Чому дитина тягнеться до екрана смартфону, а не до книжки? Як зробити читання цікавим, сучасним і бажаним? Чи можуть гаджети допомогти заохотити дітей до читання?
Думками та практичним досвідом з цих питань ділилися українські видавці та письменники на ХІІІ міжнародному фестивалі «Книжковий Арсенал».
В рамках фестивалю відбулася жива, емоційна та актуальна дискусія на тему: «Книги VS Гаджети: Як заохотити дитину читати. Світові тренди та український досвід».
Участь у ній взяли генеральний директор видавництва «Ранок» Віктор Круглов, паблішерка дитячої літератури видавництва «Ранок» Олена Носоненко, а також головна редакторка видання «Сенсор» і авторка книжки «Що воно таке? Українська література» Анастасія Євдокимова. Модерувала подію Марія Артеменко — дитяча письменниця та методистка Лабораторії дитячого читання «БараБука» МАН України.
Питання про сумісність книг та гаджетів звучить у суспільстві з року в рік. Позиція освічених людей незмінна — книжки мають бути на першому місці. Але ставити питання руба «або книжки, або гаджети» наразі вже не доцільно. Фокус погляду на проблему змінився 5-7 років тому. Коли в Україні в шкільних підручниках активно почали застосовувати QR-коди, які ведуть до додаткових матеріалів: відео, інтерактивних завдань, презентацій тощо. Та й власне читання стало частиною мультиплатформеного споживання історій, коли на одну історію одночасно з’являються книга, гра, мультсеріал. Таких прикладів є чимало: Мавка, Майнкрафт, Динозаври, Білосніжка тощо.

Оцінка взаємодії книжок і гаджетів. Їх поєднання — це зараз ризик і небезпека чи нові можливості?
«Якщо раніше ми протиставляли книжки гаджетам, то зараз ставимо їх поряд. Вони можуть доповнювати одне одного. Для того, щоб книжка зацікавила дитину, її треба перетворювати на іграшку. Книга має давати такі ж емоції та відчуття як і гаджети», — розповідає паблішерка дитячої літератури видавництва «Ранок» Олена Носоненко.
Під терміном «гаджети» учасники дискусії мали на увазі не тільки електронні пристрої — смартфони, планшети чи рідери. А й власне ті можливості та інноваційні технології, які роблять їх особливими й потрібними: функціональність, мобільність, яскравість, обсяги інформації, способи споживання контенту, і, найголовніше — враження та емоції від взаємодії.
«Сучасні книжки повинні мати риси, які притаманні гаджетам. Це одночасно і великий виклик, і новий шлях розвитку для книговидавців. Гаджети та іграшки ми беремо на озброєння, щоб звичайну книжку перетворити на геймифіковану, інтерактивну, з AR/VR-елементами. Як приклад — комікси про Пса Патрона», — зазначає Олена Носоненко.
Комікс про Патрона — яскравий і привабливий для дітей, бо всі ілюстрації виконані в дружньому «мультяшному» стилі. Розповідає про героя, якого всі знають в реальному житті, тому він викликає більше цікавості.
Ще один приклад геймифікації книжки — видання Анастасії Євдокимової «Що воно таке? Українська література». У ній є кросворди, пазли, завдання. Сама авторка жартує, що її книга для аудиторії від 11 до 111 років. Для тих, хто лише починає свій самостійний читацький шлях в 11 років.
«Підлітки починають самі обирати книжки, які їм цікаві. Вони вже можуть бачити множинність перспектив. Книжок дуже багато, усі різні за темами, форматами, жанрами… У своїй енциклопедії я закликаю “Шукай свій шлях і шукай свої книжки», — говорить Анастасія Євдокимова.
Навіть штучний інтелект радить у протистоянні «книжки — гаджети» переходити від конкуренції до синергетичного партнерства. Це не означає, що книжка повинна мати електронні елементи. Вона повинна розважати по максимуму: мати рухомі елементи, комбінувати пазли, картинки, кросворди, розвивати дрібну моторику.
«Є сенс створювати інтерактивні книжки для найменших читачів. Видавництво «Ранок» першими в Україні видали книгу pop-up. Мета таких книжок не просто розважити, а ще й зробити так, щоб книжка стала звичкою дитини змалку. Книжка змінюється, але звичка жити з книжкою залишається», — зауважує паблішерка видавництва Олена Носоненко.
Нині техніка створення об’ємних рухливих ілюстрацій на основі паперових конструкцій, що «вискакують» або піднімаються, створюючи 3D ефект, — досить поширена. Українські видавці швидко переймають зарубіжний досвід і втілюють його в книжках.


