Не варто впадати у депресію – фахівчині, яка довела свій професіоналізм під час війни, знайдеться місце в поточній чи іншій компанії: переможниця Народного рейтингу найкращих фінансових директорів України 2023 року Юлія Пономаренко про подолання викликів

FP&A менеджерку компанії AB InBev Efes Україна Юлію Пономаренко включили до Народного рейтингу найкращих фінансових директорів України 2023 року економічні оглядачі. Це дуже важливий момент, адже редакційний пул керувався рейтингом Forbes ТОП-100 компаній, знаючи багато залаштункових нюансів про кожний бізнес, який працює в нашій державі. Проігнорувати той факт, що доля українського сегмента  компанії AB InBev Efes залежав від якості  захисту команди Юлії Пономаренко перед закордонними акціонерами, було неможливо. Не в кожній компанії інвестори були налаштовані почути українських топменеджерів. А тут таке… І Пономаренко у цій баталії перемогла двічі. Перший раз – коли Чернігівська, а потім і Миколаївська броварні відновили свою роботу.  А другий – коли колектив поголовно віддав голоси за  свою топменеджерку, забезпечивши перемогу у Народному рейтингу.

 Ми почали організовувати релокацію співробітників на Захід України та за кордон

Де застав вас початок повномасштабного вторгнення?

Я з родиною була в Києві. Напередодні в офісі ми зустрічалися з командами, щоб обговорити поточну ситуацію. І хоча всі сподівалися на краще, але зранку 24 лютого я з родиною виїхала на Захід України.

Паралельно ми почали організовувати релокацію співробітників на Захід України, де все-таки було безпечніше. Крім того, була можливість виїхати також за кордон. В обох випадках компанія підтримувала співробітників, надаючи житло та оплачуючи проживання.

Ваша компанія продовжує працювати понад два роки в умовах вторгнення.  Час інтуїтивного керування вже минув чи триватиме до параду Перемоги?

Звісно, про інтуїтивне керування не йдеться. Але навколишні обставини змінюються дуже швидко, і топменеджмент кожної компанії повинен бути високоадаптивним, аби швидко приймати раціональні рішення. Про інтуїцію у питанні ефективних інвестицій навіть в умовах війни не йдеться, вони повинні бути обґрунтованими.

Щоправда, на відміну від першого року війни, горизонт планування зараз подовжився. Довгострокове планування передбачає 3–5-річний термін реалізації, оскільки він має більш стратегічний характер. Але ми регулярно адаптуємо плани під виклики, які наразі є.

Наприклад, найголовніший виклик зараз – безпека людей на виробництві та інших локаціях, які є не тільки на наших виробничих потужностях.

Другий виклик – як ми себе бачимо та як хочемо розвиватися на ринку. Через те, що всі наші броварні знаходяться у безпосередній близькості до зони бойових дій, 2022 року ми були змушені призупинити виробництво, тому дещо втратили позиції на ринку. Відтак, основне завдання бізнесу  наразі – відновлення позицій  на пивному ринку України.

Юлія Пономаренко -FP&A менеджерка компанії AB InBev Efes Україна

Ми маємо стандартний річний бюджетний цикл планування. Додатково у нас є цикл щомісячного прогнозування

Ви маєте «план В», якщо війна триватиме до 2025 року, враховуючи те, що пиво все-таки є сезонним товаром?

Ми маємо стандартний річний бюджетний цикл планування. Додатково у нас є цикл щомісячного прогнозування, це більш рутинний процес, але це гарний інструмент адаптації нашої стратегії та цілей під конкретні запити.  Наприклад, ми вже бачимо, що інфляція наразі нижча навіть за прогнози НБУ, і у 2024 році вона продовжує сповільнюватись, але при цьому є певні коливання валютного курсу, які теж впливають на собівартість нашої продукції. Крім того, є невизначеність стосовно блокування польського кордону, а ми імпортуємо багато продукції з Бельгії та Німеччини, логістика для нас вкрай важлива. Складною є ситуація і у Червоному морі, що також впливає на вартість логістики і на собівартість як готової імпортної продукції, так і деяких видів сировини та матеріалів, які є складовими товарів, виготовлених в Україні. Враховуючи всі ці умови, які змінюються щомісяця, ми коригуємо прогноз до кінця року.

Логістичний шлях Червоним морем було змінено

Вам довелось змінювати логістичні шляхи?

Ми не змінювали логістичні шляхи з Європи, сподіваємось, що  буде досягнуто позитивної угоди стосовно ситуації на польсько-українському кордоні, і розблокування буде не тимчасовим рішенням, а остаточним розв’язанням кризи. А ось логістичний шлях Червоним морем було змінено.

Додаткова релокація є складовою вашого планування на третьому році війни?

