Фридерик Шопен і Жорж Санд: кохання двох геніїв

До дня народження видатного композитора

Їхній дивний роман тривав десять років і завершився видатними творами — музичними та літературними. Проте особистого щастя жодному так і не приніс. Втім, ніхто не міг навіть припустити, що Фредерик Шопен та Жорж Санд можуть закохатися одне в одного. Надто вже різними вони були: тендітний юнак з витонченими манерами та рішуча жінка у чоловічому костюмі з незмінною сигарою.

Молодий віртуоз

На момент першої зустрічі з письменницею Фридерику Шопену виповнилося 26 років. Він був відомий усьому Парижу та встиг об’їздити з концертами чимало країн. Його називали музичним генієм та віртуозом. У минулому залишилися невдалі романтичні стосунки: його залишила дівчина, в яку музикант був закоханий і з якою був заручений.

Шопен

Шопена називали «генієм, одержимим музикою»

Фридерик з дитинства був оточений увагою та турботою, ріс сприйнятливим та вразливим. Він міг плакати, слухаючи музику, схоплюватися вночі, щоб підібрати якусь мелодію чи прослухати кілька нот. Навколишніх він вражав музичною одержимістю та фантазією в імпровізаціях. Шопен став найкращим піаністом свого часу і дедалі яскравіше та впевненіше заявляв про себе на композиторській ниві.

Читайте також: Елізабет Тейлор: пікова дама Голлівуду

Екстравагантна письменниця

Нащадковій дворянці Амандіні Аврорі Люсіль Дюпен у той період виповнилося 32 роки. Вихованка монастирської школи встигла пережити заміжжя та народити двох дітей — дочку Соланж та сина Моріса. Можливо, саме цей невдалий шлюб перетворив Аврору Дюпен на письменницю Жорж Санд.

Після розлучення їй доводилося якось заробляти на життя, і жінка вирішила написати роман. Перед публікацією своєї книги «Індіана» вона вигадала псевдонім, об’єднавши популярне чоловіче ім’я зі скороченим прізвищем одного зі своїх коханців. Успіх перших творів дозволив письменниці укласти контракт із французьким журналом. Так почалося її активне творче життя.

Жорж Санд

Жорж Санд, 1865 год

Популярності Аврори як літераторки сприяв і її спосіб життя. У Парижі жінка носила тільки чоловічий костюм, доповнюючи його грубими чоботами та капелюхом. Часто шокувала публіку відвертими та різкими висловлюваннями й багато курила. Чоловіки в її спальні змінювали один одного, але Жорж Санд зізнавалася, що більшість із них викликає материнські почуття.

Читайте також: Леся Українка: трагедія та тріумф сильної жінки

Перша зустріч

Уперше вони побачилися на світському вечорі у будинку їхньої спільної знайомої, графині Марі д’Агу. Шопен розважав гостей грою на фортепіано. Після кількох етюдів господиня будинку представила йому дивну рудоволосу жінку у чорному костюмі.

Після короткої розмови Шопен зауважив графині: «Яка несимпатична жінка ця Дюпен. Та й чи жінка вона? Я готовий у цьому засумніватися!»

Жорж Санд

Аврора Дюпен стала письменницею після невдалого заміжжя, щоб заробляти на життя

Утім, музикант був далеко не єдиним, хто знайшов зовнішність Жорж Санд вкрай непривабливою. Сама вона вважала себе антиподом жіночої краси, оскільки була невисокою, щільної статури та далекою від легкості та грації. Багато сучасників насамперед згадували її похмурий вираз обличчя, великі опуклі очі та пергаментний від постійного куріння колір шкіри. Молоду людину з вишуканими манерами шокувала фривольна поведінка та екстравагантний зовнішній вигляд письменниці. А щодо Жорж Санд, то вона одразу звернула увагу на композитора.

Після знайомства з композитором Жорж Санд надіслала йому записку, що складається з однієї фрази: «Схиляюся перед вами. Ж. С.». Шопен вклав її у особистий альбом та зберігав до кінця життя.

Читайте також: Дівчина та смерть. Зліт і падіння Марго Ґемінгвей

Не медовий місяць

Після першої зустрічі були й інші. Санд немовби випадково завжди опинялася у тих салонах, де грав Шопен. І незабаром музикант з подивом виявив, що ця жінка вже не здається йому дивною і непривабливою, хоча про кохання не могло бути й мови.

Жорж Санд була зачарована молодим композитором, до того ж за чутками, мала ще одну мету. Літературної слави їй було замало, вона була самотня і заздрила подрузі Марі д’Агу, в яку закохався відомий Ференц Ліст. Їй терміново потрібний був не менш знаменитий коханець. І тут з’явився красивий і витончений «принц» Фридерик. Дві жінки почали мовчазну затяжну дуель, зброєю в якій стали два музичні генії.

