Попри щоденні виклики, ризики й сумніви, життя в Україні не просто триває, а й ставить певні задачі та орієнтири на майбутнє. І основою цих буденних процесів залишаються наші незламні українки. Історія свідчить, що навіть за відсутності допомоги та сприяння жінки продовжують вперто йти до своїх цілей. Напередодні 8 Березня редакція WoMo зустрілася з директоркою з корпоративних комунікацій L’Oréal Україна. В ексклюзивному інтерв’ю Катерина Захараш розповіла про важливі питання сьогодення, красу та силу українських жінок, надії, плани та мрії.
– З того часу, як життя кожного з нас перевернулося, минуло три роки. Що за цей час змінилося у вашому життєвому шляху й світогляді?
Для мене ці три роки були часом постійної невизначеності та викликів, як і у всіх українців. Якщо Covid-19 вніс певні зміни в наше життя, то війна перевернула його на 180 градусів. От виїздиш на тиждень за кордон і одразу всі глобальні проблеми зникають. Думаєш про те, що подивитися, де поїсти, як не витратити всі гроші. А в Україні постійно живеш з подякою, що наступив новий день і що життя продовжується. Мабуть, це можуть зрозуміти тільки ті, хто проживає тут кожен день.
Окрім викликів цей час для мене став часом знань та набуття нових навичок, без яких зараз я точно не уявляю своє життя. Ніяка теорія не може навчити, як справлятися з кризами, ба більше –з постійною кризою протягом трьох років. Ніяка книга не навчить, як дотримуватися інформаційної гігієни та критично мислити. Тепер це все стало новим досвідом, який допомагає рухатись далі.

– Соціальна місія L’Oréal має свою історію та є досить широкою й вагомою. Які проєкти компанії ви вважаєте найважливішими сьогодні?
Cьогодні компанії не можуть існувати без соціальної складової і будь-який проєкт є на часі. Це дві мантри, які я прововжую повторювати. Глобальна місія L’Oréal – створювати красу, що рухає світ. І тут наші зобов’язання зосереджені на трьох ключових сферах – планета, люди, наша продукція – з численними ініціативами та щоденними діями для досягнення наших цілей.
Започаткована у 2020 році, програма L’Oréal for the Future втілює амбіції компанії щодо сталого розвитку та віру в те, що компанії можуть стати частиною вирішення проблем, з якими стикається світ. Також велику увагу ми приділяємо людям: від підтримки ментального здоров’я та благополуччя до створення інклюзивного середовища, де кожен може почувати себе комфортно. Тому, дуже складно виокримити якийсь один, або навіть декілька проєктів, бо всі вони вагомі та впливові, мають свою цільову аудиторію та свій напрямок.

Так, Премія L’Oréal-UNESCO «Для жінок у науці» має на меті популяризацію науки в Україні та молодих науковиць в галузях STEM. А ініціатива «(Не) до краси» допомагає нашим жінкам та чоловікам позбутися шрамів на тілі та на душі. Програма «Краса для всіх» дає можливість отримати професію жінкам, які опинились в складних життєвих обставинах. А «L’Oréal Startup Hub» допомагає у популяризації українських стартапів. І це лише частина проєктів, про які хотілося б розповісти.
– Які глобальні програми L’Oréal запровадженні в Україні для підтримки жінок? На кого вони розраховані та як взати участь у них? Яких змін зазнали проєкти під час війни?
Глобально місія Премії полягає в тому, щоб долати гендерну нерівність, оскільки в світі лише трохи більше 30% жінок працюють у галузях STEM. В Україні ж місія полягає ще й у тому, щоб популяризувати та розвивати науку в цілому, робити її трендовою та показувати, які талановиті наші науковиці. До того ж окремим пунктом постає питання про те, як втримати наших спеціалістів в Україні. На 2024 рік було відзначено 18 жінок-науковиць.
Щодо «Краса для всіх», я вважаю, що ці роки дійсно змінили програму, надали їй ще більше важливості та актуальності. Початково ця ініціатива була спрямована на жінок, постраждалих від домашнього насильства. Але згодом поширилась і на тих, хто опинився у складних життєвих обставинах. На сьогодні, переважно, бенефіціарами є жінки ВПО, які, на превеликий жаль, втратили майже все: дім, роботу, стабільність.
На початку програми ми мали запускати кампанію, щоб залучити жінок і щоб вони повірили, що отримають професію перукаря або візажиста. А сьогодні нам надходить величезна кількість заявок – жінки діляться в різних чатах, в соціальних мережах. Окрім того, ми передивились курс програми та трохи його скоротили. Але додали ще один сезон, аби охопити більшу кількість жінок. На 2024 рік майже 500 учасниць пройшли навчання.
– L’Oréal Україна вже шостий рік поспіль відзначає роботу науковиць Премією L’Oréal-UNESCO «Для жінок у науці». Підтримка жінок у науці має велике значення сьогодні. Якою ви бачите перспективу програми в майбутньому?

