Постійно аналізувати контекст і брати відповідальність: кар’єрні лайфхаки від Лілії Середи з YASNO

R

Лілія Середа очолює напрями марком та PR в YASNO. В неї 17-річний досвід у маркетингових комунікаціях, у резюме – записи про роботу в міжнародних рекламних агентствах, ЗМІ України, Казахстану та США, а також ступінь Professional MBA в сфері енергетики Віденського Університету Економіки та Бізнесу. Один із останніх масштабних проєктів – запуск бренда YASNO, компанії якого надають послуги 3,5 млн клієнтів. Лілія Середа розповіла, в чому унікальність YASNO для української сфери ЖКГ, як жінці побудувати кар’єру в енергетиці та чи можливо комунікаційникам працювати без овертаймів. 

Цьогоріч YASNO увійшов до ТОП-25 екологічних українських компаній та рейтингу найбільш сталих бізнесів. Визнання досить незвичне як для сфери ЖКГ… Чим YASNO відрізняється від інших компаній комунального сектору?

Ми забезпечуємо електроенергією та газом приватних і юридичних клієнтів й отримуємо визнання і безпосередньо за цей напрямок діяльності. Так, лише нещодавно Київські, Дніпровські та Донецькі енергетичні послуги втретє поспіль очолили рейтинг електропостачальників України, складений аналітичним центром DiXi Group.

Але ми також створюємо портфель «зелених» рішень. У ньому й енергоефективні набори, що допомагають родинам зменшувати витрати на світло, і домашні сонячні станції зі встановленням «під ключ», і системи зберігання енергії, і мережа швидких зарядних станцій для електромобілів, і послуги енергоаудиту та енергосервісу для підприємств тощо.

«Зелені» рішення дозволяють клієнтам скорочувати кількість викидів СО2, знижуючи вплив на клімат. Такої лінійки продуктів немає в жодної української компанії, і не тільки зі сфери ЖКГ, тож YASNO – справді унікальний».

А навіщо компанії зі сфери ЖКГ створювати «зелені» рішення? Є попит клієнтів? 

Українці стають більш свідомими та еконалаштованими. Їх цікавлять енергоефективні рішення, інноваційні послуги, системи «розумного» дому, можливість зберігати ресурси… І ми розвиваємо ці напрямки. Але річ не тільки в цьому. 

Цьогоріч на Українському маркетинг-форумі ми з колегами обговорювали сталі комунікації та дійшли висновку, що нині компаніям уже недостатньо якісно надавати послуги. Потрібно брати участь у вирішенні суспільних проблем. І споживачі, і співробітники цінують компанії, що демонструють свою соціальну відповідальність та небайдужість. Цю тезу підтверджують багато глобальних досліджень.

На Українському маркетинг-форумі говорили про важливість сталих комунікацій для бізнесу

Повертаючись до нашого бізнесу, – YASNO – єдиний український постачальник, що долучився до ініціативи Eurelectric «Бути рушієм змін: 15 зобов’язань перед споживачами». Ми зобов’язалися сприяти поширенню ВДЕ, систем зберігання енергії, підвищенню енергоефективності, популяризувати ці рішення серед приватних клієнтів. 

Ви кажете про доволі складні речі. Як доносити їх клієнтам?

Ім’я бренда – про турботу, ясність, безхмарність. Відповідно, ми не можемо собі дозволити бути складними та незрозумілими.

Головне комунікаційне завдання – формувати у клієнтів культуру бережливого споживання. У текстах ми даємо поради, розповідаємо історії. Близько 60% марком та PR-активностей присвячені саме темі енергоефективності. 

Окрім традиційних PR-інструментів, ми багато працюємо в діджитал. Наприклад, невдовзі після початку пандемії COVID-19 вперше провели акцію з подарунками для підписників Facebook-сторінок YASNO. Тепер такі інтерактиви організовуємо постійно. Формат дещо незвичний як для ЖКГ-сфери, але він дозволяє залучати аудиторію і – найважливіше – бути на зв’язку з клієнтами та доносити складні речі просто й позитивно.

Також активно комунікуємо за допомогою специфічних для нашого бізнесу інструментів – платіжок, банерів в онлайн-кабінетах, повідомлень у чат-боті, IVR і тп. Тобто навіть роблячи буденні справи, наприклад, сплачуючи за комунальні послуги, користувач може дізнатися про важливість раціонального споживання. Якщо він замислиться, змінить свої побутові звички, – це буде чудовий результат.

Ви працюєте в енергетиці 10 років. Є ґендерний стереотип: жінці побудувати кар’єру в цій сфері нелегко… «Скляна стеля» заважає? 

