Покрокова інструкція для жінок-підприємиць: як розпочати новий бізнес у війну

Лідія Білас, засновниця мережі освітніх проєктів MRIYDIY та співзасновниця
 мережі КМДШ

Через те, що велика кількість чоловіків пішла захищати країну на фронт, великій кількості жінок довелось починати чи продовжувати вести бізнес самостійно. Багато жінок переїхало зі східної до центральної та західної частини України і також опинились перед необхідністю релокації вже існуючого бізнесу чи потреби стартувати з нуля в новому місті.

Декого надихнув досвід перебування в Європі, адже здебільшого для успішного старту там важлива освіта, знання та вміння безвідносно до гендеру, звязків чи доступу до капіталу. Різні шляхи ведуть українську жінку до відкриття власного бізнесу, але часто на початку вона зіштовхується з типовими проблеми.

Перший запал діяти згасає, страхи та невпевненість зупиняють. Здається, що в умовах війни, безробіття, падіння купівельної спроможності, не варто братись за нове. Але думки, що зупиняють розвиток, творчість і бажання діяти, є шкідливими. Навіть за умов війни бізнес може стати успішним.

Лідія Білас, засновниця мережі освітніх проєктів MRIYDIY та співзасновниця мережі КМДШ, розробила покрокову інструкцію, з чого почати, як сформулювати ціль та заручитись підтримкою партнерів, якщо ви засновуєте бізнес під час війни. 

Ти не сама: з чого почати

Крок перший: усвідомити, що твоя діяльність потрібна тобі і твоїй країні

Навіть якщо це звучить дещо романтично — важливо зберегти всередині іскру бажання діяти і перетворити її на вогонь. Для цього варто повірити у свої сили. Не дивлячись на те, що ми знаходимось у стані війни, українці продовжують купувати та потребувати товарів й послуг. Крім того, країні як ніколи потрібен бізнес, нові проекти та робочі місця. І, не зважаючи на обставини, вони створюються — ще в жовтні цього року прем’єр-міністр Денис Шмигаль зазначив, що за період дії воєнного стану в Україні у межах програми «Доступні кредити 5-7-9%» видано позик на 54 млрд грн для більш ніж 13,5 тисячі бізнесів. [1]

Крім того, Кабінет Міністрів затвердив постанову, яка дозволяє залучити до 60 млн грн пільгового кредиту підприємствам, які через війну втратили свої виробничі потужності на окупованих територіях.

Крок другий: дізнатись про всі можливі державні та міжнародні програми підтримки підприємців та заручись підтримкою інвесторів

Для того, щоб іскра продовжувала горіти, постійно шукайте міжнародні грантові програми підтримки. Програма UNIC[2] надавала 5 тисяч євро малим та середнім підприємцям. Проект «Роби своє» підтримав підприємців в малих містах та селах у розмірі 100 тисяч гривень. Google for Startups UkraineSupport Fund [UA] обіцяє підтримати 50 українських стартапів та виділив на це бюджет у розміри 5 мільйонів доларів — заявку ще можна встигнути подати. [3] Крім того, програма USF надає 35 тисяч доларів тим проектам, які допомагають наблизити перемогу – і тут також ще можна встигнути надіслати заявку. [4]

Це не весь перелік допомоги, яку можна долучити до свого бізнесу. Звісно, для цього потрібно проводити пошук, заповнювати велику кількість форм, не здаватись, отримавши відмову чи лише тишу у відповідь. Але чим більше діяти та шукати допомогу, тим більша вірогідність її отримати — увесь світ наразі прагне допомагати українцям. В цьому переконались і митці, адже українських художників за кордоном стали частіше купувати та показувати у музеях. Українських письменників стали частіше перекладати та запрошувати на фестивалі. З українськими музикантами стали охочіше співпрацювати всесвітньо відомі гурти, а на їх концерти стало ходити ще більше відвідувачів. Українському бізнесу також є кому допомагати. Тож не варто дивитись на війну, як на невдалий час для початку. Варто подивитись на неї, як на відкриті двері можливостей, і зволікати не варто, адже скоро вони можуть закритись.