Для мене Премія L’Oréal-UNESCO «Для жінок у науці» – це одна з найважливіших ініціатив, на якій треба фокусуватися для майбутнього нашої країни. Мене дуже тішить, що ми були одними з перших, хто привернув увагу до ролі жінок у науці і що сьогодні з’являється все більше програм про жінок-науковиць. Так, наприклад, з 1 по 16 березня в Українському домі відкрилася виставка «Випадкові події», присвячена українським науковицям та художницям. Дуже надихаюся колегами, які несуть місію популяризації жінки.
На сьогодні наша премія є найбільшою і ми точно не плануємо зупинятися, адже дуже сильно відчуваємо, що нашим жінкам потрібна мотивація та підтримка. Багато інститутів та лабораторій були зруйновані, і науковиці були вимушені їхати до інших країн. Тому, нашим абсолютним пріоритетом є допомати їм залишатися та працювати задля майбутнього України. У нас великі плани на Премію: створення ком’юніті, нові інформаційні партнери тощо, але поки всі карти відкривати не буду.
– Як ви оцінюєте можливості розвитку власного бізнесу жінок в Україні? І яку роль в цьому відіграє “Програма підтримки підприємниць України” за ініціативи українського офісу бренду L’Oréal Paris?
Сьогодні існує досить велика кількість грантів, які надає держава, локальні і міжнародні компанії та організації. Це звісно дуже надихає як розвивати власну справу з нуля, так і масштабуватися.

У той час, коли наше суспільство проходить крізь масштабні виклики, одним із ключових рушіїв цього процесу є жінки, які зараз як ніколи потребує нашої підтримки. І для бренду L’Oréal Paris, в ДНК якого з 1909 року є жінки, ця місія є фундаментальною. Саме тому, “Програма підтримки підприємниць України” від бренду L’Oréal Paris для мене є абсолютним попаданням в потреби сьогодення. У сучасній Україні, особливо в умовах війни, жінки все частіше стають лідерками змін, беруть на себе відповідальність не лише за свої родини, але й за бізнеси, які відновлюють місцеву економіку. У той час як чоловіки часто перебувають на фронті, вони стають підприємницями, керівницями, волонтерками. І це вимагає нашої підтримки.
Проте більш за все мене, як одну з членкинь журі “Програми підтримки підприємниць України”, вражають проєкти наших жінок. Від проєкту «Бабусина хатка», що відтворює атмосферу та естетику українського села до Центру розробок та продуктового дизайну «Поле» і бренду Weelny, який виробляє адаптивний одяг для людей в колісному кріслі. Кожний з них потребує особливої уваги та викликає величезну повагу.
– Наприкінці минулого року ми також відвідували захід L’Oréal Beauty Tech Day. Чи можете розказати про напрямок підтримки стартапів і чому це так важливо для компанії?
В ДНК компанії L’Oréal вже більше 115 років лежать інновації та їх впровадження. І тут наш підхід ґрунтується на трьох основних піларах: наука, технології та креативність. У 2018 році компанія глобально прийняла рішення зробити революцію та стати безперечним лідером в Beauty Tech. Було зрозуміло, що саме співпраця та партнерство можуть бути ключем до кращих інновацій.

Локально ми співпрацювали з акселераційним хабом Sector X в рамках Unit City ще 2020 році. Проте за чотири роки вирішили зробити більш масштабну програму та створили «L’Oréal Startup Hub». Метою цього проєкту є популяризація наших українських стартапів як на локальному рівні, так і глобально. Для нас дуже важливо показати потенціал наших талантів та ідеї, які вони пропонують. Зробити для них менторство й дати можливість податися на міжнародні гранти, які пропонує L’Oréal. Звісно, дуже багато залежить від актульності проєкту і чи може він бути дотичним до нашої компанії. Але ми прагнемо знайти варіант взаємодії з найбільшою кількістю стартапів, чи то в спільних проєктах, чи у допомозі в комунікації з міжнародною командою.
– В чому, на вашу думку, полягає краса та сила українських жінок?
Я тут відповім дуже коротко. Мені здається, що в самому питанні є відповідь: краса українських жінок полягає у їх силі. Чим більше жінок я зустрічаю, тим більше надихаюся їх силою. Кожна жінка є красивою і має дивовижний внутрішній світ, проте саме сила підкреслює його.
У свою чергу ми, як б’юті компанія, можемо не тільки підкреслювати зовнішню привабливість жінок, але й допомагати їм випромінювати красу, яка йде зсередини.
– Від початку повномасштабного вторгнення ви залишились і працюєте в Києві, опікуєтесь багатьма питаннями й проблемами. До того ж окрім навчальних і грантових програм є ще й гуманітарні проєкти. Де ви берете час і сили та як все встигаєте? І в чому знаходите натхнення рухатись далі?
Саме рух та дія були порятунком для мене на початку війни. Досить складно згадувати ті відчуття та емоції, які пронизували тоді. Проте я досить швидко знайшла для себе рішення: допомагати якомога більше з першого дня. Я знайшла в цьому свою місію, яку і далі намагаюсь реалізувати настільки якісно, наскільки це можливо.

А запорукою того, щоб все встигати, є пріоритизація, мультитаскінг та планування. Ну і, звісно ж, чудова команда й підтримка керівництва. Я намагаюсь дуже ретельно формувати свій календар, щоб встигати все і навіть більше. А команда завжди на підхваті, щоб реалізовувати нові проєкти. Ми не боїмося викликів, адже сьогодні наше життя складається саме з них.
– Про що я вас не запитала, а ви б хотіли сказати нашій жіночій аудиторії?
Я хотіла б побажати менше боятися, адже більшість наших страхів ніколи не здійсняться. Але саме страх є перешкодою для великих справ.