Розповідає Марина Бортник-Гулевата — керівниця літературно-драматургічної частини Хмельницького театру імені М. Старицького.
Хто такий завліт у театрі?
Чіткої відповіді на це запитання немає. У теорії це має бути людина, яка відповідає за підбір драматургії та створення репертуарної політики в театрі. Але по факту — це людина, яка займається всім, що повʼязане зі словом у театрі.
Чим завліт займається в українському театрі?
У кожному театрі усе по-різному, зважаючи на попит і пропозиції. Однак точно є спільні заняття в усіх завлітів. І насамперед це пошук тієї чи іншої драматургії для режисерів. Робота з редагуванням текстів, розбір драматургії за ролями. Також підготовка пресанонсів, створення рекламних текстів, частково створення контенту для соцмереж. Ведення творчої кореспонденції. Постійна співпраця між колективами з різних міст та закладами культури та освіти. Підготовка до публікацій матеріалів про творче життя театру та його працівників. Та багато іншого.
Як стати завідувачем літературної частини у театрі?
Є виші, які випускають спеціалістів цієї сфери. До прикладу, Київський національний університет театру, кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого, спеціальність «театрознавство». Але зараз у театрах працюють не лише випускники театральних вишів. Серед завлітів є чимало журналістів, менеджерів, навіть акторів, які поєднують кілька робіт та інших фахівців.
Розкажіть про свій шлях до професії.
Театр — це така професія, яка сама обирає людей, які будуть тут працювати.
За моє життя я кілька разів казала, що ніколи не буду працювати в театрі. Але доля вирішила по-іншому. Здобувши вищу освіту за спеціальністю «театрознавство», я спочатку два роки працювала керівником театрального гуртка у школі міста. Та згодом пройшла конкурс на посаду в театрі й у вересні вже буде 10 років, як я працюю у Хмельницькому обласному академічному музично-драматичному театрі імені М. Старицького.
Як виглядає ваш звичний робочий день?
У керівниці літературно-драматургічної частини немає звичайного робочого дня. Кожен день різний та по-своєму цікавий. Коли влаштовувалася на роботу до театру, думала, що працювати тут понад два роки буде нудно. Та тепер зрозуміла, що це не так. Оскільки різноплановість роботи, постійна зміна матеріалу, з яким працюємо (різножанровість та форми репертуару), гастрольна діяльність по містах та країнах, співпраця з режисерами з різних міст, а також участь у фестивалях, лабораторіях, майстер-класах та школах створюють постійне відчуття оновленості роботи.
Як виглядає фінальна робота завліта у театрі?
Фінальна робота завліта у театрі — це фінальна робота всього театру. Оскільки це мистецтво синтетичне, і кожна його складова по-своєму важлива у створенні вистав, промоції, рекламі.
Який неочікуваний факт про вашу роботу дивує людей?
Людей зазвичай дивує взагалі існування такої посади в театрі.
Які вистави на Dramox ви рекомендуєте до перегляду?
На Dramox я можу порекомендувати усі вистави! І дивитись їх можна по декілька разів! І щодня. І що більше, то краще. Але, звісно, особливо рекомендую вистави Хмельницького театру імені М. Старицького, це «Очі блакитного собаки» К. Малініної та «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці» М. Старицького.