Виклики, що постали перед українським суспільством, трансформували погляд людей на безліч речей: турботу про ментальне здоровʼя, професійний розвиток та стратегії щодо майбутнього. Залученість населення до відсічі збройної агресії з боку росії та волонтерства у великій мірі змінили усталені гендерні ролі. Третя хвиля дослідження “Пульс жіночого самопочуття”, проведена Gradus Research та Biaseless, показала готовність жінок до більшої відповідальності та водночас безліч викликів, повʼязаних із цим.
Зростання стресу та збільшення навантаження
47% респонденток кажуть про збільшення рівня стресу. Цей показник зріс на 8% за останні два роки. Про погіршення здоровʼя повідомляють 45% опитаних жінок проти 39% торік.
Про емоційне вигорання повідомили 39% опитаних, проте лише 3% отримують належну психологічну підтримку. Це повʼязано із зростанням навантаженості, зокрема, через піклування про здоровʼя у 52%, хатніми справами у 41% та доглядом за рідними у 32%.
Водночас дедалі більше жінок змогли адаптуватися до таких умов: 60% жінкам вдається поєднувати роботу з особистим життям, що на 10% вище, ніж торік. Також дослідження показало готовність майже половини жінок до карʼєрного зростання та лідерських ролей на роботі.

Що заважає карʼєрному зростанню
Головними чинниками, яких бракує для професійної реалізації, є мир (так сказали 49% жінок) та економічна нестабільність (40%). Якщо брати до уваги особистісні фактори, що залежать від самої людини, то жінкам бракує впевненості (35%), сміливості й рішучості (30%) та знань (20%).

Готовність покрити дефіцит кадрів у традиційно «чоловічих» професіях
Варто зазначити, що 20% респонденток уже працюють або мали досвід роботи у професіях, у яких традиційно домінували чоловіки, зокрема: технічні спеціальності, ІТ, склади, B2B-сектор, аварійне реагування, топменеджерські або стратегічні позиції у технічних напрямах тощо. 76% опитаних жінок сказали, що не працюють і ніколи не працювали у таких спеціальностях.
Проте більшість жінок готові потенційно заповнити дефіцит кадрів — 84% із них оцінюють свій потенціал як високий або помірний. Найбільшою перепоною для себе вони бачать поєднання роботи та сімейних обовʼязків. Щодо віку, то молодь частіше стикається з емоційними бар’єрами при перекваліфікації, а старші люди — з браком ресурсів та підтримки. Серед респонденток 18-24 років 51% сказали про дискримінацію, 41% — страх осуду, ще 41% — про упередження з боку суспільства. Для вікової групи 55+ ключовими бар’єрами є труднощі з поєднанням роботи та сімʼї (50%), відсутність підтримки роботодавця (33%) та навчальних програм (16%).
Серед умов, які жінки бачать для себе сприятливими для перекваліфікації, є доступ до безкоштовних курсів, підтримка з боку роботодавців та гнучкий графік.

«Для того щоб жінки могли повною мірою реалізувати свій потенціал в умовах зовнішніх і внутрішніх викликів, важливо створити сприятливе середовище для професійного розвитку, перекваліфікації та переходу до нових ролей. Вже зараз ми бачимо потребу в доступі до безкоштовного навчання та якісної психологічної підтримки. Роботодавцям варто розглянути питання про встановлення гнучкого графіку та заохочення для жінок, які попри своє надмірне навантаження турботою про сімʼю та власне здоровʼя прагнуть працювати та допомагати країні», — коментує Євгенія Близнюк, СЕО та засновниця дослідницької компанії Gradus Research.
«Ця хвиля дослідження вперше показала нам, що, попри виклики, упередження та сумніви в собі, жінки починають більше цінувати себе, визнавати власну силу та потенціал, готовність брати своє — у відповідальності, у грошах, у можливостях. Тільки брати вони все ще більше готові реактивно, аніж проактивно. Аби реалізувати власну амбіцію вести та посилювати, стати потужною силою для розвитку та відновлення країни, вони потребують більш проактивного заохочення з боку роботодавців, кращої комунікації про рольові моделі, можливостей та справедливої (читай — рівної з чоловіками) оплати праці», — наголошує Ірина Рубіс, засновниця Biasless, тренерка з D&I.
Звіт дослідження доступний на сайті Gradus Research за посиланням.
Опитування проведене дослідницькою компанією Gradus Research спільно з biaseless методом самозаповнення анкети у мобільному застосунку Gradus. Цільова аудиторія дослідження: жінки віком від 18 років, що проживають на території України, окрім тимчасово окупованих територій та територій, на яких ведуться активні бойові дії. Розмір вибірки: перша хвиля — 1029 респонденток, друга хвиля — 1168 респонденток, третя хвиля — 1000 респонденток. Період проведення поля: перша хвиля — 6-8 квітня 2023 року, друга хвиля — 17-23 травня 2024 року, третя хвиля — 10-11 березня 2025 року.