Фінські класи: як працює різнорівневе навчання

У чому перевага навчання для дітей

Тільки-но ми починаємо думати про якісну освіту та найкращу школу для своєї дитини, як згадуємо фінську систему освіти. Її обговорюють на міжнародних форумах, у матеріалах бізнес-ЗМІ та в різних батьківських групах. Більшість країн прагнуть впровадити фінські класи у своїх школах. Які переваги вони мають та що фінський підхід дає дитині? 

Ірина Стефанська, очільниця школи ThinkGlobal

Класи діляться на дві частини. Діти працюють у групах за рівнями. Не так, як у нас, коли на початку року класи ділять на сильніші, наприклад «А», та слабші — «В». У фінській школі підхід такий: неталановитих дітей немає, у кожної дитини є здібності до того чи іншого предмету. 

Робочі групи працюють по-різному. Наприклад, на уроці математики ті діти, які швидше впоралися із темами, працюють більш поглиблено в одній групі. Ті, кому потрібен ще час на вивчення бази, — в іншій. Важливо закріплювати позитивний результат під час вивчення кожної теми, щоб не виникло демотивації. На наступному уроці дітей розподіляють по-іншому: нові діти потрапляють у сильнішу групу, та нові — в слабкішу. Також між собою міняються вчителі, щоб у дітей не було асоціації: раз прийшла пані Анна, то я щось недовчив. 

Також на уроках в одному класі діти працюють групами по двоє-троє. 

Вчителі добре навчені викладати в змішаних групах здібностей, диференціювати і створювати індивідуальні шляхи навчання. Акцент робиться на ранньому втручанні в разі наявності тривожних ознак і наданні ресурсів для коректного навчання. 

Навчальна програма та матеріали. У навчальній програмі соціальні, емоційні, фізичні та академічні потреби дітей задовольняються за допомогою структурованої програми і цілеспрямованої діяльності. Фінська дошкільна освіта є частиною життєвого шляху навчання, який може тривати до університетської освіти й до трудового життя.

Навчальні матеріали знаходяться в школі, домашнє завдання додому не беруть, хіба що у випадку, коли треба залучити до проєктів батьків. Проєктна робота. Щомісяця кожен клас готує свою тему. Наприклад, є загальна тема — інфраструктура школи, а у кожного своя підтема: бібліотека, клас, їдальня. Діти виконують різні ролі: дослідник, збирач інформації, менеджер проєкту тощо.

Знання максимально інтегруються зі щоденним життям. Математика та англійська також підв’язуються до цієї теми. Все пов’язано між собою. Знання засвоюються надовго лише тоді, коли дитина знає, де це працює в житті. Фінська система підтримує формування глибшого розуміння і знань про абстрактні концепції замість одноразового запам’ятовування окремих фактів.

Емоційний інтелект. У кожному класі є система регуляції емоційного інтелекту. На окремій дошці діти щодня визначають, як вони почуваються. Для цього дитина до певного смайлика прикріплює своє фото: «я в доброму гуморі», «хочу грати»,  «мені сумно» чи «я злюся». Так вчителі та діти можуть допомогти дитині покращити настрій. Кожен знає, як це зробити. 

Заняття в жодному разі не проходять в мовчазному заучуванні; діти ходять, збирають інформацію, питають поради в учителя, співпрацюють з іншими учнями й іноді навіть відпочивають на дивані. Ситуація в класі активна, але вчитель ніколи НЕ відпускає кермо влади — і НЕ повинен вдаватися до авторитарної методики.

Зручні класи. Кожна парта закріплена за дитиною з урахуванням її зросту. Протягом дня діти можуть міняти те, як вони сидять: чи в колі, чи один за одним. У кожного класу є своя тема-бренд. Наприклад, якщо це космос, то у класу є «космічний» девіз, все розмальовано на космічну тему. Коли команда класу бере участь у змаганнях, її назва теж пов’язана з темою космосу. 

Діти багато грають. Гра може відбуватися в будь-якому місці, в будь-який час, і діти пізнають навколишній світ через гру. Мовні навички, математика, природничі науки, соціальні і культурні науки та фізичне виховання — все це може бути добре вивчено в грі. 

Крім вивчення традиційних шкільних предметів, діти отримують такі навички, як ініціативність, співпраця і саморегулювання. І набувати їх найбільш ефективно також через гру.

Навчання на основі участі. Діти не мають навички участі від народження. Діти повинні навчитися виявляти ініціативу, бути почутими, слухати інших, вести переговори, вирішувати проблеми, наводити аргументи й ділитися смислами з іншими.

Велика роль надається спорту. В спортзалах є багато інвентарю. Діти можуть вибрати заняття в улюблених секціях. Наприклад, карате, танці, джіу-джитсу. 

Ігрові зони у школах. Учні можуть дивитись презентації в ігрових зонах, також малювати на величезній дошці чи на ній же грати в різні ігри наліпками. Ігрові зони обладнані меблями-трансформерами: наприклад, сходинки стають лавочками для сидіння. 

Безпека. Дитина відчуває безпеку і те, що вчителі і всі, хто працюють у школі, захищають і підтримують її. Навчальне середовище безпечне і доречне, а атмосфера в класі підтримує і є рівною для всіх.

Навчання протягом усього життя. Система освіти сприяє навчанню протягом усього життя. Незалежно від віку і стадії життя, кожен може продовжити свою освіту завдяки гнучкій системі.