Шість історій жінок, які заснували власну справу під час війни

Сьогодні роль жінок важлива як ніколи — під час війни вони не стоять осторонь і переймають бізнеси чоловіків, які пішли на фронт, релокують та відновлюють бізнес у новому місті, опановують нові професії, створюють робочі місця. У 2023 році в Україні зареєстрували більше ФОП, ніж за останні 10 років. З них 56% — жінки. Це досить цікавий феномен нашої реальності, в якій жінки беруть на себе роль лідерок і створюють той економічний фундамент, на якому згодом буде ґрунтуватися відбудова нашої країни. Саме тому сьогодні, як ніколи, важливо підтримувати їх на шляху створення бізнесу. 

Нещодавно відбувся фінал тренінгової онлайн-програми з підприємництва для жінок U&WE Hub 4.0: “Час розпочати власну справу”. Шість фіналісток отримали грантову підтримку в розмірі 2 тис. доларів США для запуску або розвитку бізнесу. Протягом двох місяців учасниці інтенсивно навчалися й працювали над створенням бізнес-плану. Завершальним етапом став Pitch Night, під час якого 15 фіналісток захищали свої проєкти. Про ці бізнеси та підприємиць, що відкривають власну справу під час війни, — у матеріалі.

Ми не є власниками домашніх улюбленців, вони самі обирають нас

Богдана Кочмар, 23 роки, місто Біла Церква. Підприємиця, волонтерка та власниця виробництва натуральних ласощів для собак mr. Woof. Бізнес працює пів року, всіма бізнес-процесами займається сама. 

Все життя Богдана проводила з тваринами:собаки та коти були найкращими друзями, коли всі гралися у ляльки, Богдана гралася з цуциками. Працюючи вебдизайнеркою на фрилансі, вона зрозуміла, що хоче пов’язати любов до тварин із професійною діяльністю. Так народилася ідея виготовляти ласощі для собак — у такий спосіб Богдана зможе не тільки покращувати життя тварин, а й реалізувати своє внутрішнє покликання, популяризуючи культуру свідомого утримання домашніх улюбленців.

“Почала вивчати багато статей, консультуватися з ветеринарними дієтологами, готувати перші тестові ласощі для собак — набувати навичок як у технологіях виробництва, так і веденні бізнесу. Так у вересні 2023 року я заснувала бренд mr. Woof”

Обличчям бренда та головним амбасадором є пес Шаман, історія появи якого в житті Богдани і запланована, і містична.

Богдана працювала у кав’ярні, поруч з якою народила собака. Тоді Богдана принесла додому маленьку руденьку дівчинку, яка, на жаль, не прожила й трьох місяців, отруїлась і загинула. Але після цього Богдана була налаштована мати собаку й вирішила, що чекатиме нових цуциків саме від неї. 

Собака ще навіть не завагітніла, а мені наснилося, що у нас буде біленький хлопчик. Потім він знову снився, і я побачила кучеряві вушка. І так 3-4 рази він приходив до мене уві сні. Уявіть моє здивування, коли собака народила, я приходжу, а посеред коробки цуценят всіх відтінків — рудого, чорного, коричневого, чорно-білого з плямами — я бачу свого білого хлопчика! Так у мене з’явився Шаманчик, який зі мною в усіх життєвих ситуаціях і зараз!” 

Богдана переконана, ми не є власниками домашніх улюбленців, вони самі обирають нас!

Одна з головних цілей Богдани на сьогодні — розширити виробництво й залучити кошти на купівлю додаткового обладнання — дегідратора та морозильної камери, переїхати у більше приміщення, а також відкрити власний офлайн-зоомагазин, де пет-батьки — а саме так їх називає Богдана, зможуть знайти для своїх улюбленців якісні товари від українських виробників.

Як із вигорання народжуються фенікси

Олеся Гуцук, 25 років, родом із Сімферополя. З 2015 року живе у Львові, де закінчила Університет ім. І. Франка за спеціальністю “політологія”, згодом отримала магістерську з менеджменту маркетингової діяльності. Понад 4 роки працювала у сфері PR, де дуже втомлювалась й серйозно вигорала. Після першого такого епізоду в 2020 році Олеся звільнилась, на останню зарплату купила туристичний рюкзак, намет і спальник для сольного походу в гори. 