Світовий досвід щодо книжок та гаджетів: які тенденції варто втілювати в Україні?
Власним досвідом щодо взаємодії книжок та гаджетів поділився генеральний директор видавництва «Ранок» Віктор Круглов. Як видавець він відвідав чимало міжнародних книжкових фестивалів та виставок, публічних та шкільних бібліотек закордоном. У травні у рамках навчання в Стенфордському університеті (Каліфорнія, США) він користувався бібліотекою вишу і був вражений великою кількістю відвідувачів.
«Нині спостерігаємо тенденцію загального простору. Подивіться на американську книжкову мережу Barnes & Noble, яка була на межі банкрутства 5–7 років тому. Зараз у неї новий ренесанс. Це один зі світових лідерів по обороту проданих книжок. Ми бачимо тренд, коли дорослі з дітьми сидять в книгарні та читають. Це надихає створювати книжки», — ділиться Віктор Круглов.
Видавець також наголосив на важливості публічних та шкільних бібліотек як точки доступу до книжок. В Україні вони фактично не поповнюються новими виданнями. Проте у кожній має бути спеціальна серія книжок якісних, простих та цікавих для дітей, які тільки-но починають читати.
«Сім років тому разом з інформаційним ресурсом BaraBooka видали таку серію для дитячого читання, але вона не мала успіху серед бібліотек. Бо шкільні бібліотеки в Україні книжки самі не обирають і не купують. Це проблема. Але в мене вже є план, що з цим можна зробити», — запевняє генеральний директор видавництва «Ранок».
Віктор Круглов поділився результатами світового дослідження, яке показало, що якщо в житті 2-3-річних малюків присутня книга, то є на 50% більше шансів, що ця дитина буде читати в дорослому віці. Видавець пропонує оточувати дітей книжками і закликає батьків показувати приклад: «Навіть якщо ви не читаєте — візьміть книжку до рук, нехай дитина бачить вас із нею».

Виклик сучасності: як книжка може співіснувати з гаджетом і не втрачати дитячу увагу?
За результатами останнього дослідження британської організації National Literacy Trust, тільки 34% дітей отримують задоволення від читання. Це фактично одна дитина з трьох віком від 8 до 18 років. Тенденція зменшення цікавості у дітей до читання спостерігається у всьому світі. І цим питанням переймаються вже на рівні держав. Книговидавці шукають нові формати та жанри, щоб повернути дітям бажання взяти книгу до рук.
«Сучасний книжковий тренд серед видавців — книжки, де менше тексту, а більше ілюстрацій! Стиль називається pictures books — майже ілюстрація. Комікси, манхви підпадають під цей стиль, бо це особливий вид мистецтва. І стовідсотково переконаний, що ті, хто читають комікси, рано чи пізно почнуть читати складніші тексти й книжки», — ділиться генеральний директор видавництва «Ранок».
Tik-Tok формує кліпове мислення. Тому картинки з мінімумом тексту — зараз на піці. Як відповідь на світовий тренд про популярність коміксів-мальописів у видавництві створили дві книжки-комікси про пса Патрона під авторством Юліти Ран. За словами Олени Носоненко, книги у такому жанрі — це зараз найлегший спосіб залучити дитину до читання. За ці видання отримали кілька премій. Перша частина коміксу мала наклад 35000 примірників, і його довелося ще додруковувати. Друга частина історії зараз у топі продажів. З моменту її виходу продано майже 20000 книг.
«За Пса Патрона отримуємо подяки від дорослих. По-перше, цікавий герой, якого діти знають в реальності; по-друге, ілюстрації яскраві, живі, з гумором. По-третє, візуально книга схожа на мультфільм. Діти вперше беруть книжку до рук тому, що це комікс про Патрона!», — розповідає паблішерка «Ранку».
Видавці надихаються відгуками, підхоплюють моменти трендів, і роблять все, щоб діти хотіли читати, щоб книжки були цікаві всім, незалежно від того, хто та як інтенсивно читає.
Книги й гаджети не мають бути суперниками. Як зазначила Носоненко, головне — не інструмент, а зміст і приклад. Книжка має стати природною частиною життя дитини, а технології можуть допомагати, але не підміняти процес пізнання.
«Мрійте! Читайте! Кохайте! Все це можна робити і з гаджетом, і з книжкою. Але краще з книжкою», — підсумував дискусію генеральний директор видавництва «Ранок» Віктор Круглов.