Катерина Дорошевська: Війна стала для мого бізнесу не просто викликом, вона дала потужний поштовх для всіх процесів

Катерина Дорошевська, засновниця PR-агенції BECOME та нон-профіту UA business Global, в ексклюзивному інтерв’ю WoMo розповіла про виклики та вибір, які кардинально змінюють життя, та як послідовність дій та чітке розуміння плану допомогло зрости бізнесу втричі.  

Я мало пам’ятаю минулий лютий. Певно, підсвідомість блокує ці спогади. Уривками згадую окремі деталі. Мій любий Дніпро. Виття сирен, підвал сусідської сталінки із портретами радянських вождів на стінах, волонтерство, збори, збори, збори, Арестович в ютубі на ніч. Матрац у коридорі. Страх.

Днів через десять за страхом фізичним прийшла ще й бізнесова реальність. Чесно кажучи, до того моменту бізнес я вже втратила. До повномасштабної війни моя бутикова PR-агенція мала на обслуговуванні 6-8 постійних клієнтів та була організатором найбільшого офлайн-маркету українських брендів у Дніпрі.

24 лютого бізнес рухнув, всі клієнти очікувано припинили співпрацю, а офлайн-івенти стали неможливими. Фінансова подушка пішла на виплати кількамісячних гонорарів команді та донати.  І ось я в точці нуль. Налякана, без бізнесу, що мене годував, і без найменшого розуміння, що я буду робити далі. Єдине, що я знала точно — я залишаюсь у Дніпрі і маю щось робити.  Так почалась моя нова історія. 

Мій фокус завжди був на підприємцях. Всі мої проєкти так чи інакше були пов’язані з підтримкою, розвитком та зростанням бізнесів. Більшість мого оточення — підприємці. І я бачила їхню розгубленість, я бачила відсутність плану, я бачила тривогу за майбутнє та за життя. Треба діяти — крутилось у мене в голові. Але як? Що робити? Чи можу я допомогти? Як я можу підтримати підприємців, які, як і я, втратили все?

Вирішила почати з малого й оголосила про безоплатні консультації для підприємців і просто написала про це пост у фейсбуці. Я думала, що я проведу 3-4 консультації й на цьому все. Але потік повідомлень та записів було не зупинити. Власники виробництв, що завмерли. Бренди одягу та косметики, що більше не продавалась, консультанти, маркетологи, фінансисти, дизайнери. Було лише одне питання — як вигрібати? Як тримати бізнес на плаву, як підтримувати команду?

Понад 40 консультацій за тиждень. Кожен день був розписаний по хвилинах, але я не відчувала втоми, а відчувала вдячність. Я відчувала силу. Ця енергія виростила в мені крила.

Так народилась ідея створити нон-профіт спільноту, об’єднану ціллю — зберегти бізнес, вижити, знайти нові ринки, а в ідеалі — вирости. Спільнота, в якій експерти будуть безкоштовно ділитись своїми антикризовими порадами, а підприємці спілкуватись, об’єднуватись та виходити на міжнародні ринки. Ця спільнота отримала назву UA business Global. 

Чи варто говорити, що активне лідерство у нон-профіт сфері розвернуло на 360 і мій бізнес. Новий масштаб клієнтів, які не тільки легко дізнавались про мене, а й довіряли тепер мені за замовчуванням. Контракти з компаніями, про які до війни я навіть не мріяла. Ми почали працювати з клієнтами з Австралії, Німеччини, Бельгії, Швейцарії, Великобританії, Португалії, Іспанії та інших країн. Це українські засновники з амбіцією будувати міжнародний бізнес. 

Ми зробили ребрендинг, стали BECOME й обрали сфокусуватись на 2 напрямках: b2b комунікації та персональні бренди бізнес-лідерів. Це було вдале рішення, адже за півтора року ми накопичили стільки нішевої експертизи, що впевнено рухаємось до категорії top of mind  в Україні у сфері “дорослого” персонального брендингу для бізнесу. Тільки в останній список Forbes увійшло одразу 5 наших клієнтів. 

Війна стала для мого бізнесу не просто челенджем, вона дала потужний буст для всіх процесів. Ми виросли втроє в команді, в проєктах та у прибутку. Для мене ж війна стала справжнім соціальним ліфтом. Адже теперішнє оточення — моя головна цінність та здобуток останніх півтора року. 

Як вам вдається поєднувати кар’єру та консультації у «Дії»? Чи є у вас перевірені методи досягнення балансу? 

Я не вірю в баланс. Я вірю в Україну і маю непереборне бажання працювати на Перемогу. Тому поєдную десятки активностей одночасно. Тільки у серпні наша команда працювала одночасно над PR 22 проєктів. Від ІТ-сервісів та аутсорсу до полімерних виробництв, агрокомпаній, дистриб’юторів іграшок, кондитерки, благодійних фондів, громадських ініціатив та донорських проєктів.   

І це паралельно з нашим нон-профітом UA business Global, де ми нещодавно запустили спільний з Megogo проєкт безкоштовного маркетингового серіаліті для підприємців. І, звісно, моєю діяльністю як спікерки та менторки. Така собі інтелектуальна філантропія. Бо я виступаю та менторю підприємців не лише у «Дії». Бізнес, де я експерт зі стратегічного PR та комунікацій, а й у Prjctr, Wtech, YBC та навіть проєктах ПРООН. 

Єдиний спосіб при цьому не втрачати глузд — майстерно управляти календарем та знати, заради чого ти все це робиш. 

З якими труднощами ви стикаєтесь? 

