Увага світу до України зараз безпрецедентна, тому знехтувати цим було б нерозумно — дизайнерка Оксана Караванська

Війна пригальмувала діяльність бренду OKSANA KARAVANSKA ненадовго. Уже влітку, під час Каннського кінофестивалю і World Influencers and Bloggers Awards, українська дизайнерка презентувала колекцію патріотичних футболок. Запросила її засновниця «Оскара для блогерів» Марія Гражина Чаплін. А у січні 2023-го відбувся повноцінний показ нової колекції вишиванок. Локацією обрали дзеркальну залу Львівської опери, з замість моделей були балерини. Традиційне дефіле замінили па під супровід живої музики. Лютий та березень також обіцяють стати сенсаційними для бренду.

Що дозволило бренду продовжити своє існування під час війни, як дизайнерка просуває вишиванки у світі та чому зараз для українців відкривається вікно можливостей, читайте в інтерв’ю.

Де ви перебували на момент повномасштабного вторгнення в Україну? Які рішення довелось ухвалювати 24 лютого як власниці бренду?

Вдома, у Львові, спала, не маючи ані найменшого уявлення про те, що таке може статися. Не вірила до останнього, переконувала усіх довкола: «Такого не може бути!». О 5-й ранку 24 лютого мені зателефонував син, який на той час перебував у Лондоні, від нього я й дізналася, що в Україні розпочалася війна… Перші думки були глобальними: «Що робити? Як допомогти Україні?».

Я не воїн і, як виявилася згодом, не дуже добрий волонтер. Сітки поплела — не моє: спина болить. Ходила на початках у Гуманітарний штаб Львова, контактувала зі знайомими волонтерами, приносила речі для переселенців… Позбирала всі тканини, які підходили для плетіння сіток і віддала. Моя сім’я продовжувала донатити на реабілітацію та протезування для воїнів, що ми робили ще від 2014-го.

Мій дім у Львові довгий час був хабом: тут, прямуючи до Європи, зупинялися всі мої друзі з Києва, Харкова, Дніпра. Цілими родинами, з псами. Борщів я тоді наварилася на роки вперед. Пральна машинка працювала нон-стоп.

Друзі кликали й мене з ними, але я ані на секунду не припускала думку, що могла б поїхати зі Львова. Сліпо вірила у те, що зі мною на моїй Батьківщині нічого поганого не станеться.        

Чи постало питання про релокацію колекцій або працівників, які працювали на бренд у регіонах, які потерпали від війни?

На жаль, мені довелося повністю закрити ательє, майстерню і шоурум у Києві. Це було непросте рішення. Не всі мої київські працівники могли виїхати зі столиці. Одну працівницю я забрала жити до себе.

Львівське ательє на початках працювало у дивному форматі: ми просто приходили на роботу, спілкувалися та усвідомлювали, що ні про які нові колекції найближчим часом не може бути й мови. Але ми шили чорно-червоні та синьо-жовті прапори для фронту, для Європи. Психологічно було дуже важко, ніхто не розумів, що буде завтра. 

Які антикризові заходи допомогли зберегти команду?

Єдиний ефективний антикризовий захід — робота. Є робота — є заробітна плата. 

Чи втратили ви фахівців через їх переїзд за кордон чи до інших регіонів України?

Ні. Але за час повномасштабної війни кілька моїх працівниць пішли бавити новонароджених онуків.

Вам пропонували бізнес-партнери виїхати за кордон з метою співпраці?

Друзі та давні клієнти кликали мене працювати до різних країн Європи, забезпечували приміщеннями, швейними машинками та всім необхідним. Але я не бачила такого розвитку подій для себе. І тут одна моя клієнтка, Діана Юраш, опиняється у Ватикані як дружина посла України при Святому Престолі. Вона потребувала цілого гардероба для дипломатичної місії — з конкретними суворими вимогами до дрес-коду і обов’язково з нотками України. З цього замовлення наше ательє й запрацювало на повну, це був кінець березня 2022-го.

Від яких довоєнних проєктів чи ідей ви не відмовились в умовах війни та реалізували?

Плани на 2022 рік і на початок 2023-го змінилися повністю. Через повномасштабну війну довелося відмовитися під усіх запланованих проєктів і розпочати все з нуля. Серед іншого ми мали прекрасний проєкт заходу у київському ЦУМі. Це мало відбутися у березні 2022-го.

Презентація футболок Karavanska-Umanska відбулася під час Каннського кінофестивалю

Який новий бізнес-досвід ви набули в умовах війни щодо обсягів виробництва, технології та політики бренду?

У квітні я вирішила створювати нову колекцію «Вишиванка-Сouture Третього тисячоліття», не знаючи, де і коли зможу показати її. Але було чітке переконання, що актуальність української вишиванки не втратиться. Покликала всіх своїх вишивальниць, і ми почали працювати. Показ цієї колекції відбувся нещодавно — 14 січня 2023 року у Львівській опері.

