

Щоб уникнути таких ситуацій, варто запитувати себе:

  • Яку емоцію я хочу задовольнити? Чи справді ця покупка мені потрібна?
  • Чи буду я користуватися цією річчю через місяць-три-шість?
  • Чи не зашкодить вона моїм довгостроковим фінансовим цілям?

Усвідомлені покупки допомагають розпізнавати емоційні витрати та контролювати їх, а не дозволяти їм керувати нашим бюджетом.

Реклама грає на наших емоціях

Маркетинг та реклама активно впливають на наші емоції, створюючи асоціації з почуттям щастя або страху втратити можливість, що є проявом FOMO-ефекту. Хороша реклама не нав’язує покупку, а через атмосферу кохання, пристрасті чи радості викликає емоції, що спонукають нас до бажання придбати товар. Або через штучне обмеження: ця річ доступна не всім. І насправді це велика пастка, тому що ці пропозиції, слогани на кшталт “ти цього вартий”, “лише сьогодні” підігрівають наші емоції. Це маніпуляція, яка підштовхує нас до спонтанних покупок.

Я мала досвід емоційної покупки, коли блогерка, яка мені подобалась, хвалилася щойно придбаними дифузорами для авто. Я подумала, що раз у неї це є, я теж хочу, і вирішила придбати. Але, отримавши покупку, я з розчаруванням збагнула, що аромати мені не подобаються, а сама покупка зроблена під впливом емоцій.

Тому так важливо розуміти свої тригери та свій стан у момент бажання зробити імпульсивну покупку. Будучи втомленими чи засмученими, купити непотрібні речі стає простіше. Щоб уникнути цього, встановіть собі правило: не купувати “тут і зараз”, особливо коли сильно хочеться. Дайте собі час обдумати, чи дійсно ця покупка для вас актуальна зараз і чи будете ви нею користуватися в довгостроковій перспективі. Порівняйте ціни і задайте собі питання: яку емоційну потребу я закриваю цією покупкою? І якщо ви усвідомлюєте свою потребу і розумієте, що ця покупка зробить вас щасливішою людиною у певний момент, тоді вже можна її реалізовувати.

Враховуйте емоційні покупки за плануванні бюджету

Плануючи бюджет, важливо враховувати емоційні покупки. Як фінансовий радник я завжди закладаю окремий бюджет для таких витрат. Якщо ви емоційна людина, яка цінує деталі, що приносять радість, або любите робити подарунки, відведіть певний відсоток від загального бюджету для задоволення цих потреб. Наприклад, якщо ваш бюджет 40 тис. грн, можете відкласти 10-20% з них, тобто щонайменше 4000 грн, на емоційні покупки. Це дасть вам змогу комфортно витрачати гроші на задоволення без шкоди для обов’язкових та регулярних витрат.

Навіть більше, накопичуючи цю суму щомісяця, можна витратити її на довгострокові радощі, як-от подорожі чи хобі. Вони принесуть значно більше спогадів та позитивних емоцій, ніж дрібні непотрібні речі. Такий підхід дозволяє інвестувати в емоції, а не в імпульсивні покупки.

Однак якщо для вас важливі й дрібні покупки, встановіть чіткий ліміт, а перевищивши його, переносьте залишок на наступний місяць. По підтримки у цьому процесі можна звертатися до друзів чи родини, обговорюючи свої фінансові питання, щоб уникати спокуси виходити за межі встановленого ліміту.

Отже, емоційні покупки — природна частина нашого життя, адже ми прагнемо відчувати радість, натхнення та задоволення. Водночас вони не повинні керувати нашими фінансами. Важливо усвідомлено ставитися до своїх емоцій і тригерів, приймати їх та вчитися раціонально розпоряджатися грошима. Адже фінанси — це передусім інструмент для досягнення наших цілей у короткій, середній і довгостроковій перспективі, а не лише спосіб задовольнити миттєві бажання.