Маргарита Січкар: 5 секретів щасливого життя. Публікуємо уривок

Книга Маргарити Січкар, що вийшла у видавництві IPIO, пропонує чіткі, зрозумілі й прості правила, виконуючи які крок за кроком, ви стаєте набагато щасливішою людиною

Коли ми щось віддаємо в цей світ, то здатні впливати на нього. Ось чому навичка любити є основною навичкою, що дозволить тобі зробити п’ятий, основний крок — впливати на цей світ. Всі набуті тобою знання дозволять тобі змінити цей світ, ощасливити не лишень себе, а й зробити інших щасливими, адже коли ти почнеш змінювати цей світ, ти отримаєш колосальний заряд енергії і щодня, щомиті почуватимешся щасливою людиною.

Впливати — це важлива місія кожної людини в цьому світі. Наше завдання зробити кращу версію цього світу через кращу версію себе. Згадай попередні наші уроки, що світ рухається від центра: я — ми — вони. Коли ти самодостатній, коли ти розумієш людей, ти здатен концентрувати навколо себе все найкраще, зокрема й найкращих людей. І ця чудова команда на чолі з тобою починає змінювати світ. Ось у цьому полі «впливати» з’являється публічність, популярність. Людина, яка щось створює і робить це не тільки для себе, а й для інших, цим впливає на їхнє життя, покращуючи його, роблячи їх щасливішими. Звісно, така людина стає відомою, цікавою для оточуючих, до неї тягнуться не тільки люди, її помічають засоби масової інформації. У неї накопичується достатньо досвіду, щоб поділитися цим з іншими.

Коли мене запитують: «Як ви стали публічною персоною?», я відповідаю дуже просто: «Я ніколи не ставила собі за мету стати публічною персоною. Я лише ставила собі за мету зробити щось, що змінить цей світ на краще». Не знаю яким чином, але, мабуть, ця місія була закладена спочатку, бо скільки себе пам’ятаю, з дитинства я завжди щось змінювала. Я рятувала бездомних тварин, робила чистішими подвір’я, вигадувала театральні постановки тощо. Все це дозволило мені сьогодні, в дорослому житті, діяти так само, тільки у більших масштабах. Цей крок я ще називаю «впливай на цей світ і змінюй його на краще». Як я можу вплинути на цей світ, поліпшуючи його? У світі не меншає проблем, які стосуються людей і всього живого на цій планеті, і є мрії, спільні для всього людства. І якщо ти допомагаєш людині, наближаючи її до мрії, то цим ти робиш її щасливою.

Якщо ти допомагаєш людині вирішити її проблему — ти робиш її щасливою. Створюй проєкти саме соціального спрямування, спрямування на людське благо. Все матеріальне тлінне, звідси ми нічого не заберемо, ми з’явилися на цей світ голими, голими й підемо з нього. Ми обернемося на прах. Але є те, що ми залишимо після себе. Який слід ми залишимо на землі, які свої проєкти? Я дуже часто ставлю це запитання забезпеченим людям і пропоную їм таку гру: уяви собі, що з тобою щось раптово, тьху-тьху-тьху, стається. Що залишиться після тебе? Все, що ти купив, накопичив, побудував для власних потреб згодом продадуть твої родичі. З часом усі забудуть, що ти докладав до цього зусиль. Що ж не забудеться? Зазвичай не забувається те, що пов’язано з іншими людьми. Чужі нам люди, для яких ми щось створюємо, подумки нам і дякуватимуть. 

Ми й досі читаємо класику і дякуємо поетам, прозаїкам за те, що вони залишили нам у спадщину. Ми користуємося величезною кількістю архітектурних споруд: інститутами, лікарнями, храмами, які будувалися на гроші забезпечених людей і тих, хто прагнув щось після себе залишити. Це саме те, що продовжує нашу пам’ять на цій землі, те, що відкриває нам рятівне віконечко, що відкривається за межі життя. Тому крок «впливати» дуже важливий, і він стосується соціальних проєктів. Оскільки я маю чималий досвід у реалізації соціальних проєктів, і вважаю, що саме на цьому ми повинні робити акцент, а майбутнє підприємництва безпосередньо пов’язуватиметься з таким поняттям як соціальне підприємництво. Воно дуже поширене в Європі, в цивілізованому світі, там, де вже в основі бізнесу закладено вирішення соціальних проблем суспільства і при цьому воно монетизується. Соціальне підприємництво і соціальні проєкти створюються за принципом бізнес-моделі, різниця полягає лишень у тому, що дохідна частина знову інвестується в соціальні проєкти. Тобто знову вливається в систему. 

