Говорити та чути: у чому полягає мистецтво екологічної комунікації

Визначте рівень власних комунікативних навичок і дізнайтеся, як його підвищити

07.12.2021

«Є лише один спосіб бути хорошим співрозмовником – уміти слухати», – зазначає К. Морлі. Сьогодні комунікація вийшла за межі передачі інформації. Співрозмовник може підтримати, переконати, мотивувати, вислухати, додати впевненості чи, навпаки, негативно вплинути на вашу самооцінку!

Дана Константинова

Які методи та стратегії комунікації допоможуть вам досягти успіху та «подарувати крила» оточенню? Як досягти мети за допомогою влучного слова та вміння почути? У межах онлайн-курсу від Освітнього проєкту «На Урок» «Soft Skills – навички XXI століття» про це розповідає психологиня та тренерка з розвитку емоційного інтелекту Дана Константинова.

Перш ніж переходити до захопливих практичних завдань, налаштуймо «теоретичний зв’язок». З’ясуймо, що таке комунікація, які функції вона виконує, та як обрати ефективний стиль спілкування залежно від ситуації.

Комунікація – це процес обміну інформацією (фактами, ідеями, поглядами, емоціями тощо) між двома або більше особами; спілкування за допомогою вербальних і невербальних засобів із метою передавання та одержання інформації. 

Доречність і стратегічність: обираймо вид комунікації

Комунікація може бути пізнавальною, переконливою, експресивною та сугестивною. Кожен вид важливий, адже виконує абсолютно різні функції. Вибір виду комунікації залежить від мети та стратегії спілкування.

Метою пізнавальної комунікації є розширення рівня інформації іншої людини за допомогою її передачі. У результаті такої комунікації ви засвоїте нову інформацію та застосуєте її на практиці, впровадите інновації, що сприятимуть саморозвитку. 

Переконлива комунікація має на меті довести іншій людині правильність своєї позиції. Результатом цього спілкування має стати залучення до своєї позиції, зміна особистісних установок, поглядів, переконань, переорієнтація цілей.

Як мотивувати та навіть трансформувати світогляд людини? У пригоді стане сугестивна комунікація. Її метою є вплив на людину для зміни мотивації, ціннісних орієнтацій та установок, поведінки та відносин. Після ефективної сугестивної комунікації відбувається зміна поведінки, установок і ціннісних орієнтацій. 

Експресивна комунікація формує між співрозмовниками психоемоційний настрій, передає почуття, переживання, спонукає до необхідної дії. Як результат, ми впливаємо на настрій партнера, провокуємо необхідні почуття (співчуття, співпереживання), залучаємо до конкретних дій тощо.

Досягаймо бажаної мети: методи та техніки комунікації

Незалежно від виду комунікації, важливо не лише говорити, але й слухати. Точніше – чути співрозмовника. Для якісної комунікації доречно застосовувати екологічні ненасильницькі методи спілкування, як-то:

  1. Перефразування (ехо-техніка) – співрозмовник своїми словами передає висловлювання думки та почуття партнера: «Якщо я вас правильно зрозумів / зрозуміла…», «Іншими словами…» тощо. Головна «технічна» мета перефразування – уточнення інформації. 
  2. Розвиток ідеї – співрозмовник виводить логічний наслідок зі слів партнера або висуває припущення щодо причин висловлювання: «Ви так вважаєте, мабуть, тому, що…», «Якщо виходити з того, що ви сказали, то…». Цю техніку часто плутають із попередньою, але вона принципово відрізняється від неї. Адже тут додається елемент інтерпретації. 
  3. Резюмування – співрозмовник відтворює висловлювання партнера в скороченому, узагальненому вигляді, коротко формулює найголовніше в них: «Вашими основними ідеями, як я зрозумів, є…», «Отже…». Резюмування допомагає при обговоренні, розгляді претензій, коли необхідно розв’язати будь-які проблеми. 
  4. Повідомлення про власні почуття – ви повідомляєте партнеру, як ви себе почуваєте в цій ситуації, наприклад: «Я засмучений тим, що ви мені не вірите», «Я просто щасливий, що все так вдало складається» абощо. Говорити про власний стан корисно та екологічно, особливо в емоційно напружених ситуаціях. 

Для втілення бажаної мети важливо обирати не лише методи, але й різноманітні техніки. Наприклад, техніку «Гамбургер». 

Її суть полягає в тому, щоб екологічно показати співрозмовнику, який момент потребує удосконалення та додаткової уваги. Умовно ця техніка поділяється на три етапи, за аналогією до шарів гамбургера (булочка-начинка-булочка). 

