Ідеї не приходять самі: інструкція, як знаходити та втілювати задуми у життя

30.01.2023

Лідія Білас, засновниця мережі освітніх проєктів MRIYDIY, співзасновниця мережі КМДШ

Кілька десятків років тому вдала ідея могла годувати родину все життя. Сьогодні ж після успішного втілення вашого задуму у життя конкуренти його підхоплять та почнуть використовувати вже через кілька місяців або навіть тижнів. Ризиком також є те, що клієнтам швидко набридне втілена ідея, вони забажають чогось нового, а підприємцю доведеться відправлятися на пошуки музи ще раз. І ще раз.

На пошуки ідей щоденно відправляються тату-майстри, відеоблогери, письменники та сценаристи, ведучі заходів, художники, інвестори та стартапери, дизайнери та архітектори. Втілена у життя ідея називається інновацією, зазвичай вона покращує життя суспільства, залучає до роботи нових спеціалістів, змушує мозок вирішувати нестандартні завдання.

Хоча знайти ідею нелегко, існують певні техніки, які проведуть вас до світу, де вони живуть.

Чим ви годуєте свій мозок?

Нова ідея — це зазвичай алхімія з кількох старих ідей. Для того щоб вашому мозку було з чого їх генерувати, годуйте його. Стів Джобс казав, що креативність — це лише поєднання речей. Ілон Маск заявляв про те, що полюбляє споживати інформацію з різних галузей, щоб створювати креативні рішення. Це означає, що в себе потрібно завантажувати як фахову інформацію, так і будь-яку іншу, що викликає інтерес. З одного боку, варто робити свої пізнання у галузі багатошаровими, поглиблювати їх та стежити за відкриттями. З іншого — варто читати біографії цікавих особистостей, ходити у музеї, дивитись історичні та документальні фільми, займатись живописом, почати вивчати нову мову, читати художню літературу. Дивовижним чином пазл, якого бракує для вашої геніальної ідеї, може бути у мультику або казці, яку читала вам бабуся.

Годує мозок не лише візуальна, аудіальна та текстова інформація. Розмови з цікавими та яскравими людьми, поетичні вечори, прогулянки на природі та спілкування з тваринами так само позитивно впливають та внутрішньо наповнюють.

Давайте вашому свідомому та підсвідомому геніальне та красиве, витрачайте менше часу на інформаційне сміття.

Створіть нову звичку

Ідея — примхлива пані. Вона завітає до вас не тоді, коли ви сядете на диван і накажете їй з’явитись. Навіть стати навколішки та благати її прийти не допоможе. Вона прийде тоді, коли їй заманеться. Уві сні або у басейні. У метро або на лекції. На побаченні або у черзі до лікаря. Не розраховуйте на те, що вона залишиться з вами надовго. Якщо ви не зафіксуєте її, вона зникне протягом тридцяти секунд. Тож створіть нову звичку — записувати ідеї. Носіть із собою записник та ручку або використовуйте телефон. Не покладайтеся на пам’ять, запишіть те, що спаде на думку, обов’язково поверніться до записів та проаналізуйте їх.

Будьте витривалим та сильним

Відомий японський письменник Харукі Муракамі у книжці про письменницьку майстерність ділиться своїм спостереженням щодо взаємодії фізичної сили та креативності. На його думку, письменник не може собі дозволити бути слабким. Хоча він і занурюється у підсвідомі глибини, творець має бути фізично сильним, щоб дістати на поверхню те, що там заховано. Муракамі обрав для себе біг як спосіб залишатися продуктивним, витривалим та креативним.

Науковці підтверджують користь фізичної активності для креативності. Розумова діяльність та зосередженість на одній темі активізує одну частину мозку. Рухова діяльність активізує інші частини мозку: під час інтенсивних фізичних дій обробляється величезна кількість інформації, порівнюється минулий досвід та знання. Мозок забезпечує засвоєння тієї інформації, яка не могла бути оброблена під час концентрації уваги саме на ній.

У пошуках ідей людині може допомогти не лише біг. Підійде йога або плавання, тренажерний зал або кросфіт, головне — знайти спорт, який до вподоби.

Допитливість — риса креативних людей

Іноді ми шукаємо ідеї у книгах заокеанських авторів, купуємо дорогі курси коучів та мріємо відправитись в Індію для натхнення. А інсайт може статися під час розмови з сусідською бабусею або трирічною дитиною. Допитливість не мріє знайти натхнення, вона знаходить його просто зараз, постійно ставлячи запитання. Впровадьте у своє життя нове правило — цікавитися життям тих, кого зустрічаєте на своєму шляху.

Пересічний бос запросить на брейншторм лише креативну команду, але допитливий бос запросить туди бухгалтера та прибиральницю, щоб дізнатися їхню думку. Ставте запитання клієнтам, офіціантам, перукарям, своїм конкурентам, людям, які надихають та тим, на яких вам у жодному разі не хочеться бути схожим.

Будьте наполегливим

Інновація неможлива без наполегливості. Якби письменники не мали цієї риси характеру, вони б писали лише кілька перших сторінок книги. Але завдяки наполегливості вони повертаються до рукопису і працюють над ним протягом місяців або років. Навіть більше, вони надсилають його до видавництв, не бояться відмов, не зупиняються, читаючи негативні відгуки. Джоан Роулінг відмовили 12 видавництв. Якби вона не була наполегливою, то зневірилась би у собі після першої чи другої відмови, а світ так би і не дізнався про захопливу історію Гаррі Поттера.

Наполегливість проявляється у тому, щоб не впасти у відчай, якщо ідея не сподобається клієнтам та співробітникам або призведе до збитків. Наполегливість приведе до того, що ви поборете лінощі, коли не захочеться йти на пробіжку або передивляться чернетки занотованих ідей. Наполегливість приведе до успіху.