Під час GET Business Festival, який відбувся 12 грудня у столиці, топтемою стало зростання бізнесу та нюанси його перебудови в умовах війни. Сотня спеціалістів ділилась власним досвідом, як масштабували свій бізнес завдяки штучному інтелекту, електронній комерції та грантовій підтримці. Найефективніші поради — у рейтингу Womo.ua.

Українізуйся, аби продавати більше
Керівник команди SEO у Promodo Владислав Трішкін розповів про те, як відмова від російської мови у пошукових запитах вплинула на обсяги продажів. Фахівці проаналізували мовний аспект у пошукових запитах за 8 основними напрямами: електроніка, новини, косметика, іграшки, домашні тварини, лікарські засоби, спорт тощо. Було зібрано понад 300 000 українсько- та російськомовних запитів за останні чотири роки. І ось висновки…





«Українці масово переходять на українськомовні сторінки та українською набирають свій запит у пошукових системах. Цей тренд розвиватиметься й надалі. У 2024 році 31% запитів становили українськомовні назви, а у 2025-му цей показник прогнозується у 36,6%. При цьому це навіть песимістичний прогноз. Ймовірно буде десь 37-38% чи навіть вище», — зауважив Владислав Трішкін.
Таким чином українці дали старт бізнес-перегонам, у яких вимушені брати участь фактично усі бізнеси, бо лише просування саме української версії сайту сприятиме зростанню продажів товарів та послуг. Наприклад, компанія MasterZoo отримала на 30% більше користувачів у 2024 році, ніж у 2023-му, саме завдяки українській версії свого сайту. Також вони зафіксували, що дуже багато сайтів у їхній ніші почали прокачувати та просувати саме українськомовну версію.
Абсолютними лідерами з українізації запитів є три напрями — косметика, іграшки та ліки. І хоча Google не любить ранжувати користувачів за статтю, але саме українки вводять левову частку українськомовних запитів. Зростання «пудри для обличчя» на понад 200% у порівнянні з «пудрой для лица» вражає. Трохи поступаються за темпами іграшки: «лялька» має стовідсоткову перевагу над «куклой».


Навіть світові торгові платформи, аби не втрачати Україну, створили «солов’їну» версію. І хоча дедалі більше ресурсів витрачається на те, щоб досліджувати попит та запити, які роблять українськомовні користувачі, але виникають нюанси, чому не все завжди спрацьовує.
«Раджу дбати і про синоніми українською. Наприклад, є українською «полосос», є «пилосмок» та «порохотяг». Ці три слова є назвами одного і того ж побутового приладу. Ви вперше почули про «порохотяг»? А 2,5 тисячі користувачів на місяць це слово використовують. І це потенційні клієнти для бізнесу. Тому просто перекладати з російської на українську одним словом не вийде. Треба досліджувати українськомовні запити, досліджувати українськомовного користувача і враховувати мовне розмаїття, створюючи відповідні сторінки та відповідний сайт», — резюмував спікер. Усі секрети дослідження команди SEO у Promodo — у наступних репортажах з заходу.
Залучай штучний інтелект допомагати, та не дозволяй йому себе обкрадати
Штучний інтелект стає однією з ключових рушійних сил сучасного бізнесу, яка впливає на всі аспекти — від підвищення ефективності операцій до покращення клієнтського досвіду. Дискусія про роль штучного інтелекту у масштабуванні бізнесу була спекотною через новини із США. На початку грудня було вбито керівника страхової компанії. І однією з причин, яка розглядається слідством, є використання штучного інтелекту у відмові людям від страхових виплат. Здавалось, коли масово впроваджували ШІ у страховий бізнес, прагнули захистити працівників компаній від такого психологічно виснажливого навантаження, як робота з клієнтами, яким відмовлено у страхових виплатах. Але відбувся такий злочин, і підозрюваний зазначив, що не міг зв’язатись з представником страхової компанії, бо його «блокував» ШІ.





Питань обговорювалась купа. Чи можемо ми захистити свої дані? Як ШІ впливає на зростання бізнесу? Як спрощує бізнес-процеси в організації компанії? Які етичні норми ще відсутні у штучного інтелекту? Про ще один із негативних наслідків сказала начальниця департаменту розвитку інновацій ІР Office Ольга Кронда.

