Мій батько казав, що я нічого не досягну: як підприємиці долають гендерні стереотипи і досягають успіху в бізнесі

До Дня жіночого підприємництва, який відмічається 19 листопада, ми поспілкувались з учасницями цих спільнот, аби вони розповіли, як долають труднощі та ведуть свій бізнес попри війну, кризи та гендерні стереотипи

Батько Інни Куртової завжди казав, що вона нічого не досягне у житті і буде залежати від чоловіка. Та ці слова не зламали її дух, а лише змотивували відкрити власний бізнес. Тепер вона власниця і засновниця мережі стоматологічних клінік Kurtova dental clinic.

Марині Герман, що заснувала адвокатське бюро «Герман і партнери», дещо більше пощастило з підтримкою родини. Однак після довгих років праці на міжнародний холдинг і подальшого скорочення, вона була не дуже певна у своїх підприємницьких силах. 

В останні роки в Україні та й загалом у світі зростає кількість жінок-підприємиць. За даними OpenDataBot, від початку повномасштабної війни до листопада 2022 року в Україні було відкрито 21 876 компаній – 28% з них очолюють жінки. Також за час великої війни жінки відкрили 84 916 нових ФОПів, або 48% від загальної кількості нових малих бізнесів.

Разом з тим, підприємиці й надалі часто стикаються з низкою проблем. За даними дослідження Global Gender Gap від Всесвітнього економічного форуму, у 2022 році Україна опинилася на 81 місці серед 162 країн та територій за індексом гендерного розриву. На пересторозі українським жінкам стають стереотипи, “скляна стеля”, війна, відсутність фінансових ресурсів та підтримки. Долати ці перепони підприємицям допомагають профільні спільноти – як, наприклад, Wtech та LEAD business club. Там вони можуть отримати експертні рекомендації з розвитку свого бізнесу та підтримку.

До Дня жіночого підприємництва, який відмічається 19 листопада, ми поспілкувались з учасницями цих спільнот, аби вони розповіли, як долають труднощі та ведуть свій бізнес попри війну, кризи та гендерні стереотипи. 

Я не знала жодної людини у місті: як відкривати бізнес після скорочення з престижної посади та переїзду

Марина Герман, засновниця адвокатського бюро «Герман і партнери», до створення власної компанії у 2008 році працювала провідним юристом у міжнародному холдингу. Аж раптом почалась криза, а з нею — скорочення. Та вона не опустила руки, а вирішила діяти.

«Місяць я сиділа вдома і страждала. Несподівано чоловік запропонував спробувати працювати на себе. «Як на себе? А де шукати клієнтів? А офіс? Що з усім цим робити?» — питань було безліч. У моєму оточенні на той час не було людей, які могли б поділитися своїм досвідом. Тож я почала шукати історії тих, хто вже пройшов подібний шлях у мережі.

Так у мене з’явився перший невеликий бізнес-план, назва, флаєри, які я роздавала самостійно на вулиці, а за цим — білборди. Цілих два в самому центрі Києва. Мій перший клієнт звернувся до мене одразу з дуже великим проєктом. На той час його вартість дорівнювала шістьом моїм місячним зарплатам в минулому. А почалась історія з неочікуваного телефонного дзвінка: «Алло. Це — юридична фірма?». Спочатку я злякалася, а потім зібрала себе до купи та провела дуже змістовну розмову. Справу було почато.

Свій бізнес я зареєструвала у вересні 2008-го. Менш як за три роки ми з родиною переїхали до Дніпра. Головним моїм викликом тут була повна ізоляція. Я не знала жодної людини у місті. Єдиною моєю підтримкою була родина.

Страх почати все спочатку обмежує. Однак єдина стратегія тут – просто робити. Пройшовши шлях одного разу, ти безумовно зможеш відтворити історію успіху знову.

Я почала активно розвивати соцмережі, знайомилась з людьми на вулицях. Орендувала офіс, запустила контекстну рекламу. Вже через місяць у мене з’явилася помічниця. Тоді ж я встигла «прогулятись» у декретну відпустку.

Сьогодні «Герман і партнери» — повноцінна компанія. З достойними клієнтами, командою, зареєстрованою торговельною маркою та великим офісом, про який раніше я могла тільки мріяти.

Не знецінюйте силу маленьких кроків. Зовсім скоро ви будете бігти, не оглядаючись назад. Стартуйте! Мрії здійснюються,» – мотивує Герман бізнесвумен, які лише починають свій шлях.

«Тобі це не потрібно» – у відповідь на бажання відкрити власну клініку

На відміну від Марини, власниця і засновниця мережі стоматологічних клінік Kurtova dental clinic, Інна Куртова, підтримкою рідних похизуватись не може.

«Мій батько казав, що я плаксива дівчина, яка нічого в житті не досягне і залежатиме від чоловіка. Ці слова завжди мене ображали і викликали супротив. Натомість мій чоловік дуже лагідно до мене ставився, оберігав і завжди брав на себе відповідальність за наш добробут. 

