Олександра Король

Олександра Король: чарівний світ дорослого дитинства 

Казковий світ Олександри Король ми випадково побачили у соцмережах і закохались з першого погляду. А потім просто відвідали виставку, щоб побачити роботи наживо, і саме там вирішили знайти майстриню і поспілкуватися про її життя, неймовірні мініатюри, спогади й фантазії. І зібрати світлини, які відображають світогляд і майстерність. 

Про дитячі захоплення

За фахом я лікар. Навчатись пішла свідомо, як то кажуть, за покликом душі, бо в родині медиків не було. Спочатку мені все подобалось: два роки у поліклініці, потім на кафедрі імунології медичного інституту. Але згодом побачила систему зсередини й зрозуміла, що більшу користь принесу своїй сім’ї. Проте й бути просто домогосподаркою не змогла. 

Згодом поверталась до медицини вже як психолог, але після цього періоду все ж таки пішла з медицини назавжди. Тоді й почала шукати, що ж насправді моє. І воно наче саме прийшло, як спогад із дитинства. У батька в проєктному інституті я могла годинами роздивлятись маленькі деталі архітектурних макетів. До того ж любила плести лялькам мініатюрні шкарпетки чи ще якесь вбрання. Тоді й почала шукати, хто і як у нас це робить

«У мене давно є одне правило — завжди потрібно вчитись, будь-де і будь-коли». 

Про навчання 

Спочатку в галереї «Парсуна» знайшла майстер-клас з лялькових меблів і почала ліпити авторську ляльку. Потім перейшла на створення мініатюрного взуття, сумочок та валіз і певний час працювала на замовлення. Десь через два роки, у 2014-му, взяла участь у виставці «Модна лялька». Робила лялькові будиночки, згодом опанувала різні інструменти і поступово повністю відійшла від ляльок і перейшла на скульптурні мініатюри. Натепер я учасниця понад 30 колективних виставок і маю п’ять персональних.

Наразі я майже не використовую готових предметів, можливо, за виключенням скляних. Решту зазвичай виробляю сама за допомогою фантазії та інструментів. 

«Я бачу предмети не так, як більшість людей. У мене вони часто виникають, як готова деталь мініатюри, коли залишається лише придумати, як саме цей предмет перевтілити». 

Проте буває й навпаки — є задум, а як його втілити, не одразу зрозуміло. Так було із друкарської машинкою. Тоді якось випадково зрозуміла, що можна зробити клавіатуру із зубців масажної щітки для волосся. А, наприклад, маленький глобус — це кулька із звичайного дезодоранту, обклеєна роздрукованими картами.

Про виставки

Вже перша виставка, де я брала участь з мініатюрами, викликала справжній ажіотаж. Тоді це було досить нове й незвичне. Можливо, тому була така зацікавленість. Далі були й інші — у Києві, Одесі, Вінниці та Умані. А потім мої мініатюри були представлені у Чехії, Нідерландах і Франції. Одна з робіт «І будуть люди на землі» виставлялась у Відні. Ще три беруть участь у постійній виставці “Військово-польовий арт”, яка раніше пересувалась містами України, а нині експонується у Міністерстві внутрішніх справ. А мініатюра «Лабіринт часу» — у неврологічній клініці на вулиці Євгена Чикаленка, колишній Пушкінській.

Рішуча. Справжня. Небайдужа.

17 грудня 2025 року у Києві SHE Congress від WoMo об’єднає понад 2000 учасниць та більш ніж 25 спікерок для обміну сценаріями жіночої реалізації. Лідерки бізнесу, ІТ, культури та інших напрямів поділяться досвідом подолання викликів війни, ефективної організації робочих процесів та стратегіями управління.

Забронюйте Вашу участь вже сьогодні!

На жаль, такі роботи майже неможливо транспортувати масово й на далеку відстань. Як би я не намагалась оберігати, все одно після дороги доводиться їх відновлювати й реставрувати. Навіть Україною їм важко подорожувати. Тому ні виставляти, ні продавати їх поза межами Києва я майже не можу. 

Про прихильників і шанувальників

Багато людей цікавляться, чи можна втілити якусь їхню ідею або виконати повтор на замовлення. І я майже завжди відмовляю. Річ у тім, що кожна робота — це моє бачення й мої фантазії, і вони не завжди збігаються з почуттями інших. Проте є один колекціонер, який зібрав уже 15 моїх мініатюр. Саме завдяки йому відбулась моя виставка у музеї Шолом Алейхема. А загалом мої роботи перебувають у приватних колекціях в Україні та за кордоном.

