Розвиток гнучкості та адаптації: як ефективно мислити в умовах війни?

Війна щодня змінює наше мислення, що впливає не лише на особисте життя, але й на робочі процеси. При цьому головна мета бізнесу — отримання прибутку — нікуди не зникла. Навіть більше, її досягнення значно ускладнилося та вимагає гнучкості для реалізації робочих завдань. Експерти, аналізуючи труднощі, звернули увагу і на практичні поради, які сприятимуть ефективному мисленню в умовах війни, якщо тренувати різні види гнучкості.

Адаптація завжди є вимушеним процесом

Психолог Віра Романова звертає увагу на розвинення гнучкості у компанії зі сформованим колективом. Кожному співробітнику варто бути суб’єктом власного професійного життя в умовах війни. Коли ми не бачимо власного завдання, то не бачимо можливості, а отже, не можемо побудувати дію. Цілепокладання — завдання важке, бо є невизначеним у часі. Ми не знаємо, коли закінчиться війна, чи втримається компанія на ринку, а ми — на роботі. І тут з’являються емоції, якими людина не здатна керувати, бо це хімічний процес. Що допоможе? Попередній успіх! Згадавши минулі перемоги, кожен може взяти цей стан, перенести його у майбутнє як мету та рухатися до нього, розмірковуючи логічно, які кроки треба здійснити. Всім — від СЕО до фрилансера — треба проаналізувати ще і власну ситуацію, а не лише загальну. Далі з’ясуйте ресурси, які у вас є, які допоможуть отримати бажаний результат. Наш минулий досвід — це також наш ресурс. Переходячи до співпраці з будівельною компанією після медичної, з вами залишається ваш успішний досвід, наприклад, продажів чи налаштування логістичних ланцюгів.

Важливою частиною гнучкості є ефективне мислення. І тут важливо сказати про адаптацію, яка є завжди вимушеним процесом, в якому ми повинні змінити власну ідентичність.

«Якщо ми не змінимо ідентичність, то починаються конфлікти з тими, з ким ми працюємо, наприклад, через порушення графіків з підрядниками чи замовниками. Вам можуть в умовах невизначеності навішувати не ваші завдання, свої страхи. Ви нібито чогось не боялись, а вже переідентифікувались у жертву війни. Є два механізми адаптації: реально змінитись, приймаючи нові правила, та піти на конформізм, тобто почати грати за новими правилами, не приймаючи їх», — розмірковує експертка.

Якщо раніше на адаптацію співробітнику давали 2-3 місяці, то зараз немає навіть двох тижнів. І багато хто сприймає це як тиск. Як наслідок, у когось виникає істерика, у когось — дратування, у когось — сльози. Ми адаптувались не тому, що ми зросли, а тому, що ми змушені. Стартапи швидко мають адаптуватися, а ось великі компанії проходять цей процес повільніше. Крім адаптації, є ще інтеграція, під час якої починається прийняття спільних нових завдань у межах компетенції. І в цей момент дуже часто криза виділяє лідерів змін у компанії. Загалом всі покладаються на роботодавця, але і він інколи «гальмує» через різні обставини. І тут дуже важливо розуміти, з ким ви працюєте — з робочим колективом чи командою? Робочому колективу поставили завдання — і кожен працює на власний результат, який є частиною спільного результату.  А команди складаються із фахівців, які спочатку об’єднуються з метою пошуку нового рішення, а потім його реалізують. В умовах змін лідерами команди не завжди є найкращі спеціалісти, ними стають ті, хто має властивості магнітів. І, коли до складу команди заходить новий гравець, він змінює діяльність усієї  команди, що варто враховувати. У команді треба проговорювати всі етапи, щоб було єдине розуміння мети. Функції розподіляють між усіма членами команди (написати листи, порахувати бюджет), але врешті ви маєте отримати спільний результат.

Ефективність команд залежить від наявності гнучкості спілкування

Бізнес-тренерка Зоя Єршова звертає увагу на те, що ефективність команд залежить від наявності гнучкості спілкування. Йдеться про здатність відчувати партнерів та членів команди, ухвалювати нестандартні рішення, змінювати стиль поведінки, завдяки чому ви зберігатимете контроль над ситуацією за будь-яких обставин. Навіть більше, змінивши свою поведінку, ви викликатимете нову реакцію та зможете продовжувати розмову в більш сприятливому для вас напрямі. В умовах перемовин з клієнтами чи інвесторами ви зможете домогтися бажаного результату. Щоб стати гнучким у спілкуванні, експертка радить засвоїти три прості прийоми.

Прийом 1. У ситуаціях без ризику припиніть робити те, що робите завжди. Придумайте три нові способи досягнення того самого результату. Наприклад, їдьте з роботи іншою дорогою або громадським транспортом, якщо звикли користуватися машиною.

Прийом 2.  Тренуйте нові стилі поведінки. Наприклад, уявіть, що вам на 10 років менше, потім, навпаки, більше. Як зміниться ваше уявлення про життя та наявні можливості? А тепер уявіть себе занудливим сусідом, начальником, який відмовляється підвищити зарплату, безтурботною подружкою. Спробуйте побути в образі хоча б годину й оцінити світ з іншої точки зору.