Я вважаю, що це найбільш екологічний вид підприємництва, в якому людина і заробляє, і вирішує важливі соціальні завдання. Як же визначити цей напрям для себе? Ти виконував завдання у секреті №3, яке називалося «спадок» і, як ми пам’ятаємо, в завданні було інвестувати 9 млн у соціальний проєкт, і ось саме зараз ми повертаємося туди і дивимося на цей соціальний проєкт і розкладаємо його по принципу бізнес-моделі. Починаючи від назви і розкручуючи по всіх етапах, як це робиться в бізнес-моделях. Для того, щоб привнести ще кілька нюансів, я б попросила тебе відповісти на наступні запитання: яку проблему ти намагаєшся вирішити? Кому саме ти збираєшся допомагати? Чи можеш ти накидати швидкий портрет людини, якій збираєшся допомогти? Що показують останні дослідження з цієї проблеми? Які великі тренди впливають на область, в якій ти плануєш почати соціальний проєкт? У чому новизна твого підходу? З якими агентствами ти працюватимеш? Яку бізнес-модель ти можеш використовувати і при цьому гарантувати собі доходи, щоб підприємство працювало на самоокупності? 

Аналізуючи відповіді на ці запитання, ти допоможеш собі сформулювати точне усвідомлення того, що ти можеш зробити і хто за це платитиме, звідки черпатимеш фінансування проєкту. Для того щоб, ще опрацювати і отримати максимум інформації, ти маєш створити власну бізнес-модель. Чому ці люди звертатимуться саме до тебе? Як люди почнуть користуватися цими послугами? Що ти робитимеш для них? Як довго ти працюватимеш із ними? Що відчуватимуть люди, користуючись твоїми послугами? Які ти матимеш докази успіху? Скільки це коштуватиме для бенефіціарів? І які будуть рахунки? Коли ти відповіси на ці запитання, є ще серія додаткових питань, які допоможуть сфокусувати увагу на стратегії. Яким ти бачиш майбутнє свого підприємства? Яка мета і місія твого проєкту? На вирішення яких проблем вона спрямована і кому може допомогти? Хто є твоїм конкурентом? Яка твоя модель ведення бізнесу і підхід до надання допомоги людям? Яким буде підприємство, коли відкриється? Що являє собою трирічний бюджет? Яким чином твоє підприємство зможе процвітати і розвиватися? Чому ти потребуватимеш фінансової підтримки? В підсумку ти маєш бачити кінцевий результат, визначитися з цілями й місією. Місію слід розглянути детальніше.

І ось які її особливості: 

  1. Далекоглядність. Ця особливість дає уявлення про те, яким має бути майбутнє підприємство. Вона допомагає людям зрозуміти, яка основна функція бізнесу і яким чином вони можуть допомогти в її реалізації. 
  2. Масштабність. Формулювання місії повинно бути достатньо всеохопне, щоб дозволити компанії задовольнити всі потреби, не змінюючи при цьому саму місію. 
  3. Реалістичність. Мало хто повірить нереалістичному формулюванню місії. Щоб уникнути недовіри, воно мусить бути прямим і дієвим. 
  4. Мотивація. Формулювання місії повинно викликати інтерес співробітників і потенційних спонсорів. 
  5. Стислість і лаконічність. Формулювання місії не має перевищувати 30 слів. Воно, певна річ, має бути досить коротким, щоб будь-який співробітник міг легко запам’ятати його і повторити. 
  6. Теоретик менеджменту Пітер Друкер вважає, що формулювання місії повинне бути таким коротким, щоб уміститися на майці. 
  7. Ясність. Формулювання має бути написане простою, легкою для розуміння мовою і бути переконливим. Ти можеш перевірити формулювання місії за допомогою так званого батьківського тесту. Ознайомившись із місією, чи зрозуміють твої батьки суть діяльності твого підприємства? Не зайве було б ще візуалізувати твій успіх. Для цього є кілька правил. Заплющ на кілька хвилин очі і подумай над наступними питаннями, згодом розплющ очі і запиши «побачене». 
  8. Через 3 роки моє нове підприємство реалізовуватиме таке соціальне провадження за допомогою… 
  9. Ми працюватимемо з… 
  10. Ми зробили світ кращим завдяки… 
  11. Ми домоглися успіху, бо…
  12. Моя роль полягатиме в тому, щоб…  

Це дозволить візуалізувати твій успіх, тобто побачити тебе і те, де ти перебуватимеш за 3 роки. Ще важливий момент — цілі. Як правильно сформулювати цілі? Цілі мають наступні ознаки і випливають із формулювання місії. Спершу необхідно поставити собі запитання: що нам знадобиться для досягнення нашої місії? 

Як не відкладати повноцінне буття на потім: 16 лайфхаків щасливого життя від Маргарити Січкар

  1. Орієнтування на виконання завдання. Тут важливо виконувати, впроваджувати, провести замість розпливчастих визначень процесу, полегшити або взяти до уваги. 
  2. Короткострокові. Цілі повинні досягатися у трирічний термін. У більшості бізнес-планів, як правило, для досягнення цілей поєднується кілька термінів. 
  3. Конкретні. Що точніше ти визначиш мету, то легше буде зрозуміти, що від тебе вимагається, і простіше буде прорахувати успіх. 
  4. Стимулюючі. Мета повинна стимулювати людей, які прагнуть реалізувати цю мету. 

Реалізація мети повинна передбачати докладання зусиль і при цьому вона повинна бути здійснена. Для цього було б непогано скласти і заповнити таблицю. Далі ми діємо за принципом бізнес-моделі, який є в третьому пункті. Спробуй за тими схемами розписати свій проєкт.

Посилання на книгу