Ми евакуйовували тільки людей, виробництво відновлювалося на тих же локаціях, де воно перебувало. Релокувати пивне виробництво є надзвичайно складним процесом, бо все обладнання дуже масивне і за обсягами, і за розмірами. Ми сподіваємося, що ситуація буде покращуватися. І я дуже мрію про те, що ми все-таки відновимо виробництво у Харкові.

Під час планування є сенс зараз закладати більше коштів на репутаційні ризики?

У нашому випадку – ні. Ми не приймали таких рішень, які б могли вдарити по нашій репутації. Я вважаю, що всі наші зусилля мають прозорий характер і спрямовані на те, щоб відновити бізнес і зберегти штат.  Ми є українським виробництвом, ми підтримуємо наших людей та платимо податки. Наприклад, наша Миколаївська броварня зараз є одним із найбільших бізнесів області, і як результат – найбільшим платником податків.

Чи є сенс закладати кошти на навчання персоналу? І чи надає бізнес-освіта актуальні знання для роботи в умовах війни?

Звісно, сенс у цьому є, бо змінилися обставини і змінились люди. Саме тому навчання і адаптація співробітників до поточних реалій є пріоритетом компанії наразі. Програма адаптації новачків має чіткий план: з якими менеджерами, з якими керівниками напрямків вони повинні зустрітися, щоб отримати всю інформацію, потрібну їм для успішної роботи у нашій компанії. Наприклад, менеджери з персоналу розповідають новим співробітникам про систему роботи компанії, внутрішню структуру, про нашу культуру і принципи.

Бізнес не може ефективно функціонувати, не розвиваючи своїх співробітників. Тому ми не забуваємо і про тих колег, які вже не перший рік працюють у компанії. У нас є низка очних та онлайн тренінгів для підвищення лідерських або функціональних компетенцій, також передбачене і зовнішнє навчання (специфічні програми або законодавчі зміни тощо). Наприклад, в компанії проводиться тренінг «Фінанси для не фінансистів», який адаптовано під потреби та фокуси кожного з департаментів.

У нас працює програма підтримки «Розумію», яка передбачає безкоштовні консультації психолога

У вашій компанії передбачені витрати на відновлення психологічного стану команд?

У нас працює програма підтримки «Розумію», яка передбачає безкоштовні консультації психолога, а також юриста та фінансиста. Крім індивідуальної допомоги, наші команди беруть участь у семінарах із психологічної безпеки. На стан команд впливають і інші навчальні програми, які, на перший погляд, не стосуються психології та нашого бізнесу. Наприклад, у нас був тренінг із мінної безпеки. Ліси навіть на Київщині можуть приховувати небезпеку під час звичайної прогулянки, що вже говорити про Чернігівщину та Миколаївщину. І фахівці розповідали нашим співробітникам, що потрібно робити у разі виявлення небезпечного об’єкта.

Покращує психологічний стан і щомісячна програма визнання співробітників, які зробили вагомий внесок у розвиток компанії за поточний місяць.

І ми помітили, що, чим більше ми намагаємося підтримувати своїх працівників, розвивати і визнавати їх досягнення, тим більше посмішок бачимо, бо є лідери, яких варто наслідувати.

Один із директорів зателефонував і спитав: «Юлю, чого ти не кажеш, що за тебе треба голосувати?». Я навіть розгубилась від несподіванки

До слова, про лідерство. Наскільки несподіваною для вас була перемога у Народному рейтингу найкращих фінансових директорів України 2023 року?

Номінацію ініціювала редакція на основі рейтингу Forbes ТОП-100 компаній. Я навіть не знала, що потрапила до цього рейтингу. Дізналась, коли один із директорів зателефонував і спитав: «Юлю, чого ти не кажеш, що за тебе треба голосувати?». Я навіть розгубилась від несподіванки. А потім уже побачила цей рейтинг, дізналась подробиці номінації, з’ясувалось, що народність рейтингу полягає у підтримці колег, – і у голосування включилися всі. Левова частка цієї перемоги є результатом колаборації та солідарності всіх департаментів компанії. Я не знаю, чи є хоча б один співробітник, який не взяв участь у тому голосуванні. Навіть моя родина, включно з сином, віддала свої голоси (посміхається). І я дуже вдячна всім за таку ініціативність та глибоку залученість до цього процесу.

Який ТОП-3 подій ви для себе визначаєте як знакові після 24 лютого 2022 року?

З професійних подій найважливішою точно є захист перед закордонними акціонерами відкриття спочатку Чернігівської, а потім Миколаївської броварень. Я була дуже рада, що ми переконали їх інвестувати гроші в країну, де йде війна і все змінюється щохвилини. Це було дуже складно, але ми це зробили. І я дуже цим пишаюся, тому що це не просто відновлення, це було вибуховим поштовхом для наших співробітників, які усвідомили, що топменеджмент та акціонери вірять у своїх українських колег та у нашу перемогу.

Друга подія – перемога у Народному рейтингу найкращих фінансових директорів, до якої доклали зусилля усі співробітники нашої компанії.  Я дуже пишаюся командою!

