Каріна Гаєва

«Культура — це не минуле, а простір дії»: Каріна Гаєва про вибійку, м’яку силу та “Знаки ідентичності”

Вона поєднує столітні орнаменти з сучасними формами, відроджує забуту техніку вибійки й робить її модною у світі, презентуючи роботи на міжнародних подіумах і мистецьких сценах. Каріна Гаєва — художниця, дизайнерка та дослідниця, яка перетворила український візерунок на мову глобального діалогу. Напередодні міжнародної акції «Знаки ідентичності» ми говоримо з нею про освіту, творчий шлях, джерела натхнення та про те, як одна ідея змогла об’єднати українців у 20 країнах.

Каріно, розкажіть, будь ласка, як ви обрали свій фах? Чи була якась особлива подія або людина, яка вплинула на ваш вибір?

Все починається з дитинства. Я зростала у місті Дніпро і мама, Лариса Гаєва, доклала багато зусиль, щоб ми з сестрою з самого дитинства розвивались. У 8 років я потрапила до студії образотворчого мистецтва. Лідія Ульянова, керівниця студії й архітекторка за фахом, закохала мене у світ мистецтва й надихнула отримати архітектурну освіту. Так дитяче хобі вплинуло на вибір професії. І хоча дизайн одягу має свою специфіку, він так само починається з малюнка. 

Ще одна несподівана подія змусила мене замислитись та сприймати захоплення малюнком більш серйозно. Це було раптове відкриття того, що моєю двоюрідною прабабцею є Марія Примаченко, відома українська народна художниця XX століття, яскрава представниця жанру наївного мистецтва.

Ви вже кілька років працюєте з вибійкою. Як відбулося перше знайомство з цією технікою?

Це сталося ще у 2017 році і було справжнім подарунком долі. Тоді я шила одяг, виготовляла предмети декору з кераміки й часто спілкувалась з керамістом Сергієм Горбанем. Одного разу в його дніпровській майстерні я помітила дерев’яний штамп-кліше, який Сергій придбав у маркеті «Всі-Свої» в Києві, з якого щойно повернувся. Він розказав про один бренд, який декорував текстильні вироби технікою вибійки. Ну а Сергій вирішив випробувати такі штампи для кераміки.
Це був момент осяяння. Картинка в голові набула чіткості, й пазлики склались. З одного боку, тоді я вже давно захоплювалась японською філософією Вабі-Сабі, а з іншого  естетика та сенс української вибійки, які повністю поділяли цінності цієї філософії.

Ви представляли роботи свого бренду GA.EVA на міжнародних платформах, зокрема на Paris Fashion Week та у Віденській академії мистецтв. Який досвід був найяскравішим?

Важко порівняти, оскільки вони були дуже різні. Paris Fashion Week став результатом нашої з сестрою діяльності, квінтесенцією вмінь, результатом річної роботи та життя за кордоном. Цей показ для мене був дуже символічним, адже одразу після нього я повернулась жити в Україну. Безумовно, досвід перебування за кордоном безцінний. А у віденській академії мистецтва окрім навчання був ще досвід проведення закритого показу одягу “Чорне золото” та безліч проведених воркшопів з вибійки. 

Чому саме вибійка стала для вас головним творчим напрямом?

Я не обрала вибійку, радше вона мене покликала. У той момент, коли світ став надто швидким і цифровим, вибійка пропонує інший підхід: повільність, зосередженість, ритуальність, тактильність, присутність. Вона потребує зосередженості, майстерності ручної роботи, поваги до матеріалу. У цьому є щось дуже людське і дуже українське.

Я почала з використання вибійки в дизайні одягу, але з часом зрозуміла: це не тільки про красу, а й про сенси. Зображення це код, а орнамент мова кодування. Вибійка несе в собі глибоку історію, роду, землі, жінки, родини. Її можна носити як оберіг та лишати в спадок, як історію власного роду.

Для мене вибійка це практика памʼяті і трансформації одночасно. Вона дозволяє зʼєднати минуле з сучасністю, зцілює, структурно і сенсотворчо. Через неї я знайшла свою форму висловлення не лише як дизайнерка, а як людина, що творить сенси через дотик до традиції. Тому вибійка стала моїм головним напрямом. Не тільки як техніка, а як місія зберігати і відроджувати, говорити про ідентичність, силу, жіночу присутність у традиційній українській культурі побуту.

Як ви поєднуєте історичну автентичність вибійки зі сучасними дизайнерськими підходами?

Для мене ключ це не відтворення минулого, а його продовження. Я не хочу перетворювати вибійку на музейний експонат. Навпаки, я хочу повернути їй життя, зробити її мовою, якою можна говорити сьогодні. Історична автентика для мене це не тільки візерунок чи форма штампу. Це діалог між минулим і теперішнім, між традицією й актуальністю. Я не відокремлюю одне від іншого. Таким чином, вибійка для мене не декоративний елемент, а жива система образів, які можуть органічно звучати у сучасному світі. І саме в цьому її і моя сила.

Як ви вважаєте, чи є майбутнє у вибійчаної техніки в сучасній Україні та світі?

