Period leave

Period leave: як вихідний під час менструації впливає на корпоративну культуру

10 Вересня 2025

Що таке Period leave

Period leave – це вихідний день для жінок раз на місяць у перші дні менструації. Саме початок циклу часто супроводжується болями, пригніченим станом, браком енергії та іншими симптомами, що може суттєво впливати на продуктивність.

Тетяна Кравцова, HR business partner в IT-компанії PlantIn

Ідея проста: дати можливість прожити цей період без додаткового тиску й відновитися, щоб повернутися до роботи у кращому стані. Для компаній це не лише турбота про добробут команди, а й крок до більш інклюзивної культури, де фізіологічні потреби визнають так само природно, як й інші умови для ефективної роботи.

У світі – до прикладу, у Японії, Південній Кореї та Індонезії period leave (або menstrual leave) – це право закріплене законом. А деякі глобальні бренди, такі як Nike, впровадили цю практику як безоплатний бенефіт для співробітниць ще у 2007-му. Результат: менше неофіційних відсутностей, збереження продуктивності й зазвичай – більше довіри й турботи в команді.

В Україні period leave поки не є поширеним бенефітом. Це радше виняток, ніж правило. Тому в нашому випадку впровадження цієї опції у PlantIn – це крок, який не лише підтримує команду, а й задає тон розмові про турботу та сучасність корпоративної культури на українському ринку.

Як і чому у PlantIn почали практикувати Period Leave

У нашій компанії ініціатива впровадити цей day off пішла від нашого со-СЕО – Михайла Гринця ще декілька років тому. Ідея полягала в тому, щоб робоче середовище було максимально гнучким і дружнім до потреб жінок. У проєкті, де більшість команди становлять жінки, ми хотіли створити умови, щоб у разі поганого самопочуття вони могли відпочити вдома. 

DIGITAL ДЛЯ ЖІНОК:
ВІД ІДЕЇ ДО КАР’ЄРИ

Відкрий для себе нові можливості з Women in Tech 2025. Освітня програма об’єднує провідних експертів, практичні модулі та натхненне ком’юніті, щоб допомогти українкам розпочати шлях у digital-професіях чи власному бізнесі.

Створюй. Лідируй. Трансформуй в Україні

Ми хочемо бути роботодавцем, який розуміє і чує потреби своєї команди. Це вихідний, який жінки беруть за потреби, він не вимагає окремого узгодження від менеджера і підтверджується автоматично. Ми відкрито говоримо про це і не стигматизуємо дану тему. У команді знають, що колега скористалася цією опцією, і всі ставляться з розумінням.

Вплив на команду

Ми проводили внутрішнє опитування щодо бенефітів в компанії, а також окреме опитування про Period Leave, щоб зрозуміти, як він впливає на умови роботи та задоволеність у команді. Також ми розповідаємо про можливість взяти Period Leave під час онбордингу, і всі новенькі завжди позитивно сприймають цю опцію, хоча й зазвичай дивуються, що таке взагалі існує.

Якщо подивитися на цифри, то 58% жінок скористалися period leave хоча б раз. 43% використовували цю можливість регулярно впродовж останнього пів року (більше ніж двічі).

91% оцінюють політику в компанії як позитивну. Також 83% зазначають, що для них важливо мати можливість взяти day off в перший день місячних, навіть якщо вони ним ще не користувалися. Для нас ці результати – підтвердження, що турбота має значення. 

Серед причин брати вихідний чи ні, виділяють: фізичне самопочуття й інтенсивність болю, особливо якщо не допомагають таблетки. При цьому маючи цю опцію, більшість зазначають, що беруть вихідний у випадку, якщо розуміють, що не можуть в такому стані працювати. 

За нашими спостереженнями, цей вихідний не знижує продуктивності – навпаки, допомагає зберегти енергію та підвищує лояльність. 

Чи потрібно це вашій компанії? Поради з впровадження

Перш ніж запускати новий бенефіт, важливо оцінити, наскільки він буде доречним саме для вашої команди. Тут варто врахувати бюджет, запит і формат роботи.

1. Оцініть фінансовий вплив

Period leave – це оплачуваний вихідний, тож варто передбачити витрати заздалегідь:

  • Порахуйте, скільки днів це може скласти на рік у вашій команді.
  • Зважте на непрямі вигоди – менше неофіційних sick days, вищий рівень лояльності та утримання команди.
  • Закладіть це у бюджет бенефітів на рівні з іншими.

2. Дослідіть потребу

Проведіть анонімне опитування або зберіть фокус-групу, щоб зрозуміти, чи є запит від співробітниць і як вони ставляться до такої ініціативи.

3. Оцініть формат роботи

У віддалених командах простіше скоригувати графік, а в офлайн-форматі варто продумати, як відсутність колеги вплине на процеси.

4. Врахуйте специфіку бізнесу

У невеликих командах або проєктах з жорсткими дедлайнами потрібно заздалегідь визначити, як перерозподілятиметься робота.

5. Перевірте, наскільки політика буде комфортною і зрозумілою

Навіть якщо бенефіт корисний, важливо, щоб його було легко і без ніяковості використати.

Перевірте, чи:

  • співробітникам зрозуміло, як скористатися цією опцією та оформити вихідний;
  • у команді є довіра, і люди не бояться, що їх відсутність викличе осуд або сумніви;
  • політика подана так, щоб не виникало відчуття виправдовування чи потреби пояснювати особисті деталі.

6. Продумайте правила й комунікацію

  • Чи потрібне погодження від менеджера, чи вихідний надається автоматично?
  • Як уникнути стигматизації теми?
  • Як донести до команди, що це прояв турботи, а не “привілей” для обмеженого кола співробітників?

7. Запровадьте бенефіт у тестовому режимі

Встановіть пробний період опції Period leave (наприклад, 3–6 місяців) і після завершення зберіть зворотний зв’язок.

8. Вимірюйте ефективність

Слідкуйте, скільки людей скористалися опцією, як змінилась кількість sick days і чи впливає це на позитивне сприйняття компанії як роботодавця.