Опікуватиметься профорієнтацією підлітків Фундація Катерини Осадчої
Повномасштабна війна запустила в Україні повномасштабну кризу кадрів. Відтік людей з країни, залученість у захисті держави та змінені потреби ринку в професіях впливають не тільки на сьогодення, а й на прогнози майбутнього. Водночас молодь не розуміє, які професії будуть популярними через 2-5 років і чи зможуть вони забезпечити собі майбутнє. Щоб допомогти підліткам знайти себе і своє місце у відбудові України, Фундація Катерини Осадчої розпочала роботу над напрямом профорієнтації молоді. Тепер в Україні працює платформа майбутньої професії з фокусом на дітей із вразливих категорій населення.
Майже чверть підлітків під час війни найбільше хвилює навчання. Невизначеність, страх за майбутнє та неможливість планувати — одні з ключових переживань підлітків у цій сфері, кажуть дослідження.
«Для дітей, які зростають без підтримки родини або через війну переїхали в нове середовище, все ще складніше. Світ поза їхньою бульбашкою здається нестабільним і складним, а знайти своє місце в ньому — ще важче. Більшість підлітків, які зараз мають вступати до навчальних закладів, половину шкільного навчання провели онлайн через пандемію, а потім і війну. Як у цьому світі зрозуміти свою професію і своє покликання — абсолютно незрозуміло. Ми хочемо вийти з онлайну та перейти в офлайн, щоб показати їм, що світ сповнений можливостей, що є безліч цікавих професій, які можна спробувати на практиці й буквально відчути руками,» — коментує Катерина Осадча, засновниця Фундації.
Пілотний проєкт програми
«Платформа майбутньої професії» була започаткована в Київській області у співпраці з обласними соцслужбами. До неї долучились 35 підлітків віком 13–18 років, які зростають у дитячих будинках сімейного типу, прийомних родинах або є внутрішньо переміщеними особами. У перспективі проєкт планують розширити на всі регіони України.
Головна мета — надихнути дітей на розвиток у різних напрямках. Допомогти зі свідомим вибором майбутньої професії та вступом до закладів освіти за обраною спеціальністю. Аби підлітки могли визначитись з майбутньою карʼєрою та можливостями, з ними працюватимуть ментори. Загальними зусиллями вони створять індивідуальну дорожню карту професій для кожного.
До проєкту долучились ресторанний холдинг SEREDA й відома українська дизайнерка Анна Октябрь. Також український бренд жіночого одягу JUL та Кирило Невдоха, голова офісу дітей та молоді «ДІйМО» при Міністерстві соціальної політики.
«У дитинстві хотів стати вихователем, бо для нас, дітей з інтернатної системи, вихователі — це і тато, і мама, і головна людина в житті. Уже після випуску зі школи я хотів обрати спеціальність, яка дозволила б мені стати менеджером у шоу-бізнесі, але зрештою зрозумів, що мій життєвий досвід може бути корисним для соціальної сфери, бо я, власне, знаю її з середини,» — розповідає Кирило Невдоха.
Учасники проєкту
Антон, 14-річний хлопець із Авдіївки, вже три роки живе у прийомній родині разом із трьома іншими дітьми у Київській області. Він навчається онлайн у спеціалізованій Авдіївській школі та має дві інвалідності. Прийомна мама розповідає, що він був першим хлопцем у їхній родині й на початку сильно хвилювався. Але після того, як у родині з’явилися ще троє дітей, йому стало легше й веселіше.
На заході Антон спершу був трохи сором’язливим, але після знайомства та роботи в командах він швидко адаптувався. Перед початком заходу, він розповідав, що хотів бути пожежником. Проте після розповіді про ресторанний бізнес він був вражений і сказав, що, розглядає для себе професію кухаря.
Катерина Осадча додає, що запит на такий напрям виник від дітей. Працюючи з вразливими категоріями дітей, Фундація масово чула, що вони не мають розуміння не тільки яку професію обирати, а і як підходити до її вибору.
«Часто ми чули: а що, якщо я навчуся в тій чи іншій професії, чи буде в мене робота після випуску? Ми знайомимо дітей із реальними професіоналами та майбутніми роботодавцями. Ми прагнемо масштабувати цей напрямок і залучати якомога більше бізнесів, адже нам разом потрібно відбудовувати країну й розуміти, що майбутнє створюватимуть саме ці діти,» — додає Катерина Осадча.
Перші підлітки вже на початку 2025 року відправляться в ательє та за лаштунки ресторанів, щоб на власному досвіді відчути різні професії.