Правильна мова допомагає формувати повагу та інклюзію в суспільстві. В попередній статті ми вже розглянули основні помилки у розмовній мові, коли питання стосується інклюзії. Сьогодні продовжмо розширювати свій інклюзивний словник. Ось кілька прикладів, як варто і не варто говорити, щоб уникнути стереотипів і дискримінації. Так, це стосується, як дітей, так і дорослих.
Інклюзивний словник: частина друга
Людина з порушенням зору
- НЕ ПРАВИЛЬНО: сліпий, слабозорий.
- ПРАВИЛЬНО: людина (дитина) з порушенням зору або людина, яка користується шрифтом Брайля.
Людина з психічними порушеннями
- НЕ ПРАВИЛЬНО: псих, душевно хворий, ненормальний.
- ПРАВИЛЬНО: людина з психічними порушеннями, людина з психіатричним досвідом.
Людина, яка пересувається за допомогою інвалідного візка
- НЕ ПРАВИЛЬНО: колясковик, прикутий до візка.
- ПРАВИЛЬНО: людина, яка користується інвалідним візком, людина з порушенням опорно-рухового апарату.
Людина з епілепсією
- НЕ ПРАВИЛЬНО: епілептик.
- ПРАВИЛЬНО: людина з епілепсією.
Людина з алопецією
- НЕ ПРАВИЛЬНО: лисий.
- ПРАВИЛЬНО: людина з алопецією.
Людина зі сколіозом або порушенням постави
- НЕ ПРАВИЛЬНО: кривий, горбатий.
- ПРАВИЛЬНО: людина зі сколіозом, людина з порушенням постави.
Людина зі слуховим імплантом
- НЕ ПРАВИЛЬНО: глухуватий.
- ПРАВИЛЬНО: людина зі слуховим імплантом, людина з порушенням слуху.
Людина з травматичним досвідом
- НЕ ПРАВИЛЬНО: жертва насильства, постраждалий.
- ПРАВИЛЬНО: людина з травматичним досвідом, людина, яка пережила насильство.
Людина з порушенням пам’яті
- НЕ ПРАВИЛЬНО: забудькуватий
- ПРАВИЛЬНО: людина з порушенням пам’яті, людина з деменцією.
Людина з проблемами навчання
- НЕ ПРАВИЛЬНО: тупий, не здатний навчатися.
- ПРАВИЛЬНО: людина (дитина) з труднощами навчання, людина з дислексією, дисграфією або дискалькулією.
Ще кілька рекомендацій
Якщо ви потрапите у ситуацію, коли вам треба говорити про інклюзивну людину, запам’ятайте:
Уникайте слова “страждає” чи “хворий”, якщо йдеться про стан здоров’я або діагноз.
Це створює враження, що людина завжди переживає біль чи нещастя.
ЗАМІСТЬ: “людина, яка страждає на аутизм”.
КРАЩЕ: “людина з аутизмом”.
Фокусуйтеся на людині, а не на її діагнозі.
Уникайте зведення особистості до її стану, це принижує гідність людини та знецінює її.
Не використовуйте зменшувальні чи поблажливі формулювання.
Наприклад, уникати виразів на кшталт “бідненький”, “нещасний”, “особливий”. Людина хоче жити своє життя і бути його повноцінною частиною.
Акцентуйте на можливостях, а не на обмеженнях.
- ЗАМІСТЬ: “він не може чути”.
- КРАЩЕ: “він користується жестовою мовою”.
Замість “нормальна людина” говоріть “людина без інвалідності”.
Це дозволяє уникнути поділу суспільства на “нормальних” і “ненормальних”.
Використання інклюзивної мови створює атмосферу рівності та поваги. Воно допомагає уникати стигматизації та сприяє інтеграції всіх людей у суспільство. Інклюзивна термінологія формує правильне сприйняття різноманітності та підкреслює людську гідність, а ще вона робить всіх нас трохи кращими.