Юлія Кірьянова: «У час бізнес-кризи лідер має мотивувати людей і мислити на холодну голову»

Для інвестиційно-промислової групи «Смарт-Холдинг» велика війна стала найбільшою кризою за всю історію компанії. Топменеджмент, який ще до 24 лютого почав ґрунтовну трансформацію бізнес-процесів та кадрового адміністрування, мав певну фору, аби встигнути оперативно врегулювати питання з базовими сервісними функціями та персоналом. Але хаос, в якому працювала велика команда Групи, став перевіркою на міцність команди й окремих її учасників. Генеральна директорка «Смарт-Холдинг» Юлія Кірьянова під час виступу на SHE Congress розповіла не лише про практичні кейси, а й про глибинні речі, які лежать у фундаменті кризового менеджменту.

Важкі часи відкривають в людях лідерські якості

Здатність людини працювати у стресових умовах залежить передусім від її особистісних якостей, характеру і ніяк не пов’язана з професійністю. Як зазначає Юлія Кірьянова, в кризовій ситуації патерни поведінки визначають саме риси особистості. І саме в таких умовах проявляються лідери

«Лідером може стати кожен. Якщо людина попри весь тиск обставин і хаос зберігає здатність мислити на холодну голову та лишається працездатною, не випадаючи з процесів. Якщо продовжує мотивувати інших і прагне співпрацювати з командою, всупереч всьому зберігає позитивний настрій і бачить перспективи, вона здатна утримати команду і провести бізнес крізь небезпечні часи», — зазначила СЕО.

Керівник має мотивувати і підтримувати команду, зберігаючи продуктивність та холодний розум

Багато в чому здатність людей витримати кризу залежить від її «параметрів». Чим криза сильніша і триваліша, тим менше людей можуть зберігати ресурс працездатності, говорить Кірьянова. Тож завдання керівника у цей час — думати не лише про бізнес, але й про команду.

Генеральна директорка розповіла, якими є ключові аспекти взаємодії керівника з колективом у кризовий для бізнесу період.

Демонструвати власний приклад. Просто брати і працювати. Жодна команда не буде вмотивованою і задоволеною, якщо керівник говорить одне, а робить інше. Це взагалі не працює, а тільки руйнує колектив. Тож якщо лідер хоче чогось від інших, він сам має бути таким.

Розмовляти з людьми. Для керівника, який кожен робочий день прогризається через сотні завдань, справ, процесів, проста розмова вже додаткове навантаження. На це часто просто немає часу. Але навіть коротка людяна комунікація сильно впливає на кожну конкретну людину. Трохи щирої уваги, пара добрих фраз — це потужно підкріплює зв’язок всієї команди. Інколи треба просто вислухати, поспівчувати, щось порадити, інколи навіть фізично допомогти. Це важливо. Потім через підлеглих така поведінка поширюється на нижчі адміністративні ланки. І далі за ланцюжком. Так, зважаючи на специфіку підрозділу, комунікації можуть різнитись — різна лінія поведінки, різна мотивація, але людяність — те, що працює завжди й усюди.

Чітке визначення цілей. Абстрактне або двозначне формулювання завдання навряд чи призведе до бажаного результату. Люди не вміють читати думок. Тож артикулювати мету треба максимально зрозуміло. Цілі мають бути амбітними, але водночас такими, щоб їх можна було досягти та виміряти. І вони потребують постійного перегляду — цілі мають бути актуальними. Не треба ставити колективу завдання, яке вже не на часі, варто берегти ресурс інших, що і так швидко вичерпується через стресові умови.

Командні зустрічі. Дуже корисний і простий інструмент для консолідації колег навколо спільних завдань. У кросфункціональних проєктах колектив має розуміти, що всі працюють на єдиний результат, а не кожен сам по собі. А ще збирати людей разом треба, аби пересвідчитись, що всі однаково зрозуміли завдання. Люди різні, інколи буває непросто налаштувати всіх на одну хвилю. Якими б вмотивованими не були менеджери окремо, такі комунікації потрібні для налагодження роботи команди. Без цього все розсипається — без відчуття причетності й залученості у процес.

Щоб вберегти бізнес і колектив, треба вберегти себе

Внутрішній ресурс топменеджера, особливо у період загрози для бізнесу, виснажується через багатозадачність і високу відповідальність за майбутнє людей та активів. СЕО «Смарт-Холдингу» наполягає, що керівник, аби бути ефективним, має стежити за своїм рівнем енергії:

«У кожного свої джерела її поповнення, для мене ж головними є повноцінний якісний сон, наявність фізичної активності та регулярне харчування. І ще така річ, яку можна назвати особистим простором для себе. Такий різновид активності/хобі/проведення часу, в якому є лише ви. Без колег, друзів, рідних. Спеціально відведений час, коли ви самі у себе в пріоритеті. Що це — залежить від вас особисто, від ваших схильностей та темпераменту».

Улюблена справа дозволяє повернутись до відчуття власної норми — своєрідного орієнтира, за яким можна вимірювати поточний внутрішній стан. Водночас, підкреслює Юлія Кірьянова, варто прислухатись до свого тіла. Якщо воно хоче спокою, то через стан втоми чи хворобливі відчуття однаково не дасть мозку бігти за робочими завданнями.

І за всім цим — кар’єрою, подоланням бізнес-криз, розвитком активів, керуванням колективами — має бути духовна складова, сенс особистого існування. СЕО наголошує: без цього людина не наповнена і не може жити й діяти в гармонії.

«Ми турбуємось про це з позиції того, що для нас близьке. Філософія, театр, віра, медитація — те, що наповнює вас вищими емоціями. Те, що збагачує і дає життю усвідомленість та сенс. Заробити гроші, покласти ще один потужний кейс до скарбнички досягнень — це очевидні речі. Але у фіналі всі вони порожні без сенсу. Вашого, особистого сенсу», — підсумовує Юлія Кірьянова.