Спершу говоримо людині, що було зроблено добре (2-3 пункти). Лише потім говоримо, що можна поліпшити. Тут важливо дати зворотний зв’язок у правильному форматі. Не використовуйте фрази: ти зробив неправильно або ти зробив погано. Вони приведуть до протилежного ефекту. Скажіть людині, що можна було поліпшити. Насамкінець даємо загальну позитивну оцінку.

Наскільки легко вам дається спілкування: тест на визначення рівня комунікативних навичок

Цей тест дозволить зробити зріз ваших комунікативних навичок на сьогодні, Визначити особисту «точку А», від якої починається відлік. Після завершення курсу та втілення рекомендацій – ваші результати покращаться, ви неодмінно вдосконалите комунікативні навички. Ці запитання покажуть напрямок розвитку та виявлять, на що слід звернути увагу. Відповідайте чесно: не так, як правильно, а так, як є насправді. 

  1. На вас чекає відповідальна зустріч. Чи сильно ви хвилюєтеся? 
  2. Вам пропонують навчання на курсах в іншому місті. Чи складно вам наважитися на зміну оточення та переїзд? 
  3. Чи любите ви ділитися своїми переживаннями з ким-небудь? 
  4. Чи дратуєтеся (ніяковієте) ви, якщо незнайома людина звертається до вас на вулиці з проханням? 
  5. Чи вірите ви, що існує проблема «батьків» і «дітей» та що людям різних поколінь важко порозумітися? 
  6. Чи соромитеся ви нагадати знайомому, що він забув повернути вам 100 гривень, які позичив минулого місяця? 
  7. Якщо вам у ресторані або кафе подали неякісну страву, ви засмутитеся, але промовчите? 
  8. Чи відкладаєте ви відвідування лікаря, поки вам не стане зовсім зле?
  9. Чи викликає у вас паніку доручення виступити з повідомленням на зборах? 
  10. Опинившись наодинці з незнайомою людиною, ви не почнете з нею розмовляти та будете невдоволені, якщо першою заговорить вона. Чи так це? 
  11. Вас жахає довга черга в магазині, кінотеатрі… Чи відмовитеся ви від свого наміру замість того, щоб стати в кінці довгої черги та очікувати?
  12. Чи боїтеся ви брати участь у комісії з яких-небудь конфліктних ситуацій?
  13. Ви маєте власні, суто індивідуальні критерії оцінювання творів літератури, мистецтва і жодних інших думок ви не сприймаєте. Чи так це? 
  14. Почувши в кулуарах помилкове судження стосовно добре відомого вам питання, чи вважаєте ви за краще промовчати та не розпочинати суперечки?
  15. Чи викликає у вас неприємні почуття прохання допомогти комусь у навчанні, в особистих справах? 
  16. Ви охочіше подаєте свої погляди в письмовій формі, ніж в усній чи не так? 

Результати

«Так» (2 бали), «Ні» (0 балів), «Іноді» (1 бал) та підрахуйте суму набраних балів. 30-32 бали. Ви дуже некомунікабельні, і від цього страждаєте насамперед ви самі. 

25-29 балів. Ви відлюдькуваті, мовчазні, віддаєте перевагу самотності, тому у вас мало друзів. 

19-24 бали. Ви достатньо товариська людина, у незнайомій ситуації почуваєтеся досить упевнено. У ваших висловлюваннях інколи забагато сарказму без вагомих причин. Але ці недоліки можна виправити. 

15-20 балів. У вас нормальний рівень комунікабельності. Ви розпочинаєте нові справи, йдете на зустріч із новими людьми без неприємних почуттів. Хоча, ймовірно, не полюбляєте галасливих компаній, багатослів’я вас дратує. 

6-14 балів. Ви завжди почуваєтеся впевнено, з радістю висловлюєтеся з будь-якого приводу, навіть якщо маєте лише поверхове уявлення. Беретеся за будь-яку справу, хоча не завжди можете успішно довести її до кінця. Поміркуйте над цим. 

5 та менше балів. Ваша товариськість безмежна. Ви забагато розмовляєте, цікавитеся справами, які вас не стосуються. Ви маєте вибухову вдачу, раптові зміни настрою, часто необ’єктивні. Людям важко перебувати поруч із вами.

Бажаєте прокачати власні soft skills, стати впевненим комунікатором, ухвалювати творчі рішення та доводити власну думку? Долучайтеся до безплатного онлайн-тренінгу та досягайте успіху!