Утім, зізнаюся, що було відчуття, що ти недостатньо робиш для допомоги країні. І ми з моєю партнеркою по бренду Karavanska-Umanska, текстильною дизайнеркою Ксенією Уманською, почали створювати патріотичні футболки із розписами вручну. Метою було акумулювати кошти для ЗСУ. Презентація цих футболок відбулася у травні 2022-го у Каннах під час Каннського кінофестивалю і World Influencers and Bloggers Awards, куди мене, власне, запросила засновниця «Оскара для блогерів» Марія Гражина Чаплін. Так найвідоміші блогери світу покупували наші футболки, і всі їхні багатомільйонні підписники дізналися про нашу ініціативу підтримки воїнів України.         

Розкажіть про ідею останньої колекції з вишиванками, вибір технології виготовлення, місця та формату дефіле.

На нову історію «Вишиванки-Couture Третього тисячоліття» мене надихнула нещодавня прем’єра у Львівській опері — балетне дійство «Пізнай себе» до 300-річчя від дня народження Григорія Сковороди у постановці Василя Вовкуна. Це був дуже стильний мікс балету, акробатики та хорового співу. В якусь мить я усвідомила, що усі ми зараз дуже потребуємо теплоти особистих зустрічей і наважилася на показ.

Це була вже сьома колекція «Вишиванка-Couture Третього тисячоліття» від бренду OKSANA KARAVANSKA за останні вісім років. І навіть те, що дефіле збіглося в часі з ракетною атакою України, було дуже символічно. Ворог хоче знищити нашу ідентичність, нашу самобутність, наші традиції. Тому мусимо тримати і культурний фронт, не переривати творення коду української нації.

Цього разу я перетворила традиційне дефіле на перформанс: під звуки живої класичної музики замість моделей дефілювали балерини. Я зміксувала різні види мистецтва — моду, музику, балет.

 

Найтяжчим все-таки було остаточне рішення, попри все, залишитися в Україні. Я розуміла, що так наражаю на небезпеку свою доньку Марію, яка цього року закінчує школу. Залишаюся я — залишається вона, опиняючись перед усіма викликами наших днів. Від цього мого рішення залежало майбутнє 16-річної дівчини. Не знаю досі, чи правильно я вчинила. Час розсудить. 

Чого ви від себе та команди не чекали?

З собою мені значно простіше, бо з собою можу домовитися завжди. А команда здивувала мене тим, що майже всі повірили у мене і залишилися зі мною. Працювали, не знаючи, коли ми зможемо показати колекцію, а тим паче продати нові вишиванки. Багато хто навіть змінив свій характер — перестав нарікати, жалітися. За останній рік ми стали ще ближчими — як одна родина. Не очікувала такого. 

Зараз перед українцями відчинилося унікальне вікно можливостей

Як зараз будуєте життя та плани?

З приватним життям просто: від світла – до світла. А професійне я запустила, як надшвидкісний потяг. Попри всю трагічність наших днів, зрозуміла й те, що зараз перед українцями відчинилося унікальне вікно можливостей. І я вирішила скористатися цим. А зважаючи на те, що я вже так багато років приватно займаюся промоцією України у світі як культурної та модної держави, то мені це сам Бог велів.

Увага світу до України зараз безпрецедентна, тому знехтувати цим було б нерозумно. Це вікно відчинили для нас наші воїни — вони зробили всю найважчу роботу в прориві України. Тож не можна підвести їх.

Наприкінці лютого я покажу свою колекцію у Цюриху, а на початку березня у Парижі. Це будуть наші спільні роботи із Ксенією Уманською від бренду Karavanska-Umanska. Це наша історія у популярному зараз контексті Sustainable-фешн. Нова колекція матиме гасло «Скільки у тебе облич?». Усі ми одягаємо маски, граємо якісь ролі, хочемо, щоб нас добре сприймали. Але щоб за цими масками в один прекрасний день ми не загубили себе.

Моя мета — щоб цей сучасний одяг люди не захотіли викинути, поносивши три місяці. Ми намагаємося створювати модні речі поза часом. Звісно, у цих роботах буде вишивка — сучасна, цікава, оригінальна.    

Також у березні готуюся до показу у Римі, і це вже буде «Вишиванка-Couture Третього тисячоліття» від бренду OKSANA KARAVANSKA.

 

 

Коли дивлюся у дзеркало, бачу, що за останній рік на моєму обличчі додалося десять років. Неможливо усе це не пропускати через себе. Мені це болить, я щоранку плачу, коли читаю новини. І нічого не можу зробити з собою. Пробувала не читати новини — ставало ще гірше. Уся надія тепер на рівень нашої косметології. А зібратися докупи допомагає те, що я Оксана Караванська, яка усе своє життя була дуже зібраною, яка все життя була сильним аналітиком і готовою до різного розвитку подій. І що я мала й маю досі — свята віра в те, що я все роблю правильно. Це допомагає! Я знову на своєму місці. Я пошукала інші місця для себе і зрозуміла, що це не моє. Тож повернулася до себе і знову голосно говорю про Україну з того місця, з якого у мене це виходить найкраще. 

Чи є плани на після перемоги?

Я вже впроваджую ці плани у життя — вкладаю всі свої сили у свою працю, не просто вірячи у Перемогу України, а роблячи це так, наче ми уже перемогли.

 Тетяна Марінова