Колумбійський журналіст, видавець і політичний діяч став одним з найвидатніших письменників ХХ століття. 1982 року Габріель Гарсіа Маркес отримав Нобелівську премію з літератури: «за романи та оповідання, в яких фантазія та реальність, поєднуючись, відображають життя і конфлікти цього континенту».
Його вплив на світову літературу був настільки великим, що видання New York Times якось назвало роман «Сто років самотності» «першим літературним твором від часу появи Книги Буття, який має бути обов’язковим для цілого людства». Однойменний серіал, який нещодавно вийшов на Netflix, став першою екранізацією твору.
“Сто років самотності”
Ідею роману Маркес виношував багато років. Можливо, книга таки побачила світ багато в чому завдяки терплячій та мовчазній дружині письменника Мерседес.
Маркес до 9 років ріс у бабусі з дідусем, які були двоюрідними братом і сестрою. Вони були прекрасними оповідачами, які розповідали онукові безліч історій, пов’язаних з міфами та легендами. Саме дід навчив Габріеля трьом речам: “Не здаватися, не здаватися, не здаватися!” Він згодом і став прототипом Хосе Ауреліано Буендіа, який розв’язав купу воєн, але всі програв. У той же час бабуся плела й розпускала свій похоронний саван протягом всього життя. Її постать письменник втілив в образі літературної Амаранти.
Роман «Сто років самотності» вперше був опублікований іспанською 1967 року. Цю книжку вважають шедевром Маркеса й метафоричним описом історії Колумбії або Латинської Америки. Маркес у своїй автобіографії визнає, що у своєму романі описав місто Макондо з одного з містечок, де він проводив своє дитинство.

Як представник магічного реалізму, у своїх творах Маркес часто поєднував історичні події, фольклор та особистий досвід. “Сто років самотності” стали квінтесенцією магічного реалізму. В романі фантастичні елементи органічно співіснують із повсякденним життям, а межа між реальністю й фантазією розмивається. У канву розповіді органічно вплітається латиноамериканський фольклор.
Сюжет роману
В романі йдеться про родину в Макондо, вигаданому колумбійському містечку, яке заснував патріарх Хосе-Аркадіо Буендіа. В сюжеті переплітається життя кількох поколінь родини, на яку вплинули кохання, війна і прокляття. Вольового й імпульсивного лідера глибоко цікавлять таємниці Всесвіту, які йому періодично відкривали заїжджі цигани на чолі з Мелькіадесом. Місто поступово зростає, уряд країни виявляє інтерес до Макондо. Проте Хосе Аркадіо Буендіа зне збирається віддавати керування містом і переманює надісланого алькальда на свою сторону.

Ауреліано Бабілон незабаром залишився один у будинку Буендіа, де він вивчав пергаменти цигана Мелькіадеса. На деякий час він припиняє роботи з паперами через бурхливий роман зі своєю тіткою Амарант-Урсулою. Але вона помирає під час пологів, а їхнього сина, який народився зі свинячим хвостиком, з’їдають мурахи. Тільки тоді Ауреліано нарешті вдається розшифрувати пергаменти. Будинок і місто потрапляють у смерч, як свідчили столітні записи, в яких містилася ціла історія сімейства Буендіа. Коли Ауреліано завершує роботу з пергаментами, місто остаточно зникає.
Маркес намагається донести читачеві, що Буендіа, незважаючи ні на що, не можуть створити нове щасливе суспільство. У цьому винна ідея індивідуалізму.
На книгу чекав неймовірний успіх, а з ним – популярність і слава. Роман переклали десятками мов, а Маркес став живим класиком. Кожну його нову розповідь, есе чи повість з однаковим захопленням сприймали й читачі, й критики.
Перша екранізація роману
Компанія Netflix придбала права на кіноадаптацію роману ще в 2019 році. Зйомки серіалу відбувалися в Колумбії за підтримки родини письменника. Його сини стали виконавчими продюсерами. Netflix заявив, що це «один з найамбітніших проектів в Латинській Америці на сьогоднішній день». Серіал іспанською мовою складатиметься з 16 серій, наразі вийшла перша частина.

Сюжет серіалу ґрунтується на подіях кількох поколінь родини Буендіа у вигаданому місті Макондо. Роман насичений глибокими роздумами про життя, смерть, любов та самотність. У вічному місті сім поколінь сім’ї Буендіа пізнають кохання, забуття та неминучість свого минулого й долі.
Всі теми, які автор піднімає в романі, знайшли відображення і в серіалі Netflix. Це зробило кіноадаптацію влучною та глибокою історією про людську природу та долю.

Для екранізації роману було створено чотири версії міста Макондо, щоб передати автентичність плину часу. Вулиці міста розташовані на рівнині площею 520 000 квадратних метрів. Однією з умов екранізації стало наполягання сім’ї Маркеса про виробництво серіалу саме в Колумбії. Для синів письменника було важливо, щоб місцева громада отримала користь від процесу й сприяв розвитку культурної індустрії країни.
Критики загалом схвалюють екранізацію за масштабність, яскравість та відповідність першоджерелу. Дата виходу наступних восьми серій поки що не відома.