Література завжди була дзеркалом епохи, а інколи й викликом суспільству. Твори, які змушували задуматися і ставили під сумнів загальноприйняті істини, часто викликали обурення владних структур або суспільства. Ці книги — голоси, що вирвалися за межі стереотипів і стали символами свободи думки.
Видавництво «ФАБУЛА» підготувало для WoMo добірку творів, автори яких не боялися йти проти течії, порушували непопулярні теми та змінювали уявлення людей про світ. Проте за сміливість доводилося платити: переслідування, заборона, замовчування. Ці книги — про мужність говорити, коли мовчання здається безпечнішим. І сьогодні вони актуальні як ніколи.
Сатанинські вірші Салман Рушді
Роман «Сатанинські вірші» Салмана Рушді став одним із найскандальніших творів ХХ століття. Книга досліджує складні теми ідентичності, релігії та культурного зіткнення. Однак саме це багатогранне дослідження зробило її об’єктом гострої критики та причиною масштабного переслідування автора.

Після виходу роману в 1988 році він викликав шквал обурення у мусульманському світі. Деякі його частини були розцінені як блюзнірські, що призвело до заборони книги у кількох країнах. У 1989 році аятола Хомейні, духовний лідер Ірану, оголосив фетву, закликаючи до вбивства Рушді. Це рішення змінило життя письменника назавжди. Він був змушений переховуватися, жити під постійною охороною, а його публічні виступи стали рідкісними й небезпечними. Та, незважаючи на загрози та обмеження, твір продовжує жити, а його автор — боротися за ідеали, які відстоював у своїй творчості.
«Кохана» Тоні Моррісон
Роман «Кохана» Тоні Моррісон — це глибоко зворушливий твір, що досліджує травматичну спадщину рабства в Америці. Заснована на реальних подіях історія порушує болючі теми: расову несправедливість, біль втрати й боротьбу за свободу. У центрі сюжету — колишня рабиня, яка після втечі опиняється перед жахливим вибором: пожертвувати власною дитиною, щоб уберегти її від жахів рабства. Попри визнання твору як видатного літературного досягнення (роман отримав Пулітцерівську премію у 1988 році), Моррісон зіткнулася з численними нападами та переслідуваннями. Критики вважали роман надто важким для читання через його прямолінійність і жорстокість у зображенні рабства. Деякі політики й освітяни звинувачували авторку у створенні «розбрату» та навіть вимагали вилучити книгу зі шкільних програм у США. Моррісон дорікали за те, що вона зображувала Америку з темного боку, нагадуючи про її гіркі історичні сторінки.

Ця критика була частиною ширшого суспільного опору проти авторів, які порушували теми расизму, системного гноблення та історичної пам’яті. Однак сама Моррісон відстоювала своє право говорити правду через мистецтво, заявляючи, що мовчання лише поглиблює рани минулого.
«39 сходин» Джон Бакен
Шпигунський роман «39 сходин» Джона Бакена, опублікований у 1915 році, став одним із перших творів, які заклали основи жанру трилера. У центрі сюжету — захоплива історія Річарда Ханнея, якому доводиться втікати, рятуючись від переслідувань і намагаючись розкрити міжнародну змову. Атмосфера напруги, інтриг і небезпеки зробила цей твір класикою, яку обожнюють читачі вже понад століття.
Хоча роман і здобув популярність, Джон Бакен зіткнувся з критикою й переслідуваннями за його роботу. Твір викликав обурення серед певних політичних кіл, які вбачали в ньому тонку сатиру на міжнародну політику та критику військових стратегій. Бакена звинувачували у підбурюванні суспільної недовіри до влади та поширенні «параноїдальних настроїв».

Книга була також під прицілом цензури через її відкриті натяки на шпигунські ігри, які в ті часи вважалися чутливою темою. Деякі навіть вважали, що Бакен розкриває надто багато деталей про методи розвідки, що могло створювати небезпеку для національної безпеки.
Переслідування автора лише підкреслило значущість його твору, який продовжує бути актуальним як зразок гостросюжетної прози, що змушує замислитися про природу змови, влади й приховану правду.
«Санін» Михайло Арцибашев
Роман «Санін» Михайла Арцибашева, опублікований у 1907 році, викликав справжній фурор у літературному та суспільному середовищі російської імперії. Ця книга, зосереджена на індивідуалізмі, життєвих насолодах і критиці традиційної моралі, кинула виклик усталеним нормам того часу. Головний герой Санін став втіленням радикальної свободи особистості та відмови від соціальних обов’язків, що викликало як захоплення, так і жорстку критику.

Після виходу книги Арцибашев зазнав численних переслідувань. Царська цензура оголосила роман «аморальним» і «руйнівним для суспільства». Автору закидали пропаганду нігілізму, егоїзму й розбещення молоді. Критики, зокрема з боку церкви та консервативних політиків, звинувачували Арцибашева у тому, що його твір підриває основи сім’ї, релігії й державності.