“Я майже не повторюю свої роботи, бо відтворити аналог досить складно” 

У соцмережах у мене є підписниця, в якої дитина дуже захоплюється мініатюрою і любить розглядати мої композиції. Вона іноді надсилає фотографії її робіт, і мені дуже приємно, що когось я надихаю на таку творчість. 

Олександра Король про мистецтво мініатюри

В Європі існує колекційна мініатюра й авторська. Колекційна — це надскладні роботи, в яких необхідно дотримуватись досить жорстких вимог. Насамперед це роботи, які максимально відповідатимуть атмосфері та реаліям часу. А також дизайн і матеріали — дерево, клей, фарби і навіть лак. Мої роботи належать саме авторській мініатюрі, де все обмежується фантазією та вмінням майстра. 

Багато моїх мініатюр пов’язані саме з валізами — маленькими й великими. Дуже багато маленьких я робила на замовлення і навіть надсилала за кордон іншим майстриням. А у великих втілювала свої фантазії. Мої улюблені — саквояжі. 

«Сімейні таємниці» — це особиста історія. Я її втілила у старовинній валізі, з якою мій дід повернувся з війни. У ній ми раніше зберігали ялинкові прикраси. А ще всередині знайшла газету, здається за 1958 рік, і зберегла її як реліквію. Так і народилась ідея, яка з реліквій втілилась у композицію. 

На одну мініатюру я витрачаю у середньому три-чотири тижні. Якщо в мене виникає ідея, я вже не сплю ночами — занотовую й продумую деталі. Бо сенс будь-якої композиції — саме в деталях, які роблять мініатюру живою, з душею. А потім щодня працюю, поки не закінчу. 

Про назви

Іноді буває, що спочатку народжується назва, а потім під неї я збираю й створюю предмети. А іноді робота трансформується з часом. Так, наприклад, «Настільна бібліотека» спочатку була просто мініатюрою, а потім я зробила з неї світильник. 

Не можу не сказати про особливі роботи, які присвячені темі війни. «Любов тут більше не живе» — перша така мініатюра, яку я зробила у 2019 році. Довго не могла думати у цьому напрямі, але один із шанувальників спонукав до втілення. Це робота про людей, які втратили рідний дім, які були змушені залишити своє минуле життя із спогадами і мріями. Зараз у мене вже чотири роботи на воєнну тематику. 

Ще одна мініатюра зроблена в ящика з-під набоїв, а інша — у корпусі старого годинника. Вони відображають наші думки й реалії. Це повсякденне життя українців — заклеєні вікна, ночівлі в укриттях, пляшки з водою та інші атрибути сьогодення. Четверта робота — це маяк, зроблений у тубусі від снаряда.

Про фантазію

У мене ніколи не виникало думки про те, що все набридло й хочу покинути. Після кожної роботи я беру маленьку паузу й відпочиваю. І тоді нерідко виникає страх, що фантазії скінчились і більше нічого не зможу придумати. Проте буває й таке, що фантазую наперед. Іноді думаю про те, що зір вже не той. Я не працюю з лупою, хоча вона в мене є. Але мені потрібно бачити загальний план мого задуму, як кожна деталь виглядає реально, а не у збільшеному вигляді. 

“Я не люблю симетрію і ніколи не женусь за ідеальним виглядом. Чи часто ми бачимо у реальному житті щось абсолютно ідеальне? Так і в моїх мініатюрах”

Одного разу я навіть вирішила зробити мініатюру для себе, так би мовити, свій автопортрет, щоб подолати оцей страх залишитись без фантазій. Якщо колись таке станеться, то я завжди можу робити мініатюру із своїх наявних композицій. 

Про відображення спогадів 

Звісно, в Україні не я одна роблю мініатюри, у нас багато майстрів. Це й румбокси, і лялькові будиночки або просто мініатюрні меблі. Проте композиції у старих речах як от валізи, саквояжі, горщики, раритетні клітки або старовинні корпуси годинників — таких я не зустрічала. 

“Я не даю майстер-класів, бо не розумію, чого саме я можу навчити — робити стілець чи паперову книжку? Це не вузька спеціалізація, як-от будиночки з дерева або перефарбування меблів. А фантазії й інших ракурсів бачення навчити неможливо”

Наприклад, я придумала зробити хатинку в горщику. Це не вично, але виглядає і сприймається чудово. А нещодавно подумала: а чому б не використати корпус від старого пилососа? І вже почала нову роботу. 

2023 року як майстриня скульптурної мініатюри я отримала диплом Національної премії «Найкраща українка в професії». Але найбільше мене тішать слова багатьох глядачів на виставках, що в моїх роботах є щось магічне й натхненне. А ще я дуже вдячна чоловіку за те, що можу займатись улюбленою справою і таким чином реалізовуватися.