“Це було суперкльово, справжнє перезавантаження серед неймовірної краси природи, і, головне, там не було зв’язку! Тоді я віднайшла свій спосіб справлятись із вигоранням і стресом”

Згодом одногрупник покликав Олесю на її перший річковий сплав на Дністер — так і розпочалася історія захоплення каякінгом і українськими річками. До U&WE Hub Олеся прийшла з бізнес-ідеєю з організації річкових сплавів на каяках River Nomads

“Я обожнюю природу, мені подобається працювати з людьми, показувати улюблені місця, вчити, як ставити намети, розводити вогнище і ще безліч важливих дрібниць. Тому я й подумала, чому б не ризикнути й не почати власну справу? Тож вирішила відкласти ремонт квартири й купила свої перші 4 каяки”

Хоча Олеся й має базові знання з побудови бізнесу, вона каже, що з навчання вийшла з готовою бізнес-стратегією: “Мені навіть нічого дописувати не треба — просто взяти всі домашні завдання, скласти їх докупи, і у мене повноцінний бізнес-проєкт!”

Вже під час навчання Олеся юридично оформила бізнес — це необхідна умова для проходження у фінал, зареєструвала ФОП, створила сторінку в Instagram, опублікувала перші два дописи. У планах на це літо — прокладання нових маршрутів: річка Стохід на Волині, потім Дністер, де вже обкатані два маршрути, а згодом хоче розвідати ще один маршрут на Тернопільщині. 

Виграний грант в розмірі 2 тис. доларів Олеся витратить на придбання ще 4 каяків, що дозволить знизити ціни для клієнтів і збільшити групу до 15 осіб. 

Поради тим, хто так само, як і Олеся, зіткнувся з вигоранням і мріє займатися улюбленою справою

Олеся неодноразово стикалась з депресією, тому хотіла б власним прикладом показувати людям, що є світло у кінці тунелю. 

“Я б точно порадила знайти людей з тієї сфери, куди ви хочете потрапити, й поговорити з ними, дізнатися всі підводні камені, щоб зрозуміти, чи готові ви стрибати у цю авантюру. Я впевнена, люди готові ділитись — я готова ділитись!”

“Якщо відчуваєте, що це ваше, то варто спробувати. Наприклад, я відштовхувалась від мрії подорожувати, тому дала собі шанс проявитись, а чому б ні?! Так, це потребує певної сміливості, але пам’ятаю, коли я купувала каяки, то страшно було, допоки я не натисла кнопку ОПЛАТА, а далі вже ні!)”

Книга, яка спонукала Олесю до підприємництва, “Кар’єра без драм і травм” (Анна Мазур, Настя Пасенковід). Вона містить поради з побудови кар’єри, наводить історії людей, які також шукали себе, й загалом дає зрозуміти, що шляхів дуже багато.

Почала виготовляти свічки у знеструмленому Харкові, а згодом відкрила свій онлайн-магазин товарів для дому

Альона Мачуліна, 29 років, із Харкова, власниця інста-магазину товарів для догляду за собою та затишку оселі by_Oreo

Після початку повномасштабного вторгнення Альона поїхала з України, чоловік-поліцейський залишився у Харкові. Але вже за пів року повернулася, зрозумівши, що життя за кордоном не для неї. 

Через відсутність електроенергії Альона купувала багато свічок, а згодом зрозуміла, що може виготовляти їх сама. Це й стало початком власної справи. Дівчина створила сторінку в інстаграмі, почала викладати фото своїх робіт, згодом запустила таргет і почала розкручувати сторінку.

Продовжуючи працювати на основному місці роботи, Альона поступово розвивала власну справу: не боялася виходити на великі компанії, дізнаватися про можливість контрактного виробництва. Так вона почала замовляти косметику та парфумерію для свого магазину під власним брендом by Oreo. Звільнившись з роботи, Альона вирішили приділити весь час навчанню і розвитку власного бізнесу. 

Зацікавилась акселераційною програмою від U&WE Hub, вирішила пройти, хоча на перемогу не розраховувала.

Я постійно проходжу багато різних навчань, платних і безоплатних. Ціную, коли сплачую за щось, а ще більше — коли це дають безплатно. А от про перемогу я точно не думала — мені дали купу інструментів, і на цьому дякую! Але журі повірило в мій проєкт, і я безмежно вдячна за підтримку Харкова і харківського бізнесу. Тільки вперед, до розвитку й перемоги нашої країни!”

Молода талановита спортсменка з Києва винайшла методику Base Training, яку планує запатентувати 

Анастасія Шевцова — власниця студії функціонального фітнесу Base Fitness Studio. Їй зараз 22 роки, але заснувала власний бізнес ця талановита спортсменка у 19. 

