У перші тижні повномасштабного вторгнення, коли майже всі студенти нашого мовного центру зупинили своє навчання, ми запровадили 2-3 щотижневі безоплатні групові уроки для дітей, аби трішечки відволікти їх від подій навколо. Це було чи не єдине, що могло перенести всіх нас у минуле без війни.
Ті навчальні заняття, ефект, який вони створювали, стали відправною точкою до моєї зацікавленості у впливі навчання не тільки на когнітивні навички, а і на здатність протистояти та знижувати стрес. У цьому матеріалі про те, як вивчення мов змінює наш мозок, покращує мислення та допомагає знизити стрес
Згідно з низкою проведених наукових досліджень The British Academy, American Psychological Association та National Library of Medicine, вивчення мов та білінгвальність (здатність спілкуватись двома мовами), створює певні когнітивні переваги та стимулює фізичне покращення мозку.
Когнітивні переваги
Вивчення нової мови покращує знання з інших академічних предметів. Інші дослідження виявили, що учні, які вивчають іноземну мову, також покращують пам’ять, концентрацію уваги, творчі здібності, навички комунікації та креативність. Здебільшого це відбувається завдяки процесам мислення під час навчання, перемикання між мовами та перекладу.
На додаток літні люди, які володіють двома або більше мовами, зазвичай мають більш пізній початок деменції та менший шанс захворіти на Альцгеймера, порівняно з тими, хто говорить лише однією, а також краще “перемикаються” між розумовими завданнями.
Розвиток мозку
Мозок кожної людини складається з нейронів та дендритів (відростків цих клітин), які є зв’язками між нейронами. Це так звана сіра речовина мозку. У двомовних людей цих нейронів і дендритів більше, ніж у людей, які розмовляють лише однією мовою. Це означає, що їхня сіра речовина щільніша.
Двомовність також впливає на білу речовину мозку — систему нервових волокон, які з’єднують його частки. Ця система координує зв’язок між різними ділянками мозку, допомагаючи йому навчатися і функціонувати.
Дорослі, які розмовляють двома мовами, мають підвищену цілісність білої речовини порівняно з тими, хто розмовляє лише однією мовою.
Зниження стресу
З моїх особистих спостережень, останнім часом, багато студентів приходять на урок не тільки з бажанням вивчити іноземну, а й з метою поставити на паузу світ навколо. Партнерство з викладачем, яке створюється під час уроку — це як розмова з психологом. Не дарма багато жартують про те, що твій тьютор — єдина людина, хто дійсно зацікавлено питає як в тебе справи. Тож цей емоційний звʼязок безперечно є з одним факторів підвищення рівня стресостійкості. Серед інших ключових, згідно з дослідженнями Baycrest та The British Academy можна назвати:
- Фокус на завданні. Коли людина зосереджується на уроці, її увага перемикається на конструктивну діяльність. Це створює ефект «усвідомленого моменту», схожий на медитацію або майндфулнес, що знижує рівень кортизолу — гормону стресу.
- Активізація позитивних емоцій. Вивчення нових слів і граматичних правил часто супроводжується почуттям досягнення, особливо коли з’являються перші успіхи й студент відчуває прогрес у мові. Це підвищує рівень дофаміну — гормону, що сприяє покращенню настрою.
- Соціальна взаємодія. Якщо навчання відбувається в групах або через спілкування з носіями — це сприяє соціалізації. Процес знижує відчуття ізоляції, покращує самооцінку та сприяє розвитку комунікативних навичок, які допомагають боротися зі стресом у повсякденному житті
- Когнітивна стимуляція. Освоєння мови стимулює нейропластичність мозку, активізує нові зв’язки між нейронами й покращує здатність до розв’язання проблем. Це допомагає краще справлятися зі стресовими ситуаціями, оскільки мозок стає більш адаптивним та краще протистоїть непередбачуваному у житті.
Тож якщо ви думали вивчати мови, але боялись, що це додасть вас стресу, — це помилка. Кожне ваше починання лише до найкращого. Не бійтесь рухатись і знаходити своє.