картина

«Фридерик Шопен і Жорж Санд», І. Мясоєдов, 1910-ті роки

Через півтора року Шопен зрозумів, що він не уявляє свого життя без Жорж Санд. Спочатку вони зустрічалися потай. За кілька місяців почали жити разом відкрито, доки зрештою не поїхали «зимувати» на Майорку разом із дітьми Санд як одна родина. Шопен з дитинства страждав на туберкульоз, його почали мучити напади кашлю, і він сподівався, що м’який клімат допоможе поправити здоров’я. Певний час вони були майже щасливі.

Читайте також: Опра Вінфрі: «Буду працювати до останнього»

У біді без радості

Фридерик продовжував писати музику, Жорж Санд ходила по рибу до села, готувала обід, займалася дітьми, дбала про коханого і працювала над новими текстами. Проте невдовзі все змінилося. Шопен почувався дедалі гірше, а його кохана перетворилася на доглядальницю. Вночі вона чергувала біля ліжка хворого, готувала цілющі відвари та мікстури.

Фридерик Шопен

Фридерик Шопен, 1849 рік

Власник квартири дізнався про недугу свого постояльця. За законами того часу меблі та всі предмети, до яких торкався хворий, доводилося спалювати. Шопену та Санд довелося сплачувати їхню вартість, а потім шукати нове житло. Та ніхто не погоджувався їх прийняти. Знайти притулок вони змогли лише у монастирі, де нормальних умов для хворого не було.

Закохані мали повернутися до Парижу, але всі кораблі відмовлялися брати їх на борт. Після низки марних спроб все ж таки вдалося вмовити одного з капітанів і з великими труднощами повернутися до Франції.

Читайте також: Федеріко Фелліні: «Я закохався у своє відображення в її очах»

Кохання та розлука

Після повернення сімейство оселилося у маєтку Жорж Санд. Їхні почуття, здається, спалахнули з новою силою. Взимку пара жила в Парижі, на літо виїжджала до села. Жорж Санд писала роман «Консуело» про співачку, а Шопен допомагав їй як музичний консультант. У той час Фридерик багато працював і вигідно продавав свої твори. Саме тоді він написав свою найкращу музику. Але хвороба дається взнаки.

Шопен — дуже примхливий пацієнт, а Жорж Санд — не свята і навіть не сестра милосердя. Зрештою тендітний світ у цьому дивному сімействі остаточно розвалився. Якось музикант просто тихо пішов від своєї музи, і ніхто не став його зупиняти. Втім, злі язики казали, що коханець просто набрид письменниці. Вона не раз скаржилася, що Фридерик часто поводиться як стара хвора жінка.

Жорж Санд і Фридерик Шопен

«Жорж Санд і Фридерик Шопен», Эжен Делакруа

Через рік після розлуки вони зустрілися в одному із салонів. Жорж Санд була готова вимовити слова каяття, підійшла до колишнього коханого і простягла йому руку. Але Шопен вийшов із зали, не промовивши жодного слова. А потім повернувся до себе, сів за фортепіано і того вечора написав свій відомий похоронний марш.

Відносини з епатажною Санд давалися музиканту з великими труднощами. Проте біографи вважають, що саме в ті роки композитор написав свої найкращі твори. Їхні стосунки принесли обом багато страждань: напевно, щасливий шлюб та спокійне сімейне життя — надто складне поняття для двох геніїв під одним дахом.

Читайте також: Кевін Костнер: головний охоронець і останній романтик Голлівуду

Кінець історії

Більше вони не бачились. До кінця життя Шопен підтримував теплі стосунки лише з дочкою письменниці Соланж, яка завжди його підтримувала.

Перед смертю він згадав про кохану зі словами: «Вона обіцяла мені, що я помру в її обіймах».

Єдину картину, на якій були зображені разом Фридерик Шопен та Жорж Санд, після його смерті виявили розірваною на дві частини.

Пам'ятник

Пам’ятник Фридерику Шопену і Жорж Санд у Парижі

Жорж Санд дізналася про смерть Фредерика з газет. На похороні композитора звучав «Реквієм» Моцарта, якого Шопен дуже цінував. Але серед тисяч людей не було тієї, яка присвятила музикантові майже десять років життя.

Мадам Санд пережила Шопена на 27 років і померла у 72 роки. Письменниця залишалася вірною собі навіть на схилі років. У свої 60 вона дала Парижу привід обговорювати її зв’язок із 39-річним художником Шарлем Маршалем, якого називала «моя товста пізня дитина». Вона була незмінно життєрадісна і товариська. Змусити цю жінку плакати могли лише звуки вальсів Фредерика Шопена.

Долучайтесь до наших соцмереж, аби бути в курсі усіх важливих новин та подій: Facebook, Telegram, Instagram