Настя з дитинства займалась спортом — гімнастика, танці, була в ансамблі, має медалі (25 золотих, 3 срібні і 2 бронзові). Сама зіткнулася із травмами у підлітковому віці (збила машина), й завдяки правильно побудованим тренуванням вилікувала травму. Але у 17 років на піку своєї кар’єри через надмірні навантаження вирішила залишити спорт й пішла навчатись на реабілітолога.

На першому курсі працювала кілька місяців у реабілітаційному центрі, потім 1,5 року в фітнес-клубі, але ще зі школи Настя знала, що буде працювати тільки на себе. Перше своє тренування вона провела просто на вулиці — на спортмайданчику свого будинку.

Я написала в декілька чатів мого і будинків поруч, розказала, хто я така, що такого-то числа буду проводити відкрите тренування, й запросила всіх охоччих!”

На тренування прийшло 10 людей, які й досі є клієнтами Base Fitness Studio. 

Наприкінці літа, коли всі почали запитувати, а що ж далі, Настя орендувала приміщення й розпочала ремонт власним коштом.

Я пам’ятаю один момент, коли ми займалися на вулиці й почалася сильна гроза, тоді ми всі разом побігли у ще не відремонтоване приміщення. Це і було перше тренування у стінах Base Fitness!”

Основною ідеєю та особливістю роботи студії є персоналізовані групові тренування, тобто вправи адаптуються під потреби клієнтів: напружені м’язи розслабляються, а перерозслаблені — активуються. Для цього перед початком тренувань проводяться функціональні тести, після чого клієнтів розподіляють на дві групи залежно від тонічного стану м’язів.

“Я багато вчуся і вдосконалюю свою практику, тому винайшла свій підхід Base Training, який планую запатентувати. Я знаю, що моя методика працює, тож я хочу довести це клінічними дослідженнями, тестами, підтвердити на папері.” 

За останній місяць під час навчання в U&WE Hub Настя одразу застосовувала всі знання на практиці.

“Майже все я одразу втілювала в життя. Провела стратегічні сесії з командою, почала працювати з SMM, придбала CRM-систему, дослідила ЦА, запровадила систему абонементів” 

Настя упевнена, що її методика працює, тому прагне збільшити свій вплив і допомогти якомога більшій кількості українців стати сильними і здоровими.

Я усвідомлюю себе українкою, і тільки тут хочу покращувати життя людей! Я хочу відкрити ще одну студію у Києві, хочу не 100 клієнтів, а 300, 500, 1000” 

Пів року в окупованому Енергодарі й започаткування власної справи

Бізнес наступної учасниці, на жаль, вимушена реальність сучасної української родини. Марія Романцова все життя провела в Енергодарі, після повномасштабного вторгнення вона з чоловіком і двома синами залишилась в окупації. 

“Коли почалася війна, ми встигли зрозуміти, що трапилось, а вже за декілька днів всі підступи до міста були закриті. 4 березня вже точилися бої за станцію, ми не знали, чи будемо живі, але, слава Богу, всі прокинулися” 

З приходом незваних гостей зникли всі продукти у супермаркетах, і в перший місяць сім’я жила завдяки запасам. Марія згадує, що перші кілька тижнів майже не їла, бо хвилювалася, чи залишиться що дітям — двом синам 2 і 8 років. Чоловік Марії разом з другом їздили через рашистські блокпости на молокозавод, який ще працював — так і перебивались перший час. 

“У нас на дачі була маленька коптильня на 2 кг, якою ми користувались, коли вдавалось щось дістати у людей в селі. І от перед Великоднем я подумала запитати у знайомих та сусідів, можливо, кому щось закоптити, і закинула повідомлення у чат будинку. Я й не розраховувала, що біля коптильні доведеться провести три доби!” 

Так і розпочався родинний бізнес — з бажання прогодувати себе і свою родину. Асортимент був нестабільним, що могли знайти в селі, те і купували. Згодом родинна “велодоставка” почала розвозити замовлення у різні кафешки та кіоски, які на той час працювали у місті. Таким чином сім’я змогла вижити й протриматися в окупованому місті пів року.

“Ми до останнього надіялись і казали “Якщо до травня нічого не трапиться — їдемо”. Так “нічого не трапилось” у травні, червні, липні, аж поки до нас не прийшли й не сказали “або віддаєте дітей до школи і садочка, або ми їх у вас “изымаем”. Тоді ми зібрали своє нічого і поїхали”

Добиралися до Запоріжжя 4 доби, коли приїхали, почали шукати квартиру в Києві, так у серпні 2022 року родина оселилася в Києві.  