Втім, після семи років практики у стоматології, коли я вирішила, що хочу відкрити власну клініку, почула від нього ж: «Тобі це не потрібно». Але коли мене це зупиняло?

Зрештою ми придбали невелике приміщення на 40 м² під власну стоматологію. Через кілька років я зрозуміла, що цього мені замало, і попросила чоловіка про допомогу з придбанням додаткового приміщення. Бажання розширити простір вперлось у чергову зневіру. Втім, моя мотивація знову мене не підвела. Ціль розміром у 160 м² була досягнута. 

Незадовго до початку повномасштабного вторгнення я потрапила на тренінг на тему щастя. Тоді я чітко окреслила свою ціль — масштабуватися. Та всі мої спроби реалізувати її розбивались об вже добре знайому мені відповідь. Чи опустила я руки? Звичайно, ні. Натомість прийняла рішення відкривати стоматологію на іншому березі Дніпра.

Всі близькі мене відмовляли. На вулиці війна, з припливом нових людей конкуренція в місті сильно зросла, багато лікарів виїхали за кордон. «Не варто», — чула я, але не здавалась. 

Якщо відчуваєте, що це ВАШЕ — не зневірюйтесь. Слухайте себе і продовжуйте рухатись до своєї цілі. Підкорюючи вершину, намагайтесь отримати максимум задоволення. Вірте в себе і той мільйон, який хочете заробити. Дійте».

Переїзд з воєнного Харкова та пошук нових знайомств

Намір продовжити розвиток власної справи на противагу суворій реальності мала і засновниця компанії PACK FOR BUSINESS — Надія Черкашина. Вона — харків’янка, яка з березня 2022-го мешкає у Дніпрі. Головний напрямок її бізнесу — виробництво пакування та етикетки для всіх видів бізнесу: картонні коробки, крафт-пакети, самоклеючі етикетки та вся поліграфічна продукція.

«Кожен, хто займається бізнесом, стикається з викликами. Постійні стреси через труднощі з пошуком сировини, дефіцит кваліфікованих кадрів, зміни в законодавстві, нестабільність у економіці.

Історії жінок зокрема часто супроводжуються додатковими перепонами – соціальними стереотипами, до прикладу. Чи встановленням ділових та особистих стосунків у новому місті, як було у моєму випадку.

Перше, що я зробила, переїхавши до Дніпра після повномасштабного вторгнення — почала пошук груп та мереж людей, які надають підтримку жінкам у бізнесі. Натрапила на кілька бізнес-спільнот, з учасниками яких комунікую і сьогодні та обмінююсь досвідом. 

Учасниками цих клубів є люди, які долають ті ж труднощі, що і ти, а тому вони завжди готові допомогти порадою, досвідом чи потрібними контактами. Натомість я ділюсь своєю експертністю, зокрема у сфері поліграфії та сортування відходів для збереження екології.

Якщо у вас є мрія чи ціль, виклики — не перепона. Оцінюйте їх як перелік потенційних кроків, які потрібно зробити, щоб досягти кінцевої точки. Не чекайте ідеального моменту. Складіть покроковий план дій і рухайтесь до результату».

Спільнота однодумиць – це можливості

З практичною необхідністю ком’юніті стикнулась і Марина Ковальська COO EVA.ua, засновниця освітньої платформи littlepeople.com.ua. Вона — підприємиця з великим досвідом роботи в електронній комерції та семирічним — в IT. 

«Я самостійно пройшла шлях від бізнес-аналітика до операційного директора інтернет-магазину та власниці освітньої платформи. У цьому мене супроводжував якісний нетворкінг.

Історія з ком’юніті почалася понад 5 років тому. Спочатку я спостерігала за тим, як вони працюють, а з часом зрозуміла, що це неймовірні можливості для розвитку.

Коли я почала працювати над власним стартапом, виникло безліч питань. Як створити власний онлайн-курс? До кого звернутися з питанням розробки вебсайту? Який він, хороший маркетолог? Відповіді допоміг знайти досвід учасниць, амбасадорок та менторів Wtech.

Не лише брати, а й віддавати. Головне правило, якого важливо дотримуватися, знаходячись у спільноті. Тому, отримуючи підтримку, я, своєю чергою, ділюсь з лідерками рекомендаціями, проводжу менторські сесії, а ще цього року стала партнером спільноти і разом з командою розвиваю ком’юніті у Дніпрі.

Правильний нетворкінг та коло спілкування — це також можливість розширити світогляд, подивитись на бізнес з іншого боку, відкрити для себе нові підходи й стратегії».

Наразі ком’юніті жінок-лідерок у tech та digital-бізнесі Wtech налічує понад 5000 учасниць. Клуб підприємців LEAD business club, створений лідерами великого бізнесу (Inspira) для лідерів малого та середнього, своєю чергою, включає понад 90 власників компаній, але поки лише приблизно 20% спільноти складають жінки. Та засновники і учасники ком’юніті сподіваються, що такі історії успіху підприємиць та спільноти однодумців, надихнуть все більше жінок не боятись та пробувати свої сили у бізнесі.