Як розвинути увагу у дітей — 10 дієвих вправ

Обмаль часу на весь текст?

Читати спойлер

Світлана Кривошеєва, психологиня у дитячому саду «МрійДій»

Увага — важливий психічний процес у житті кожної людини. Варто зазначити, що це постійний процес, тобто той, що потребує постійного розвитку. А якщо врахувати, що майже щодня виникають чинники, що можуть сприяти зниженню рівня концентрації уваги, потрібно мати в арсеналі чимало технік, що допоможуть тримати руку на пульсі.

А ще увага — це те, що потрібно розвивати змалечку та на постійній основі. Гарно розвинена увага сприятиме якісному формуванню світогляду дітей.

Тому внесення до розпорядку дня дитини вправ і завдань, розв’язання яких потребує концентрації уваги, неодмінно принесе користь. Але не варто думати, що це нудно і займає багато часу. Швидше за все, це схоже на цікаву гру, до якої може долучатися уся родина.

Існують прості способи поліпшення уваги у дітей різного віку, які можна змінювати, адаптувати відповідно до особливостей дитини, модифікувати та переносити на інші подібні завдання. А головною умовою роботи з розвитку уваги є збереження доброзичливої ​​емоційної атмосфери. Тож поїхали.

Маленький детектив

У подробицях описуємо дитині предмет, що у кімнаті, не називаючи його. Дитина має здогадатися та знайти цей предмет. Почати опис можна із загальних рис, що можуть поєднувати загаданий предмет з іншими. Потім поступово звужувати коло ознак. Чим далі, тим раніше дитина буде здогадуватися, про що йдеться. І це гарний сигнал, що рівень розвитку уваги стає вищим.

Що змінилося?

Розкласти перед дитиною декілька різних предметів і дати час запам’ятати їх. Далі можна попросити заплющити очі та прибрати один предмет чи замінити його на інший. Розплющуємо очі і думаємо над тим, що ж змінилося?

Мрієбудування

Цю практику ми часто використовуємо з дітьми у садку — посеред дня любимо помріяти. Спочатку називаємо, хто про що мріє. Далі фантазуємо, що треба зробити, щоб ця мрія стала реальністю у найближчому майбутньому. Потім діти можуть називати, яку ж користь ця мрія може принести і кому. Завершуємо таку гру візуалізацією та творчістю: якщо хтось мріє полетіти у космос, то відтворюємо космос у малюнку, аплікації чи листівці. Така практика допомагає дітям вчитися бути уважними до власних мрій, уміти їх помічати. Важливо пояснювати дітям, що важливо розвивати увагу не лише до навколишнього, а й до себе, власних бажань та мрій.

Спостерігач

Вправа про споглядання. Потрібно сісти з дитиною перед вікном і знайти на вулиці будь-який нерухомий предмет. І починається найцікавіше: спілкуємося загадками, наприклад, «Шо прозоре, схоже на маленький будиночок ти бачиш?» або «Хто швидше назве 5 червоних предметів, 3 квітки та 8 автівок?». Коли діти у садку це роблять командно, то це ще й весело. Тому вдома до гри може долучатися уся родина.

Секретний лист

Креслимо у повітрі контури геометричної фігури або цифру та просимо вгадати, що ж написано прозорими фарбами на прозорому папері. Наступне таємне послання має придумати вже дитина.

Вгадай, що зникло

Обираємо 5-10 різних іграшок, розкладаємо їх перед дитиною та уважно роздивляємося. А далі граємо у хованки. Коли дитина заплющить очі, ховаємо одну іграшку та пропонуємо вгадати, хто ж зник з нашої веселої компанії.

Поступово ускладнюємо гру — тепер можна не лише прибирати, а й додавати одну іграшку: «Ой, до наших іграшок приїхав гість/гостя. Хто це?»

Чарівне слово

Спочатку домовляємося, які слова слід вважати чарівними. Дорослі можуть розказати історію або вимовити поспіль будь-які слова. При проголошенні чарівних слів дитина має подати сигнал: стукнути долонею по столу, підняти руку вгору, встати або вимовити кодове слово.

Знайди відмінність

Дитина створює малюнок та передає дорослому. Останній має таємно домалювати декілька штрихів та повернути картинку назад. Що ж змінилося у малюнку? Шукаємо відповіді, міняємося ролями.

Де чий будинок?

Гра для розвитку стійкості дитячої уваги. На малюнку зображено 5-7 тварин, поєднаних заплутаними лініями з такою самою кількістю будиночків. Пропонуємо дитині визначити, хто в який будинок поспішає. Для цього треба пройтися по лінії… поглядом. Якщо, враховуючи вік, поки складно це зробити, можна скористатися олівцем.

Вправи з реакціями

Овочі/фрукти, їстівне/неїстівне.

Коли називаємо певну групу предметів, дитина реагує: відбиванням м’яча, присіданням, стрибками. Наприклад, якщо називаємо овочі, то це стрибок.

Ці нескладні, але цікаві способи допоможуть дитині розвинути увагу та яскраво провести час із рідними.