Прийом 3. Швидке переривання старої поведінки та використання нового образу. Наприклад, ви намагаєтеся розв’язувати питання, використовуючи звичні аргументи, а тепер у середині тривалої розмови станьте вашою безтурботною подружкою і скажіть: «А, врешті, про що сперечаємося? Ви повністю праві, і що тепер?» І тепер доведеться шукати аргументацію протилежній стороні. Зазвичай питання вирішується швидше.

У лідерів має бути внутрішня гнучкість

Психологиня Тетяна Пилипчук звертає увагу на інший аспект — на нашу внутрішню гнучкість у бізнесі. Експертка пропонує чітко й адекватно оцінити поточний стан справ. Варто прорахувати фінанси, спрогнозувати песимістичний і реалістичний сценарії на кілька місяців наперед, зрозуміти, що для вас є зараз головним, і відмовитися від другорядного. Наприклад, багато СЕО зрозуміли, що їхнє завдання №1 — врятувати команду і будь-що забезпечити виплати заробітних плат і податків. Це стало новою ціллю, над якою всі активно працюють. Варто визначитись, якою зараз є ваша роль. Нові умови можуть потребувати кардинальних змін: цільової аудиторії, місії компанії, продукту чи послуг, які ви пропонуєте. Подумайте, у чому зараз ви будете найбільш ефективні й корисні. Наприклад, команда онлайн-платформи вирішила, що буде триматися своєї місії: підтримувати українських жінок, тільки тепер в умовах війни. Для цього запустили безоплатні програми з майстер-класами, з психологічної підтримки тощо. Перегляньте систему комунікації з клієнтами, партнерами та командою. 

«Прозорість допоможе відмовитися від неактуальних домовленостей, зрозуміти свій підхід до продажу під час війни, а також дасть розуміння, що ви всі разом у ці складні часи — і працівники, і клієнти, й партнери», — вважає експертка.

Шукайте нові формати роботи. Через те що рівень платоспроможності упав, почніть активно шукати варіанти для нових колаборацій та подавати заявки на гранти. Кожен має силу гнутися у період турбулентності, щоб не зламатися і дожити до перемоги.

Що вища когнітивна гнучкість, то вищий рівень адаптації людини до нових умов

Експертка Лідія Білас звертає увагу на особистісну когнітивну гнучкість — здібність людини швидко переглядати свої плани після зустрічі з перешкодами, невдачами, помилками або отримання нової інформації. У кожного у професійній діяльності чи приватному житті траплялася раптова зміна планів, яка дезорієнтовувала, і треба було ухвалювати рішення у нових умовах. Були випадки одночасної появи можливості вибору, через який ви вагалися та не знали, яке рішення ухвалити.

«Що вища когнітивна гнучкість, то вищий рівень адаптації людини до нових умов існування. Психологи з гештальту працюють з клієнтами саме для усвідомлення ними, що звичний сценарій вже не ефективний у реальності, яка змінилася. Отже, замість того щоб годинами захищати застарілі методи, зробіть конкретні кроки, озброївшись новою інформацією», — вважає фахівчиня.

Крок 1. Захистіться запасними планами. Нам підконтрольне не все, якими б відповідальними, талановитими, сильними або забезпеченими ми не були. Але, якщо хочете жити добре після перемоги, підготуйте кілька запасних планів. Пам’ятайте, що перешкоди — це нормально, а отже, будь-яке відхилення від планів — це також нормально.

Крок 2. Змініть переконання. Проявом когнітивної гнучкості є вміння побачити переваги в будь-якій ситуації. Іноді розв’язання проблеми полягає у зміні реакції на неї. Ви втратили партнерів через війну, бо вони на окупованій території, почніть вести відеоблоги, які є ефективним інструментом для пошуку нових партнерів та покращення вашого матеріального становища.

Крок 3. Змініть порядок дій. Вчені стверджують, що зміна звичного способу життя створює нові нейронні мережі, які покращують когнітивну гнучкість. Спробуйте елементарне — почистити зуби іншою рукою чи змінити структуру наради.

Крок 4.  Створюйте поза роботою нові корисні звички, які розширюють ваші нейронні мережі. Наприклад, почніть вчити нову мову, малювати. Займіться спортом — активність покращує кровообіг, допомагає виділятись дофаміну та ендорфіну, покращує роботу мозку та генерацію нових ідей.

Крок 5. Наповнюйтесь новим досвідом. Кожна нова зустріч, подорож, лекція формує нові нейронні мережі. Намагайтесь під час спілкування більше слухати, щоб увібрати в себе досвід співрозмовника. Навіть розмова з людиною похилого віку, яка пережила війну у дитинстві додасть нової інформації, яка вас у мирний час не цікавила.

У кожного бізнесу зараз свої виклики, які потребують великої кількості проявів гнучкості, але без віри у власні сили та підтримки такі серйозні перепони здолати значно складніше. А зайві труднощі нам зараз ні до чого.

Тетяна Марінова