Є цікаве дослідження DiXi Group, опубліковане цьогоріч. Його результати свідчать: жінки в українській енергетиці мають відносно рівні з чоловіками позиції в питаннях кваліфікації та складності роботи, але коли йдеться про кар’єрне зростання, така рівність втрачається.

7 років я очолювала групу з бренд та інтегрованих комунікацій ДТЕК, вже 3 працюю в YASNO. І можу впевнено сказати – жоден рік не схожий на попередній. Компанія постійно розвивається, є першою на ринку у багатьох напрямках. Тому реалізовуватися в кар’єрі можливо. 

У мінливому світі важливо планувати заздалегідь, мати вектор, яким рухаєшся. Але і постійно аналізувати контекст та приймати грамотні рішення, що називається, “в моменті”. Не люблю цей вираз, але це справді важливо – швидко збирати дані, ліквідувати «сірі зони» та перегруповуватися. Управлінці, які не здатні на це, не можуть бути успішними.

Не важко брати на себе відповідальність у такому мінливому світі?

Звісно, буває важко. Але мінливість – характерна ознака сучасності, тож залишається прийняти це. На думку футуролога Джамаіса Кашио, разом із пандемією COVID-19 модель світу VUCA (Volatility – нестабільність, Uncertainty – невизначеність, Complexity – складність, Аmbiguity – неоднозначність), яка була з нами з 1980-х, змінилась на BANI (Brittle – крихкий, Аnxious – тривожний, Nonlinear – нелінійний, Іncomprehensible – незрозумілий). Дослідник описав виклики сучасності й запропонував, як їм протидіяти. Лідерам він радить ставати більш свідомими, піклуватися про тих, хто поруч, і про себе. Для цього зберігати та примножувати внутрішні ресурси: фокусуватися на головному, відсікати зайве, вчитися відпочивати та відновлюватися серед зовнішнього шуму. 

А як ви відновлюєтесь? Поділіться рецептом.

Є кілька справ, які допомагають. По-перше, медитація. Я медитую ввечері, хоча б хвилин 20. Допомагає очистити думки, переключитись і розслабитись.

По-друге, прогулянки з собакою. Цей ритуал пропустити неможливо. В мене лабрадудель на ім’я Кузьма. Щонайменше годину вранці та ввечері в будь-яку погоду ми з ним гуляємо.

Спілкування з домашнім улюбленцем допомагає змінити «картинку» та перезавантажитись.

По-третє, кулінарія. Це моє нове захоплення, навіть своєрідна гра, виклик. Люблю купувати незвичні продукти. Спочатку читаєш про них, знайомишся з рецептами, потім думаєш, як найкраще приготувати, робиш маленькі відкриття або помилки, зрештою – пробуєш щось вперше. З останніх цікавинок – тропічний корнеплод касава, схожий на банан платан, тигровий горіх… Переконуюсь, що повноцінно харчуватися без глютену та цукру – цілком реально.

Четверте – це більше про роботу, та все ж. Потрібно розумно розставляти пріоритети – як для себе, так і для команди. В нас навіть був KPI – пройти бізнес-сезон без овертаймів. Для цього переформатували роботу, стали більш детально планувати комунікації, щоб мінімізувати ad hoc теми, та ретельніше оцінювати ефективність.

Ви отримали ступінь Professional MBA у сфері енергетики. Навчання збіглося з виведенням на ринок бренда YASNO… Як вдалося поєднати ці масштабні проєкти та витримати навантаження? 

Програму Віденського університету структуровано на очні модулі по 2 тижні. Ти вчишся щодня по 8-12 годин. Потім – багато домашніх завдань. І коли модуль збігається не тільки з плановою роботою, а й запуском бренда – це виклик. Але якщо рішення прийнято усвідомлено, зроблені інвестиції, то сили прибувають. Вже не можеш дозволити собі не отримати ці знання. 

Але головне, що тобі цікаво! Ми були в університетах Г’юстона, в Берклі, Стенфорді, компаніях Кремнієвої долини. Програма забезпечує доступ до топових знань. 

Упевнена, що найкраще такі executive програми працюють для тих, хто вже має значний управлінський досвід. Рефлексуєш, накладаєш знання інших на свої. Аналізуєш та розумієш, як можна зробити по-іншому. Така взаємодія з джерелами знань безцінна.

Навчання на Professional MBA збіглося з роботою над запуском бренда YASNO. Впоратися з навантаженням
допомогла впевненість у важливості постійного самовдосконалення. Без нього неможливо рухатись вперед, вважає
Лілія Середа.