Крок 3: знайди нішу, яка користується попитом

Воєнний час змінив пріоритети українців, тож підприємці, як завжди мають адаптуватись під потреби клієнтів. Навряд чи зараз найкращий час для відкриття туристичного агентства, але, наприклад, готелів у бомбосховищах у Києві просто немає. Кожна нова проблема, з якою стикається суспільство, відкриває новий ринок для підприємців. Зараз шаленим попитом користуються генератори та павербанки, але вже скоро зима і українці будуть шукати термобілизну та грілки. Значна частина бізнесу почала орієнтуватись на потреби ЗСУ, адже для них постійно необхідне спорядження, їжа, взуття, одяг та інші речі. Важливо швидко помічати потреби та вирішувати їх швидше, ніж це зроблять конкуренти. Орієнтований на вирішення нагальних проблем бізнес допоможе з більшою вірогідність залучити інвестиції та наблизить перемогу.

Крок 4: формуй ціль правильно

Одною іскрою і вогнем в очах не обійтись, важливо також мати структурований бізнес-план. Цей план не може бути сьогодні статичним і горизонт планування довгим, але роль дорожньої карти він виконає. Починається план з цілі, яка дає ясність всьому бізнесу. Правильно сформувати ціль допоможе метод SMART.

  • Мета має бути конкретною (specific). Наприклад, «хочу багато грошей та мир в країні» – ціль туманна. «Я отримую 1000 доларів прибутку в місяць, відкривши виробництво взуття для бійців ЗСУ» – ціль конкретна.
  • Ціль має бути вимірюваною (measurable). Потрібно поставити собі питання, як і коли я зрозумію, що мета досягнута? Наприклад, важко досягнути мети «вивчити англійську мову», бо мозок не буде бачити кінцевої точки. Легше досягнути мети «хочу скласти іспит з англійської С1 на А».
  • Мета має бути досяжна (attainable). В бізнесі важливо бути реалістом на етапі планування. Скласти іспит з англійської С1 на А через місяць буде важко, якщо зараз рівень англійської А1, а часу на заняття немає. Почати виробництво взуття для ЗСУ, не маючи обладнання та матеріалу, команди, приміщення, та вийти через місяць на високий прибуток буде важко. Давайте собі досяжні терміни для реалізації цілі, розбивайте великі цілі на декілька малих.
  • Актуальність важлива, як ніколи (relevant). Суспільство змінилось за вісім місяців війни і бізнес має реагувати на ці зміни, лише в цьому випадку він може бути успішним.
  • У цілі має бути дедлайн (time-bound). Якщо не написати, через який час потрібно скласти іспит з англійської, мозок не буде вважати за потрібне фокусувати на досягненні мети. Лише дедлайн допоможе докласти всіх зусиль. Тож у кожної цілі має бути дата, до якої вона має бути досягнута.

Краще  розбити одну велику ціль на кілька невеликих, кожна з яких буде мати свій дедлайн – це корисно мозку для фіксації досягнутого та задоволення від результату.

Крок 5: готуйся до плідної праці

В уяві багатьох людей є хибна думка про те, що змінивши  офісну роботу на власний бізнес, можна розслабитись та отримати бонусом безліч вільного часу. Але частіше всього підприємці замість роботи з дев’ятої до шостої починають працювати двадцять чотири години на добу сім днів на тиждень. В умовах воєнного стану, ракетних загроз, постійних відключень електроенергії, зниження купівельної спроможності та безліч інших викликів, розвивати бізнес стає ще важче. Важливо знайти команду, яка також усвідомить всі ризики та важливість активної праці. І вірити, що кожна праця буде мати винагороду.

росія за всю історію свого існування, а особливо зараз, зробила все, на що здатне  уособлення зла на Землі. Серед її найулюбленіших інструментів – роз’єднання людей. Вона інвестує мільярди в те, щоб роз’єднати, а значить зробити слабшими цілі народи та країни. Чим ми можемо протидіяти? Об’єднуватись.

Об’єднати свою команду навколо цілі бізнесу. Нехай команда складається з двох людей або тисячі. Заохотити клієнтів об’єднатись у фан-клуб вашого бізнесу, надаючи їм послуги вищої якості. Об’єднатись з іншими підприємцями та отримати їх поради та підтримку. Об’єднатись з країною, реагуючи на її потребу у новому бізнесі та нових робочих місцях і податках. Таким чином, бізнес буде не лише про прибуток та розкриття свого призначення, він буде ще й про добро, любов та перемогу.

Новини партнерів