менторство

Менторство й освіта у розвитку кар’єри продакт-менеджера

25 Квітня 2025

Шлях у продакт-менеджмент — це не прямий маршрут, а квест із простору варіантів

Мало хто з нас у дитинстві мріяв стати продакт-менеджером. Так трапилось і з героїнею цієї публікації. Про особистий шлях та практичний досвід у кар’єрі розповідає Марина Деундяк, Product Management Lead, авторка й викладачка курсу «IT Product Manager».

У дитинстві я, звісно, не знала й не мріяла ні про який продакт-менеджмент, а хотіла бути власницею ферми, щоб вирощувати красивих тварин. Малою я дуже любила спостерігати за свійськими тваринами й вимагала нести мене до них. Але, як відомо, далеко не всі мрії здійснюються. 

Після закінчення школи вступила до університету, захистила дисертацію, працювала розробником web-aplications, аж після цього стала Product manager. Більшість приходить у цю сферу через бізнес, маркетинг, розробку (як я) або дизайн. І саме тому освіта — формальна та неформальна — стає ключем до розуміння, як створювати продукти, що вирішують реальні проблеми користувачів. Але ключем ще потрібно вміти скористатися.

У моєму випадку PhD в радіотехніці став лише стартом. Далі були десятки курсів, книжок, конференцій і ментори, які змінювали мій світогляд. Професія потребує постійного апгрейду знань і відкритості до нового.

Освіта: фундамент чи підсилення?

У суспільстві часто точаться дискусії стосовно того, потрібна університетська освіта чи ні. Адже світ знає приклади успіху Стіва Джобса, Білла Гейтса та Марка Цукерберга. Але давайте не будемо забувати про їхніх колег, які вищу освіту все ж таки здобули: наприклад, Джефф Безос був відмінником Прінстонського університету, а Ілон Маск закінчив навіть два університети з Ліги Плюща (топ найпрестижніших у США). Тож якщо ви не Стів Джобс, то формальна освіта вам все-таки знадобиться, адже вона дає системне мислення. Хоча продакт-менеджмент — прикладна сфера діяльності, це поле, де вчишся щодня. Якщо ви хочете увійти у цю сферу або зростати в ній, вам точно знадобиться:

  • бізнес-мислення (економіка, аналітика, GTM-стратегії);
  • технічна грамотність (щоб говорити однією мовою з розробниками);
  • Customer centric aproach — eмпатія до користувачів (UX-дизайн, Jobs-to-be-Done);
  • гнучкість і швидке навчання.

Сьогодні якісні курси — це не обов’язково MBA. Це може бути мікс із сертифікатів Coursera, програми від Reforge, Product School чи локальні школи типу Projector або моїх курсів у Robot_dreams.

Менторство: пришвидшувач зростання та дзеркало реальності

У певний момент знань стає достатньо, але зростання сповільнюється. Саме тоді на сцену виходить ментор. У моєму житті ментори — це не лише джерело знань, а й підтримка у складні моменти, поради про переговори, конфлікти, лідерство.

Крім того, бути ментором — це теж спосіб рости. Коли пояснюєш іншим, краще розумієш себе. Тому я стала менторкою у The Alchemist Accelerator, Growth Mentor і WomenTech Network і бачу, як це змінює не лише інших, а й мене саму. Коли ти ділишся знаннями, то краще розбираєшся в темі, прокачуєш уміння спілкуватися і починаєш мислити більш стратегічно. Для мене менторство — це не просто хобі, а ключова частина моєї кар’єри.

Працюючи ментором у The Alchemist Accelerator, Growth Mentor і WomenTech Network, я підтримую підприємців, стартапи і спеціалістів. Допомагаю їм розвивати продукти, шукати можливості на ринку і будувати бізнес-моделі, які реально працюють.

Ще одним важливим кроком для мене стало викладання у Laba/Robot_dreams. Я створювала лекції, практичні заняття і домашки з Product Managment, а потім вчила групу з 30 людей. Цей досвід навчив мене бачити картину ширше і водночас заглиблюватися в деталі — від планування проєктів і аналізу потреб користувачів до спілкування, наставництва і навіть уміння розповідати історії. Бо коли пояснюєш щось іншим, починаєш краще все структурувати.

Робота над курсом змушує чітко формулювати думки і адаптувати їх під різні аудиторії. Менторство вчить мотивувати людей і давати їм підтримку. А коли обмінюєшся знаннями й досвідом, відкриваються двері до нових ідей і співпраці.

Жінки у продукті: чому підтримка критично важлива?

Для жінок у техіндустрії шлях зазвичай складніший: більше скепсису, менше ролевих моделей. Успіх Ади Лавлейз вже давно забувся, на жаль. Коли я пішла вчитися на інженера, мій тато сказав: “Тобі доведеться бути вдвічі кращим інженером, ніж чоловіки, щоб тебе помітили і ти змогла просуватися далі кар’єрними сходами”. Часто жінкам що будують свою кар’єру, критично важлива віра у них і підтримка. Саме тому я працюю ментором для спільнот, пишу книгу “Women in Product” і ділюсь історіями, які надихають. Бо іноді одна розмова з менторкою може змінити всю траєкторію кар’єри.

Менторство у такому контексті — це не просто порада, це акт солідарності, це «я була там, де ти є зараз, — і ось мій компас».

Як обрати свій шлях розвитку?

  1. Визначте, що вам потрібно зараз — знання, практика чи підтримка?
  2. Не соромтеся питати поради — часто двері відкриваються тим, хто стукає.
  3. Станьте ментором або менті — обидва шляхи дають зростання.
  4. Постійно інвестуйте в себе — курси, книжки, ком’юніті, фідбек.
  5. Не забувайте асолоджуватися своїм шляхом.

Освіта формує базу, а менторство — напрям. Але найважливіше — це віра у себе та готовність постійно вчитись. Саме так зростають продакт-менеджери, які творять зміни.