Продумана підготовка: як з дітьми будувати цілі на 2023 рік

Маріанна Актаєва, психологиня освітніх проєктів та програм мережі MRIYDIY

Продумана підготовка — саме так психолог Андерс Ерікссон називає усвідомлений розвиток навички, що не існувала від народження. Разом із колегою він написав книгу «Максимум: як досягти особистої досконалості» та розділив розвиток будь-яких навичок на три види: наївну, цілеспрямовану та продуману підготовку, яку ми можемо з вами перекласти на виховання дітей.

Наївна підготовка

Це шлях більшості людей. Ви вчитеся нового і практикуєтеся, поки не досягнете зони комфорту. У цей момент розвиток досвіду зупиняється. Якщо не вийти із зони комфорту — зробити те, чого ви раніше не робили, навичка автоматизується і ставатиме гіршою. Наприклад, водії з десятирічним стажем можуть їздити гірше за нещодавніх студентів автошколи. Такі водії не відчувають необхідності покращувати чи підтримувати свої навички та поступово їх втрачають.

Цілеспрямована підготовка

У цілеспрямованій підготовці ви повторюєте ті самі дії, але сподіваєтеся згодом робити їх краще. Суть цілеспрямованої підготовки — долати довгий шлях невеликими кроками та чітко формулювати мету.

Щоб цілеспрямовано розвивати навички, розбийте ціль на етапи (менші цілі) та розберіться, як їх досягти, сконцентруйте увагу на своєму теперішньому етапі, вчасно отримуйте зворотний зв’язок від команди чи ваших менторів/наставників. Він допоможе зрозуміти, що ви робите неправильно і як це виправити. Та виходьте із зони комфорту. Робіть те, чого раніше не робили.

Продумана підготовка 

Ми вивчаємо достатньо навичок, щоб справлятися із щоденними завданнями. При цьому забуваємо давати мозку завдання, які його змінюватимуть. Потрібно постійно виходити з рівноваги і змушувати мозок і тіло адаптуватися до умов, що змінюються. Так ви створюєте потенціал, а не втрачаєте його.

Щоб продумана підготовка працювала, потрібно цілеспрямовано практикуватися, виходити із зони комфорту та розуміти об’єктивні стандарти успіху. Наприклад, тому ми у школі навчання перетворюємо на цікавий проєкт, постійно даємо можливість дітям пробувати щось нове, брати участь у нових відкриттях та експериментах. 

А тепер про цілепокладання на 2023 рік

Це та сама навичка, як, наприклад, зав’язувати шнурки або говорити іноземною мовою. Її можна натренувати. І в цьому нам допоможе книга Беверлі Бетчел з визначення цілей для підлітків «Чого ти по-справжньому хочеш?».

Візьмемо цікаву вправу «Помнож на 100» із книжки, яка допоможе визначитись із цілями. Нехай дитина напише 20 цілей, яких вона хотіла б досягти до 20 років. Це можуть бути професія, стосунки, матеріальні речі, риси характеру. А тепер використаємо принцип «помнож на сто». Як до одиниці можна приписати два нулі та зробити з неї сотню, так і мрію та мету можна посилити. Тоді вона надихатиме протягом усього життя, каже Беверлі Бетчел.

Авторка наводить цікаві приклади: звичайна мрія — побувати у трьох країнах на трьох континентах. 

Також доречно навести реальний приклад американської дівчинки КайліКайлі було 11 років, коли вона жила у місті Ногатук у США і дуже добре знала, що означає ставити цілі. У вісім років через захворювання на рак їй довелося пройти курс хіміотерапії та опромінення, що тривав 46 тижнів. Кайлі могла пересуватися лікарнею, але їй доводилося тягати за собою важку і страшенно незручну крапельницю.

Через кілька років, навчаючись у п’ятому класі, дівчинка отримала завдання у школі: винайти рішення для серйозної проблеми. Саме так з’явилася мета — створити спеціальний рюкзак, який би полегшив дітям процедури хіміотерапії і не заважав пересуватися.

Вчителі Кайлі відправили винахід дівчинки на Конвенцію винаходів Коннектикуту, де він виграв головний приз. 

Як ставити SMART-цілі

Правильне визначення цілей завжди відповідає SMART-критеріям. (SMART — абревіатура, у перекладі з англійської означає «розумний».) Незалежно від терміна, ціль має бути:

  1. Specific — конкретною;
  2. Measurable — вимірною;
  3. Achievable — досяжною;
  4. Relevant — актуальною;
  5. Time-bound — з часовими межами.

Якщо зробити звичкою ставити цілі відповідно до цих критеріїв, то нереалізованих бажань чи мрій стане набагато менше.

Консультант із самовдосконалення Роджер Сайп у своїй книзі «Розвиток мозку. Як читати швидше, запам’ятовувати краще та досягати мети» ділиться з нами, як використовувати наукові дані про мозок для підвищення продуктивності та зосередитися на практичному втіленні своїх цілей та мрій у життя. Автор рекомендує наступне:

Скоротити кількість цілей

Запропонуйте дитині записати 5-6 найважливіших цілей, яких вона хочете досягти протягом 90 днів. Чому саме стільки цілей, тому що, як вважає автор, свідомість не здатна ефективно справлятися з надлишком інформації. Мозку легко зосереджуватися одночасно лише на кількох завданнях. 

Візьміть календар і визначте найближчу контрольну точку приблизно за 90 днів

В ідеалі це кінець кварталу. Якщо кінцева точка настане через 80 чи 100 днів, це нормально, головне, щоб близько до 90. Чому це важливо? Тому що приблизно протягом такого часу людина може бути дуже зосередженою на одній важливій меті, не вигоряючи і при цьому бачити реальні успіхи.

Недарма майже всі дієти чи марафони тренувань розраховані приблизно на 90 днів. Тому що саме за такий термін можна досягти значних змін, не втрачаючи зосередженості. У будь-яких важливих починаннях термін набагато коротший за 90 днів дуже малий, щоб побачити реальні успіхи, а набагато довший — занадто великий, щоб чітко бачити фінішну лінію. Вивчіть найближчі 90 днів і проставте на аркуші паперу від 1 до 6. Ви запишете 5-6 найважливіших цілей, яких бажаєте досягти за 90 днів. А тепер проаналізуйте всі сфери свого життя: школу, хобі, фізичне здоров’я, психічний/емоційний стан, сім’ю, участь у житті суспільства, щоб ваш список був всебічний.

Візуалізуйте цілі

Роджер Сайп говорить, щоб зосередитись і налаштувати свій розум, потрібно візуалізувати цілі. До цього моменту ваші дії були пов’язані зі складанням планів. Але за потужністю наша підсвідомість перевершує свідомість. Вона мислить і працює багато в чому інакше. Один важливий ключ до підсвідомості — зрозуміти, що вона оперує образами. Свідомість керує зв’язковими, лінійними думками, що йдуть одна за одною (які навіть звучать у вашому розумі як пропозиції), а підсвідомість, по суті, просто бачить картинки і прагне до них.

Скористайтеся цим із дітьми: нехай вашому мозку буде на що подивитись. Дайте йому образи до роботи. Можна зберігати зображення у телефоні. Можна створити дошку мрії і повісити її на робочому столі комп’ютера, щоб бачити всі зображення відразу. Можна намалювати, роздрукувати чи вирізати картинки та розмістити у кімнаті дитини. Є чимало способів візуалізувати свої цілі. 

Поекспериментуйте та оберіть те, що підійде саме вашій родині.