Наразі Марія з чоловіком облаштовують і готують до відкриття власну коптильню в Оболонському районі Києва. За цей час Марія активно подавалася й успішно отримала три гранти — придбала професійну коптильню, дегідратор, вакууматор та інше спеціалізоване обладнання. Знайшла приміщення під оренду, зареєструвала ФОП. Бізнес на фінальній стадії, очікують останніх дозвільних документів.  

Майстерня щирих емоцій, народжених під час війни 

Дар’я Котляр — молода й талановита живописець-флорист зі Львова, засновниця онлайн-крамнички авторської поліграфії Майстерня Котляр. Щирість — ключова емоція бренда. 

Майстерня виготовляє плакати, листівки, блокноти, наліпки з авторськими ілюстраціями, створює креативні подарунки, проводить майстер-класи, ярмарки. Гасло Майстерні “Все, що ми створюємо, це більше, ніж просто папір, це частинка серця!” 

Все почалося 23 лютого 2022 року, коли Даша намалювала першу картинку — квітку ірису.

“Війна застала нас у Львові, тож життя на кілька місяців стало на паузу. Протягом цього часу я вийшла заміж, і в той період були дуже суперечливі емоції — водночас все так чудово і так погано. Проте я все одно хотіла продовжувати, тож домалювала всі наліпки й зробила ще один патріотичний стикерпак” 

Згодом, восени, Даша створила невелику колекцію з трьох листівок «Ти — мій гарбузик», «Ти — мій затишок» і «Ти — моя ніжність» з власними ілюстраціями. Вони мали великий попит — їх купували не лише друзі, а й незнайомі. Це її надихнуло й Даша вирішила, що потрібно все це об’єднувати не просто навколо себе, а створювати бренд. Так і народилася Майстерня Котляр, з двох стікерпаків і трьох листівок. 

В родинному бізнесі Майстерні Котляр дві людини. Це Даша, яка відповідає за бізнес-модель, маркетинг та створення продукції, та чоловік Кирило, 3D-художник, який допомагає з пакуванням, доставкою та технічними питаннями. Разом вони працюють для того, щоб у сучасній непростій буденності людей було більше позитивних емоцій та мистецтва. 

Даша постійно навчається, поглиблює свою майстерність, з останнього — курс із книжкової ілюстрації. На програму з підприємництва Даша вирішила прийти для того, щоб отримати системні знання й перетворити майстерню на справжній бізнес. 

“Спочатку сумнівалася — думала, якщо це безплатне навчання, то, мабуть, буде багато води. Але вирішила, чому б ні, хоча б якісь підприємницькі знання. В результаті я отримала набагато більше, ніж розраховувала — тепер я маю чітке розуміння того, як можна просувати те, що я роблю! Зараз у мене є чіткий план і я впевнена, що розвиваючись як художниця і як підприємиця, це максимально круте поєднання для майбутнього Майстерні Котляр!» 

У планах на майбутнє — розвиватися, створювати нову продукцію, зробити листівки з пейзажами України, проводити ярмарки, майстер-класи з малювання, продовжувати працювати та дарувати ще більше щирих позитивних емоцій українцям у ці непрості для всіх часи.

Про тренінгову онлайн-програму U&WE Hub

Тренінгова програма U&WE Hub є безоплатною й має на меті допомогти молодим жінкам 18-35 років розпочати власну справу та надати всі необхідні інструменти для успішного запуску та розвитку бізнесу. Це вже четвертий потік навчання, за весь час тренінгової програми U&WE Hub понад 450 українок спробували свої сили у підприємництві й перетворили ідею у покроковий бізнес-план, готовий до запуску. 

Після фіналу програми всі учасниці можуть долучитися до ком’юніті жінок-підприємиць U&WE Hub, де зможуть розвиватися, обмінюватися досвідом та підтримувати одна одну. 

Онлайн-програма U&WE Hub 4.0 реалізується Центром «Розвиток КСВ» у межах програми USAID «Мріємо та діємо», яка виконується IREX. Партнером програми цього року став фонд «Жіночі можливості в Україні» — організація, яка підтримує жінок у розвитку бізнесу та надала додаткові грантові кошти у розмірі 2 000 доларів США для трьох фіналісток програми U&WE Hub 4.0!

Партнером програми у межах підписаного меморандуму про партнерство є Міністерство економіки України. Інформаційні партнери програми — Офіс з розвитку підприємництва та експорту, «Дія.Бізнес» та Український фонд стартапів.

Долучитися до спільноти, а також дізнатися більше про U&WE Hub можна на офіційних сторінках в Instagram LinkedIN Facebook Telegram і на сайті