«Ми бачимо, що штучний інтелект навчається, зростає, як розумна дитина, і вже використовує права, об’єкти інтелектуальної власності інших осіб, порушуючи їхні права. І такі творці — автори творів, винахідники, конструктори — згоди на це не давали. Компанії, які придбали об’єкти інтелектуальної власності, теж згоди не давали, отже втрачають кошти! Зараз світова спільнота починає низку судових кейсів, де будуть розглядатись такі факти», — зазначила спікерка.
Наприклад, IP Office уже має досвід реєстрації авторського права, де штучний інтелект був залучений. Наприклад, до книжки конкретного автора ілюстрації були згенеровані штучним інтелектом.
Уже зараз потрібно формувати відповідальне ставлення до використування штучного інтелекту, не чекаючи таких негативних наслідків, як порушення авторських прав. Про те, як ШІ може допомогти перетворити ваш малий бізнес у середній — у наступних репортажах із заходу. Адже спікерами на цій тематичній панелі були й представники «Київстар», «Дарниці», медіа «Ми — Україна» тощо.
Наберіть обертів у 2025 році за допомогою грантів та програм перенавчання
За даними Єдиного державного реєстру, за 8 місяців поточного року українки створили 59% нових ФОПів. І це рекорд усіх часів. Аби втримати такі позиції, постає питання про джерела ресурсів для потужного ривка. Щоб ФОПи не закривались впродовж першого року існування. їм на допомогу йдуть міжнародні грантодавці, світові корпорації та навіть Кабінет міністрів України. Обговорення ключових тенденцій грантового фінансування та нефінансової підтримки підприємців у 2025 році стало топтемою окремої панелі. Спікери впевнені, що гранти можуть стати стратегічним ресурсом для розвитку не лише ФОП-початківця, але й зростання компанії.



Жінки є величезним драйвером нашої економіки. Сьогодні Україна є лідеркою за залученням жінок до професійних і технічних сфер. Втім, лише 15% компаній належать українкам. Трохи краща ситуація з керівництвом — 17,7% бізнесів мають жінок на керівних посадах.

Директор Київського міського центру зайнятості Дмитро Новицький розповів, які гранти перекочують у 2025 рік.

«За програмою «Власна справа» гранти до 150 тисяч гривень можуть отримати і підприємці-початківці до 25 років. До речі, на відміну від інших учасників цієї програми, на них не буде розповсюджуватись умова створювати робочі місця», — зазначив спікер.
Продовжиться і програма для ветеранок та дружин ветеранів. Умовами грантової ініціативи «Створюй!» є підтримка одним мільйоном доларів жінок, які розвивають бізнес у сферах переробної промисловості, можуть масштабувати своє виробництво. Йдеться про виробництво одягу, електроніки, оптики, меблів, харчових продуктів, обробки деревини, металургії.
Є програми з безкоштовного перенавчання жінок на актуальні на ринку праці робітничі професії без звільнення з компанії. Одна з них має назву «Iron Women». Українок навчають керувати будівельною технікою, наприклад, екскаваторами, фронтальними навантажувачами, різноманітними кранами. Якщо для перекваліфікації учасницям програми доведеться їхати до іншого населеного пункту, то за проживання і харчування сплачувати не доведеться. І це ще не все!





Про нові пріоритети донорів, на що звернути увагу за написанні грантових заявок та що дають навчальні програми з відкриття та ведення бізнесу, вплив політичних та економічних змін на грантову підтримку та реальні кейси — у наступних репортажах із заходу. Адже спікери вражають! Менеджерка грантової програми Українського жіночого фонду Надія Артем’єва, старша радниця з GESI в Abt Global Україна, програма GGF Світлана Гаращенко, заступниця директора Ресурсного центру ГУРТ Марія Утюж та співзасновник ТМ “Вишиваночка” і засновник ТОВ “РБ Добряк” Олександр Ткачук, який мав успішний досвід залучення грантів одночасно з кількох джерел. Читайте Womo та почувайтесь в економічній безпеці.