Soft Skills для підлітків: Чому і як навчити майбутніх лідерів

Результати курсу для підлітків у компанії ЕРАМ

М`які навички — це неспеціалізовані, але надважливі для кар`єри уміння, які відповідпють за ефективність та успішну участь у робочому процесі. Наприклад, без самоорганізації, критичного мислення, емоційного інтелекту важко собі уявити успішну людину, але батьки часто сподіваються на те, що «життя навчить» їхніх дітей жити й працювати. Юлія Бондар, бізнес-аналітик ЕРАМ вважає, що це хибна позиція: розвивати м`які навички у підлітків потрібно вчасно. Тому у щорічному проєкті eKids, який знайомить дітей з основами програмування, ця ІТ-компанія запропонувала окремі заняття з розвитку soft skills — і ось, що з цього вийшло.

Що таке soft skills

Тема розвитку м’яких навичок цікава, хоча і досить непроста. Я не стала вигадувати велосипед, обрала кілька актуальних тем і адаптувала їх для підлітків: типологія людини, тайм-менеджмент, цілепокладання, самоорганізація і ораторська майстерність. Вважаю, чим раніше діти опанують soft skills, тим легше, цікавіше їм буде навчатися та розвиватися. Курс передбачав кілька занять тривалістю в годину. Відверто кажучи, цього мало: не можна навчити людину – дорослу чи малу — за кілька занять. Навичка — це те, що постійно тренується і доводиться до автоматизму. Моє завдання було познайомити дітей з основами, зацікавити і змотивувати пізнішепропрацювати тему самостійно. Спробую свій курс вкласти у матеріал, який допоможе вам у розвитку навичок ваших дітей.

Типологія людини

Спілкування з людьми іноді буває складним, виникають непорозуміння, які часом переростають у конфлікти. Ми всі різні, в нас різний досвід та очікування від співрозмовників. Водночас знання себе, своїх сильних та слабних рис, особливостей, а також інших людей, дає додаткові шанси для ефективної взаємодії. Однієї години та кілька вдалих прикладів вистачило, щоб зацікавити моїх учасників темою. Про типологію людей діти взагалі не здогадувалися. Їм було цікаво дізнатися про темпераменти — хто такі флегматики, сангвініки, холерики, меланхолики. І про те, що люди часом діють на перетині цих типів. Вони намагалися вгадати у визначеннях своїх знайомих, однокласників, себе.

Варто доносити до дітей, що належність до якогось з типів не означає «поганий/хороший». Особливості темпераменту можуть стати допомогою в життєвих ситуаціях. Головне, знати це про себе і використовувати. І не бійтеся завалити дітей «дорослою» інформацією. Навіть 10-річки «включилися» в обговорення моделі Карла Юнга, згідно якої люди діляться на екстравертів та інтровертів. Ми також розглянули чотири поведінкові типи людини – командир, зірка, дружелюб, аналітик, — визначили слабкі та сильні сторони кожного типу. Це знання також допомагає визначати правильні цілі, розподіляти власні ресурси, а отже, швидше досягати успіху і бути ним задоволеним.

  • «Командир»– рішучий, орієнтується на досягнення цілі, проте має труднощі з комунікації з іншими.
  • «Зірка»– відрізняється творчим підходом, також націлена на результат, але їй важко керувати своїм часом і своїми емоціями.
  • «Дружелюби»– дипломатичні, працюють на команду, орієнтуються на задоволення інтересів усіх і пошуки компромісів. А так, на жаль, страждає результат.
  • «Аналітики»– стабільні, хочуть все впорядкувати, проаналізувати, проте, комунікації, переговори – не їх сильна сторона.

Важливо відмітити, що «командир» та «зірка» завжди орієнтуються на результат, а «дружелюб» і «аналітик» на процес.

Тайм-менеджмент

Тема особливо актуальна на карантині, коли відчуття часу зникло, оскільки немає звичної чіткої зміни діяльності. Ми розповідали про те, як впорядкувати свій час і свій простір, щоб реферати писалися не в останню ніч. Для підлітків зрозумілими та доступними є кілька технік:

  • техніка Pomodoro – метод керування часом, суть якого полягає в плануванні робочих блоків — 25 хв працюємо, 5 хвилин перерва. Після 4 блоків – велика перерва на 20-30 хвилин.
  • правило двох хвилин – те, що можна зробити за дві хвилини, не варто відкладати. Зробіть це завдання відразу.
  • правило робочого столу – під час роботи тримайте стіл чистим. Залишіть тільки те, що вам необхідне. Це дозволить не розпорошувати увагу на зайві речі.
  • з’їж жабу першою – найважчу, найгіршу для вас справу зробіть першою в дні. Скинете зайве напруження, нервовість і матимете цілий день у своєму розпорядженні.

Цілепокладання згідно S.M.A.R.T.

Ця технологія використовується в проєктному управлінні, менеджменті. Звучить по-дорослому. Але і в підлітковому віці можна вчитися формулювати те, чого хочеш досягти, і мрії перетворювати в конкретні цілі. Адже правильно записана ціль є наполовину досягнута. Для прикладу ми обрали звичну багатьом ціль — вивчити англійську, і розібрали її по методології. Які питання треба поставити собі, щоб правильно визначити ціль?

S (специфічна). Що і чому я хочу досягти? Кого це ще стосується? Конкретизуємо. Наприклад, я вивчу англійську мову до рівня advanced — письмову, розмовну.

M (вимірна). Вказуємо вимірювані показники для розуміння прогресу. Рівню advanced відповідає 7 балів сертифікату IELTS.