Третя подія – здобутки мого сина. В цьому році він змінив школу, і я дуже хвилювалася за його адаптацію, адже для діток дуже складно змінювати середовище, локацію, друзів. Але наразі він з усім впорався, я дуже пишаюся своїм сином.

Для закордонного інвестора не важливі стать, вік, раса, релігія та інші умовності

Бельгійські інвестори мали певну пересторогу, що така молода фахівчиня вмовляє інвестувати у країну, яка щодоби потерпає від авіабомбардувань?

Для закордонного інвестора не важливі стать, вік, раса, релігія та інші умовності.  Головне – кваліфікація працівника та його впевненість у тому, що він пропонує. І все буде добре.

Побутує думка, що пивний бізнес не є жіночою справою. Яка доля жінок у вашій компанії?

У топменеджменті компанії жінки складають 40%, тобто я на нарадах не одна. І це дуже важливо, адже навіть на одну і ту ж саму проблему чи на однакове питання жінки та чоловіки дивляться по-різному. І наше розмаїття думок гарантує найкращий результат і правильні менеджерські рішення.

Виступ Юлії Пономаренко на відкритті сезону офлайн-зустрічей ком’юніті «Майстерня сенсів»

Як топменеджерка я усвідомлюю, що після повернення чоловіків з лав ЗСУ, за законом ми повинні повернути їх на ті посади, які вони обіймали. Але я вважаю, що рішення стосовно позиції повинно прийматися не на основі гендеру

Як жінкам після війни зберегти лідерські позиції, яких вони досягли, взявши на себе відповідальність за бізнес?

Як топменеджерка я усвідомлюю, що після повернення чоловіків з лав ЗСУ, за законом компанії ми повинні повернути їх на ті посади, які вони обіймали. Але я вважаю, що рішення стосовно позиції повинно прийматися не на основі гендеру, а згідно з професійними навичками.

Якщо гіпотетично розглянути ситуацію, в якій дійсно може опинитись  багато жінок, варто психологічно підготуватися до думки, що цю позицію вони посідають тимчасово. Така налаштованість сприятиме спокійнішій реакції, якщо після повернення посади попереднику компанія не зможе запропонувати своїй співробітниці гідну вакансію. Але, на мою думку, не варто впадати у депресію – фахівчині, яка довела свій професіоналізм під час війни, знайдеться місце в поточній чи іншій компанії. Гарні спеціалісти потрібні всюди, незалежно від гендеру. Головне: вірте у себе, кайфуйте від того, чим ви займаєтесь, та збагачуйте свої скіли, аби продовжити кар’єру далі.

Де ви знаходите джерела енергії на кар’єру, родину, друзів? 

По-перше, моя родина завжди мене підтримувала у всіх починаннях та ідеях. Чоловік завжди мені каже: «Юлю, в тебе все вийде!». По-друге, я отримую задоволення від того, що роблю. Навіть коли я дуже виснажена від підготовчого процесу, перезаряджаюсь, коли бачу результати своєї роботи, що все було недаремно. По-третє, моя команда та колеги-професіонали своєї справи,  мотивовані, залучені та не байдужі, пишаюся, що працюю в такому колективі.

Мені здається, що для підтримання рівня енергії треба обрати таку справу, щоб, прокидаючись, ви не думали: «Жах! Треба знову йти на роботу!». А зранку треба уявляти: «Так, сьогодні треба зробити оце і оце для того, щоб отримати певні результати». Я знаю: щодня мені треба розвивати бізнес для того, щоб він був самодостатнім, щоб у кожного була робота, щоб кожний мав упевненість у собі та в майбутньому.

На парад Перемоги я  обов’язково оберу сукню-вишиванку

Щодо споживчої впевненості у майбутньому. Які ваші бренди українці побачать на полицях?

З глобальних брендів споживачі побачать пиво Corona Extra та Bud, на жаль, виготовлений не локально, у зв’язку з неможливістю виробництва у Харкові, але ми імпортуємо його у всіх звичних форматах. На Чернігівській та Миколаївській броварнях відновили виробництво пива Stella Artois, «Янтар», «Рогань», Kozel, і, звісно, легендарні «Чернігівське», «Біле», «Біла Ніч», «Титан» і ще багато брендів.  У нас ще не працює Харківська броварня, яка виробляла таку унікальну продукцію, як квас та сидр. Але ми дуже сподіваємося, що відновимо і її роботу.

Пані Юліє, ви вже визначились, як виглядатиме ваше вбрання на параді Перемоги?

Я обов’язково оберу сукню-вишиванку як уособлення традицій та символ багатої культури нашої держави, її гордість. Протягом останнього десятиліття все більше світових дизайнерів черпають натхнення саме в українському національному вбранні. Тому на святі Перемоги це буде більш ніж актуально, бо вишиванка – це символ нескореності, незламності українського духу, оголошення на весь світ про те, що українці – вільний народ!

 Тетяна Марінова