Так, я переконана, що у вибійки є майбутнє. І воно вже настало. Світ сьогодні перенасичений масовістю, перевиробництвом та швидким споживанням. Та люди шукають справжнє, ручне, живе те, що має душу й історію. Це концепція “Свідомого споживання”, яка активно впроваджується. І вибійка якраз належить до таких практик. Вона не просто прикрашає, вона несе сенс і залишає слід: на тканині, в культурі, в людині. Це вдалий інструмент upcycling.

До того ж, в Україні зростає інтерес до ремесел, локальних традицій, автентики. Молоді митці, дизайнери, освітяни звертаються до спадщини як до джерела сили та ідентичності. Саме тому вибійка повертається у моді, в мистецтві, в освіті.

Проєкт «Знаки ідентичності», який я ініціювала, це відповідь на запит часу. Ми не просто відтворюємо вибійку — ми оживлюємо її, передаємо далі, створюємо нові сенси у співпраці з майстрами, дослідниками, молоддю, українцями по всьому світу. Це жива система передачі: від руки до руки, від покоління до покоління. Це сучасна форма охорони нематеріальної спадщини. У глобальному контексті вибійка може стати частиною тренду на культурну ідентичність у дизайні, на slow fashion, на повернення до ручної роботи. Вона має потенціал стати впізнаваним українським кодом у світі.

Як виникла ідея створити міжнародну акцію «Знаки ідентичності» і чим ця акція відрізняється від попередніх проєктів?

Ідея обрати вибійку для проєкту «Знаки ідентичності» виникла як природне продовження мого особистого шляху у вибійці восьми років роботи з цією технікою, з історією орнаменту, з темою візуальної мови нашої культури. Але в якийсь момент стало зрозуміло: одного мистецтва недостатньо. Потрібна дія, яка об’єднає людей. Так народилася ідея міжнародної акції за це я вдячна команді та її глобальному баченню.

Ми хотіли створити простір одночасного символічного жесту, синергії, де б українці в усьому світі одночасно виконали спільну дію. Це стало актом зв’язку. Через українську традиційну техніку декорування тканини ми говоримо однією мовою, навіть на відстані. «Знаки ідентичності» не просто мистецький проєкт. Скоріше колективна дія, ритуал, соціальна скульптура. Вона обʼєднує творчість, ремесло, дослідження і спільнотність. І саме це обʼєднання відрізняє її від попередніх ініціатив. 

Що для вас особисто означатиме результат цієї події?

Для мене результат буде не лише у фізичному артефакті колекції вибійчаних рушників XXI ст., а в усвідомленні кількох важливих речей:

  • традиція може бути сучасною, якщо її передавати з любовʼю та увагою;
  • культура це не минуле, а простір дії;
  • ідентичність це не гасло, а щоденна практика бути собою.

Яку роль у підготовці «Знаків ідентичності» відіграли партнери та команда?

Це ключові люди проєкту “Знаки ідентичності”. Саме завдяки ним все реалізується в життя. Адже цей проєкт неможливо було б реалізувати самотужки. «Знаки ідентичності» колективне творення, де кожен учасник особливий і важливий носій сенсу. Кожен, хто долучився, вклав у проєкт не лише свій час і професійні навички, а й віру. Це не «мій» проєкт, а наш спільний жест любові до культури України, до себе і один до одного.

Де ви знаходите натхнення для нових проєктів?

Найбільше, мабуть, в контрастах і синергії: між старим і новим, між архаїкою і технологією, між індивідуальним і колективним досвідом. Людині вже важко вигадати щось нове, та можна спробувати об’єднати те, що раніше не поєднували і сподіватись, що вийде щось привабливе.

Як відпочиває Каріна Гаєва, коли не працює?

Найкращий відпочинок це переключатись. Я відпочиваю від Каріни-дизайнерки, коли готую їжу, прибираю, коли я в дорозі за кермом, коли з дітьми та з чоловіком. Сім’я це ресурс для мене і спільний світ щастя. Дуже люблю подорожувати автівкою в короткі подорожі на 1-2 дні.

Які творчі або культурні проєкти плануєте реалізувати найближчим часом?

У центрі моєї уваги зараз річний проєкт «Знаки ідентичності», присвячений відродженню вибійки як живої культурної практики та обʼєднанню українців і побудови міцного звʼязку. Він включає європейський тур у 10 країн, серію міжнародних майстер-класів, обміни досвідами та більш глибоке занурення в світовий культурний контекст через пошук схожих історій та перетинів. Також я планую створення книги, де будуть зібрані історії вибійчаного промислу, особисті історії сучасних майстринь вибійки, дослідження та візуальні архіви з музеїв. Поки що я на етапі формування бачення книги. 

Про що ви мрієте?

Я мрію долучитись до створення національного образу України в світі, який нарешті стане “своїм власним”, яскравим і глибоким. Бо ми українці такі і є, нам важливо вирізнятись, жити на повну попри все, шукати глибину, сенс, звертатись і враховувати архаїку, розуміти тяглість та походження. Погодьтесь, Україна не має сформованого «міфу» про себе на відміну від інших держав. Щоб Світ нас сприймав не як поранених, а як глибоких. Не як екзотику, а як частину культурної спільноти людства.

Це і є мʼяка сила коли культура говорить замість зброї. Коли рушник, створений руками, важить більше, ніж офіційне звернення. І коли наша присутність у світі не тільки оборонна, а світла й щира.