Як громадська активність допомагає будувати кар’єру та розвиватися професійно

До 25 років я не бачила сенсу займатися громадськими проєктами й хотіла розвиватися лише у бізнесі. Але уже за п’ять років я очолювала ком’юніті жінок-підприємиць із понад 5000 учасниць, запустила IT-навчання для 11 000 дітей і була менторкою для 85 молодих спеціалісток. Як громадський сектор розширив мій світогляд та карʼєрні можливості?

«Рік роботи в ГО дає досвід п’ятьох років у бізнесі»

Аліна Щербіна
Аліна Щербина, керівниця ГО STEM is FEM, голова БФ «Покоління ЮА»

Громадський сектор — це простір для креативних рішень. Ти можеш експериментувати з інноваційними підходами, знаходити нестандартні шляхи, а отже, розв’язувати соціальні проблеми, змінювати долі людей.

Окрім того, ти зустрічаєш неймовірних фахівців, здатних реалізувати завдання будь-якої складності. Взаємодія з вмотивованими професіоналами в умовах обмеженого бюджету та термінів екстерном прокачує як софт-, так і хардскілс. Не менш важливим є і соціальна складова. Результати твоїх підопічних надихають рухатися, знаходити нові ресурси, досягати, здавалося б, нереальних цілей.

Підсумовуючи свій досвід у громадському секторі, я виокремила кілька інсайтів.

Інсайт № 1: грошей немає — і це не проблема

Перше, із чим ти стикаєшся у громадському секторі, на жаль, брак коштів. Як на амбітні проєкти, так і на senior-копірайтера. Це змушує бути гнучкішою, вміти домовлятися та імпровізувати.

Рішуча. Справжня. Небайдужа.

17 грудня 2025 року у Києві SHE Congress від WoMo об’єднає понад 2000 учасниць та більш ніж 25 спікерок для обміну сценаріями жіночої реалізації. Лідерки бізнесу, ІТ, культури та інших напрямів поділяться досвідом подолання викликів війни, ефективної організації робочих процесів та стратегіями управління.

Забронюйте Вашу участь вже сьогодні!

Сьогодні я можу зробити активність будь-якої складності з мінімумом витрат: знайти талановитих та ідейних спікерів, отримати безплатний простір завдяки нетворкінгу, залучити ініціативних волонтерів із комʼюніті, які закриють багато завдань.

Наприклад, ми з командою провели захід на 400 учасниць у топовій локації з подарунками для спікерів абсолютно безплатно. Розміщення і техніку нам надали партнери, а лектори охоче ділилися досвідом із новим поколінням підприємиць.

А головне: івент залишив купу позитивних емоцій як команді, так і учасникам.

Адже у громадському секторі не бюджет визначає якість продукту, а імпакт, що він дає.

Інсайт № 2: давайте шанс початківцям і вони його виправдають

Як я вже писала, бюджетів немає і для хантингу великої досвідченої команди. Бізнес завжди перебʼє офер ГО й отримає senior-спеціаліста. Утім, ми можемо виграти у цінностях і можливостях для зростання, які вкрай важливі молодим талантам.

Так, їм бракує досвіду, а на початках вам доведеться давати багато пояснень, менторінгу та підтримки. Але ці інвестиції матимуть неймовірні плоди. Проєкт отримає ідейного, вмотивованого професіонала, який сприйматиме роботу своїм покликом і не боятиметься будь-яких форс-мажорів. А для голови проєкту — це ще й неймовірний розвиток менеджерських скілів!

Я знаю багато junior-співробітників, які лише за рік ставали впевненими middle-фахівцями й закривали своєю експертизою кількість завдань.

Тож якщо ви вмотивовані, не бійтеся йти у громадський сектор навіть попри брак досвіду.

Це дасть вам багато навичок для майбутньої карʼєри та круті кейси в резюме.

Інсайт № 3: ти навчишся знаходити спільну мову з будь-ким

Згадуючи свою роботу в корпоративному бізнесі, я розумію, що той досвід дуже звузив моє сприйняття світу. Адже я постійно перебувала в одній і тій самій соціальній бульбашці.

Потрапляючи в громадський сектор, ти стикаєшся з різноманітними та реальними людьми.

Їхній фідбек щодо вашої співпраці сповнений такої вдячності та щирості, що ти відчуваєш свою цінність так, як ніколи раніше.

Також, що є певним викликом, тобі необхідно вміти знаходити спільну мову й точки дотику з будь-ким. Це значно розвиває навички нетворкінгу, емпатії, невербального розуміння співрозмовника й дає неймовірну перевагу в самопрезентації під час смол токів на різноманітних, у тому числі закордонних, заходах.

До прикладу, ми провели за 2024 рік понад 20 освітніх вебінарів для 1000+ молодих дівчат із нереальними експертками з різних куточків світу. Усі вони долучилися абсолютно безоплатно, адже ми класно поспілкувалися і зійшлися в цінностях.

Не знаю, скільки грошей треба, аби залучити фаундера великої tech-компанії, але 10-ти хвилинного діалогу може бути достатньо.

Інсайт 4: робота з дітьми — виклик і неймовірне задоволення водночас

Ще один важливий для мене етап — початок роботи з молоддю в клубах кодування для дітей та підлітків Code Club UA, де лише за рік нам вдалося залучити понад 11000 учасників до освітніх проєктів.

Це був виклик: не лише щось пояснити й розповісти, а робити це легко, просто, ідейно. Це був зовсім інший вектор роботи аніж із дорослими. До того ж тобі потрібно підлаштовуватися під молоде покоління: вчитися разом із ними, розширювати свої горизонти, вкладати більше власних ресурсів.

Діти завжди відчувають, де просто маркетинг — а де щирість.

Якщо ви навчитеся знаходити з ними спільну мову — це вже не senior-рівень, а «джедай»-комунікаційник.

Відкрити громадський сектор для молоді

Сьогодні я розумію, чому громадський сектор довгий час здавався мені нецікавим — ніхто не розказував про його переваги! Ані в моєму оточенні, ані в університеті я не чула історій про те, який унікальний досвід тобі дає громадська активність. Це було непрестижно, не модно, не успішно.

Потрапивши до цієї галузі, я чітко вирішила, що маю говорити про її переваги: стрімкий розвиток скілів, унікальні навички та кейси, тисячі дивовижних професіоналів, контакти яких ти матимеш у своєму месенджері.

Саме тому ми в освітньому проєкті STEM is FEM запустили курс «Важливість громадської активності для побудови кар’єри». Я стала однією із шести спікерок, які поділяться власною історією, розкажуть про свій шлях, виклики та перемоги. Курс стартує на початку вересня і складатиметься із шести вебінарів.

Адже важливо не лише долучатися до громадських ініціатив, а й глобально розбудовувати цей сектор, відкривати його для молоді. Бо досягнути великих цілей можна лише спільними зусиллями.