A (досяжна). Розуміємо, на що ми здатні і чи впораєтеся ми з цим? «У мене немає інших цілей, вдосталь часу, щоб її виконати. Але мені потрібно буде попрацювати для досягнення. Є англійські курси і література з попередніми тестами, за якими я можу контролювати власний результат». Я також наводила простий приклад нереалістичності. Якщо я сьогодні захочу стати професійним космонавтом, то навряд чи це мені вдасться, зважаючи на об’єм навчання, тренування, яке треба пройти. Але якщо перевірити і ціль виявиться досяжною, реальною, то це слугуватиме додатковою мотивацією.

R (значна). Чи справді реалізація завдання є в рамках мети? 7 балів сертифікату IELTS.

T (обмежена в часі). До коли ціль має бути досягнуто? Наприклад, до грудня 2020 року.

Зрештою, наше ефемерне «хочу знати англійську» перетворилося на реальне «хочу вивчити англійську на рівні advanced, щоб пройти сертифікацію IELTS, отримавши 7 балів, до кінця грудня 2020 року». Додатково радила дітям фіксувати такі цілі на папері. Така візуалізація допомагає зрозуміти, що ціль є досяжна, і для її досягнення потрібні дуже конкретні кроки та терміни.

Самоорганізація

Завдання учасників було практичним – самостійно зібратися в табір. Це досить «життєве» завдання, бо через місяць-два багато школярів поїдуть на канікули і цей навик може знадобитися. Для цього я показала дітям програму хMind, якою користуюся сама. З нагенерованих спочатку хаотичних ідей, що взяти в рюкзак, ми спробували сортувати речі по групах – аптечка, техніка, одяг, документи, тощо. На цьому прикладі ми побачили, що такий підхід «по поличках» полегшує життя і його можна використовувати в різних життєвих ситуаціях. Наприклад, для майбутніх подорожей, поїздок на море, в гори. Суть підходу завжди однакова, але економляться час і сили. Так само радила підліткам фіксувати інформацію у щоденники. Це можуть бути паперовий формат для щоденних записів або електронні – для невеличких нотаток, ідей. Головне — зрозуміти, що для чого існує. Це також дозволить організувати своє життя, не забувати важливі речі, заощаджувати сили і уникати хаосу.

Ораторська майстерність

Як говорити так, щоб тебе почули, вислухали? Погодьтеся, для підлітка мало що видається більш важливим і лякаючим, як вміння гарно, впевнено висловлюватися. Навчити ораторської майстерності в режимі онлайн не просто. Але працюємо з камерою, зчитуємо емоції інших (невербальні комунікації), працюємо зі своїми емоціями. В публічних виступах і дорослим, і дітям я раджу пам’ятати:

  • Голос – це ваш головний інструмент. Використовуйте його сповна: міняйте інтонацію, робіть акценти, тримайте аудиторію енергетикою.
  • Слідкуйте за паузами під час виступу. Вони допомагають аудиторії осмислити нову інформацію. Але зверніть увагу на слова та звуки-паразити, які можуть заповнювати такі паузи і намагайтеся уникати: «е-е-е-е-е», «нуууу», «типу», «коротше»
  • Використовуйте жести для підсилення інформації, додавайте вашим словам значимості.
  • Уникайте закритих, різких та мікрожестів у своїх виступах.
  • Тримайте візуальний контакт з аудиторією. Почергово переводьте погляд від одного учасника до іншого. Цього не слід боятися.
  • Зверніть увагу на роботу із запитаннями. Дякуйте тим, хто ставить питання та завжди давайте відповідь слухачам. Якщо не маєте відповіді, пообіцяйте знайти потрібну інформацію після виступу.
  • Тренуйтеся вдома перед дзеркалом. Вашою аудиторією можуть стати ваші близькі або навіть м’які іграшки. Тренуйтеся і ВСЕ у ВАС вийде!

Як говорити з дітьми про Soft Skills

  • Головне – приклади. Не пошкодуйте інвестувати більше часу на підготовку яскравих прикладів, які пояснять, що краще використовувати або як поєднувати техніки.
  • Перевірте, чи приклади адаптовані до віку дітей. Не мудруйте дуже, хай це буде «кухонна лексика».
  • Попрацюйте з перебільшеними прикладами. Не бійтеся, якщо у ваших прикладах будуть динозаври, космонавти, блогери, які хочуть мрію перетворити на ціль. Асоціації, вдалі аналогії будуть фіксувати в пам’яті важливе.
  • Заохочуйте дітей практикувати, пробувати відразу. Проговорили – закріпили.
  • Не шкодуйте інтерактиву в онлайні. Я дозволяю час від часу вмикати мікрофони, цікавлюся думкою учасників, прошу реагувати в чатику. Це тримає увагу.
  • Жартуйте, посміхайтеся. Навіть з вимкненою камерою ваш настрій, ваше ставлення помічають люди і особливо діти.
  • Жестикулюйте. Ваші рухи є продовженням розмови
  • Уникайте монотонності. Грайте голосом, працюйте інтонаціями, робіть паузи. Хай ваше мовлення буде динамічним.
  • Візуалізуйте. Ми малювали на дошці, це додатково підкріплювало знання
  • Правила оголошуйте на початку. Ще раз рекомендую включати камеру. Інакше ваших дітей знайдеш тільки в Instagram чи TikTok. Якщо вам потрібен зворотній зв’язок, зробіть інструктаж, як відповідати — голосом, чат… «включіть мікрофони або поставте в чатик..»

І головна порада – станьте прикладом. Плануйте своє життя, тримайте столи чистими для роботи і «їжте жабу» на сніданок. Діти стануть вашими щирими фоловерами.

 

 

 

Мы в Facebook