Сьогодні найбільший челендж — впоратись зі швидким зростанням моєї агенції. Бо це і про побудову бізнес-процесів, і про створення та утримання сильної команди, і про підтримання мотивації та боротьбу з глобальною втомою.  

А ще про вихід із зони комфорту, прокачку менеджерських вмінь та перехід у лігу більш системного бізнесу. І, звичайно, про моє власне зростання зі скілової піарниці з купою помічників до підприємиці, що залучає у команду профі, які перевершують її саму. 

Який вибір кардинально змінив ваше життя? 

Безумовно, стати підприємицею. Я багато років будувала кар’єру журналістки — працювала редакторкою у ранковому шоу, була ведучою авторської телепрограми та навіть журналістом-розслідувачем.  Журналістика — чудова професія, яка формує уявлення про людей та світ, вчить емпатії, швидкості та розвиває нетворк. І це стало ідеальною базою для мого першого бізнесу — маркету українських брендів БУДЬ в UA, який ми разом з партнеркою створили сім років тому. 

Що я тільки не запускала. Івент-бізнес, шоурум жіночого одягу, виробництво декору, онлайн-курси, інтернет-магазин, консалтинг. PR-агенція ж стала ідеальним поєднанням мого журналістського бекграунду, досвіду у комунікаціях та підприємницького духу і широкого бізнес-нетворку.   

У чому полягає ідея незламності — ваша та жінок загалом?

Ламаються ті, хто не знає, заради чого залишатися стійкими. Тому секрет моєї незламності полягає в умінні формувати бачення, розумінні точки Б, до якої ти хочеш дійти, наявності цілі. Бо якщо знаєш, куди хочеш дійти, то знаходиш способи опинитись там. Попри всі негаразди. 

Чи уявляєте ви вже своє життя після перемоги? Яким його бачите? Чи є якісь чіткі мрії?

Я не розділяю життя на до та після перемоги. Як не буває життя вчора чи завтра, воно є тільки сьогодні. Тож я вже зараз роблю те, що могла б відкладати до Перемоги: будую бізнес, наймаю людей, подорожую Україною та світом, допомагаю, радію та ловлю щасливі моменти. І це не означає, що я ігнорую контекст або живу у бульбашці, звичайно, ні.

Але мій свідомий вибір — жити життя тут і зараз. 

А от на що я розраховую після Перемоги як підприємець, то це економічне зростання, пожвавлення ділової активності, появу нових бізнесів. Роботи стане більше, закочувати рукава я обираю уже зараз. 

Як війна змінила українських жінок і вас зокрема?

Хочеться вірити, що ми стали стійкішими, сильнішими, резильєнтнішими. Бо я не впевнена, що існують якісь перешкоди для українки, що пережила обстріли, ховалась у бомбосховищах, готувала їжу на газовій горілці або евакуювала дітей за тридев’ять земель. І при цьому ще й встигала працювати та підтримувати близьких.  

Мене війна точно зробила чеснішою, принаймні до своїх бажань, почуттів. Навчила слухати себе, відсіювати шум, нав’язаний суспільством чи упередженнями. Жити своє життя. 

Якби ви знали все те, що знаєте зараз, що б ви змінили у своєму ставленні до роботи після 24 лютого? 

Не втрачала б віру в себе, особливо у перші два тижні, коли я була абсолютно розгубленою. Ну і може б трохи менше гортала стрічку новин, адже це тільки створювало ілюзію контролю над ситуацією, а насправді виснажувало. Те, що не в зоні нашого контролю, не має бути в зоні наших турбот. Зараз я гортаю новини один раз на день, 10 хвилин і відписалась від усіх новинних телеграм-каналів. Це точно зробило моє життя спокійнішим. 

Чи буває у вас відсутність наснаги? Поділиться власними лайфхаками, як зібрати себе вкупу? 

Мій лайфхак — розпланований календар. Заглядаю туди, а там зустріч з новим клієнтом, фаундером стартапу з командою в 500 людей. Або інтерв’ю з прекрасним жіночим медіа, де я розкажу свою історію для натхнення. Або стратегічна сесія з СЕО текстильного холдингу. І ніколи мені розкисати. Я просто не встигаю розпадатись настільки, щоб потрібно було себе збирати докупи. Мій бізнес — моя найбільша наснага, бо це люди. Неймовірні люди, з якими й для яких мені пощастило створювати цінність. 

Що вас надихає у вашій роботі, які цілі ви перед собою ставите?

Моя big idea — щоб підприємців в Україні ставало більше. І я реалізую її в кожному своєму проекті, в кожній активності. Наприклад, моя PR-агенція допомагає підприємцям ставати видимими, що своєю чергою надихає інших спробувати себе у власній справі. 

Мій нон-профіт UA business Global — про знання, що допомагають підприємцям рости та вчитися на досвіді інших. 

Та і це інтерв’ю — частина моєї великої ідеї. Адже навіть якщо одна людина після нього задумається “а може і мені варто себе спробувати у бізнесі?” або зловить інсайт, як розвивати свій бізнес, щоб він був іще успішнішим — отже, своє завдання я виконана!

І наостанок: як ви відпочиваєте та як утримуєте life-work balance?

Як я казала вище, у баланс не вірю, а у відпочинок ще й як. Адже відновлення енергії — ключовий закон фізики, немає сенсу його ігнорувати. Через те, що моя робота на 90% часу — це спілкування, то відпочиваю я кардинально навпаки: у тиші, спокої, естетиці та красі. Часто — у глухому лісі, під спів пташок та поруч із сім’єю. З книгою, блокнотом для думок або просто без нічого, видихаю та перемикаюсь. І далі — у новий день!