Адміністратори пройшли навіть інструктаж, як діяти у випадку панічної атаки у глядача: засновниця  «Дикого театру» Ярослава Кравченко про порятунок себе та тригери під час війни

08 Грудня 2023

З 24 лютого 2022 року в Україні вирують такі емоції, що, здавалось, театр не здатен витримати конкуренції з життям. Але це не так: квитки розкуповуються на усі вистави. А люди, які переживають справжнє горе 22 місяці поспіль, свідомо збільшують кількість променів справжнього щастя, відвідуючи спектаклі. І ці промені за яскравістю нарівні з тими, які з’являються, коли вдається розшукати та дочекатися з полону рідну людину чи завдяки лікарям повернутися з того світу. А як працюється митцям, коли на кров чи театральні постріли може бути гостра реакція у глядачів, які мають досвід  життя під бомбардуваннями та в окупації? Відповідає  засновниця незалежного «Дикого театру», ведуча проєктів «Телебачення Торонто», «Ебаут», фаундерка волонтерського фонду «Всі по 10» Ярослава Кравченко.

Ярослава Кравченко на майданчику “Сцена 6”

Я одна з небагатьох, хто лишився у Києві та робив репортажі про життя міста

Якими були перші рішення щодо діяльності “Дикого театру” та інших проєктів у перші місяці війни?

Я не розкажу нічого нового: ніхто ні 24 лютого 2022 року, ні місяць потому не думав про діяльність проєктів. Усі ми думали про наших людей та турбувалися, хто де перебував, хто їхав, хто йшов у ТрО, хто залишався у Києві. Ми робили переклики, ділились необхідним. Лише згодом, отямившись трохи, команди, з якими я співпрацюю, почали відновлювати виробництво контенту. Я одна з небагатьох, хто лишився у Києві і робив репортажі про життя міста, потім з “Ебаутом” ми почали випускати серії на живі важливі теми, записуючи через зум. «Дикий театр» відновив роботу лише через рік. Адже постало питання не тільки про відновлення вистав та збору команди, але й безпеки як команди, так і глядачів.

Чи виникало впродовж року простою питання щодо виїзду за кордон самій чи з колективом?

Досі не можу сказати, чи правильним було моє рішення залишитись. Тоді я відчула, що, перебуваючи в Києві, краще “вивезу” війну, ніж, якщо буду в стресі шукати прихистку деінде. Але потрібно зважати. що я не відповідальна ні за дітей, ні за кота, яких у мене немає. Щодо виїзду театру – мучили сумніви, адже на початку повномасштабного вторгнення ми мали шанс показати Європі наш справжній театр. Чи згаяли ми цей шанс? Як театр – так. Але, на щастя, в Європі зараз перебуває достатньо притомних українських митців.

Ярослава Кравченко перед кожним спектаклем виходить до залу

Люди, що сьогодні ходять в театр, завтра створять історію

Що далось важко у перші дні повномасштабного вторгнення? І що – далось навзнаки вже на 22 місяці?

Ми усі були розбещені планами на майбутнє – попри всі проблеми в державі. До великої війни ми мали можливість творити, планувати, заробляти. Дуже важко далась ця нестабільність і непевність у завтра. Але сьогодні я можу сказати: «Так, це просто наша «нова реальність». Ми не маємо тішити себе думками, що після перемоги все буде, як до війни. Не буде. Але від кожного з нас залежить майбутнє.

Рішуча. Справжня. Небайдужа.

17 грудня 2025 року у Києві SHE Congress від WoMo об’єднає понад 2000 учасниць та більш ніж 25 спікерок для обміну сценаріями жіночої реалізації. Лідерки бізнесу, ІТ, культури та інших напрямів поділяться досвідом подолання викликів війни, ефективної організації робочих процесів та стратегіями управління.

Забронюйте Вашу участь вже сьогодні!

Вистава “Кицюня”. Фото з сайту “Дикого театру”

Чи робився апгрейт вистав після відновлення роботи театру? Адже на кров та театральні постріли у глядачів, які мають тривалий досвід життя в окупації та під бомбардуваннями, могла бути гостра реакція.

Це один з гострих моментів, що неодноразово обговорювався з нашим головним режисером. Дійсно, багато вистав «Дикого театру» – це про екшн, постріли, кров. Ми мучились в пересторогах, а потім просто спитали наших глядачів: «Чи хочете ви повернення цих вистав?». Більшість сказали: «Так».

Звичайно, кількість пострілів ми скоротили. І раніше ми обов’язково попереджали про такі сцени в описі вистав, але зараз я щоразу про це нагадую, виходячи з мікрофоном до глядачів. Команда адміністраторів також пройшла інструктаж – не тільки про евакуацію в разі тривоги, але й про те, як діяти у випадку панічної атаки чи іншої кризової ситуації. Ми маємо дбати про наших глядачів, адже люди, що сьогодні ходять в театр, завтра створять історію.

Фрагмент спектакля «Ла-ла-ла-йно»

Багато вистав є доступними онлайн – на порталі Dramox

Як ускладнилось ведення відвертого діалогу з глядачем під час повномасштабного вторгнення?

Зараз глядачі «Дикого» дуже оновилися. Фактично на кожну виставу приходить до 5-% нових глядачів. Я продовжую повторювати: вистави «Дикого» вас можуть травмувати, обурити, спровокувати, викликають залежність. Але прибрала класичну фразу «не рекомендовані людям з хиткою психікою», бо таких зараз в нашій країні важко знайти. Інколи глядачі, що виїхали, пишуть, як сумують за нашими виставами. Завдяки співпраці з порталом Dramox – багато вистав є доступними онлайн. «Дикий театр» цінують саме за відвертий діалог. Це – не той театр, де можна сховатися від реальності. У нас, навпаки, у неї можна потрапити. А щирість перевіряється, як золото. Тут глядачів в оману не введеш.

Чи вплинула на відновлення роботи театру ситуація з Довженко-центром? Чи були обшуки реквізиту, декорацій…

Оскільки «Дикий театр» завжди був мандрівним, то створення «Сцени 6» в Довженко-центрі дало нам певне відчуття гавані, дому. На «Сцені 6» ми працюємо вже майже 5 років, тому, звісно, що турбулентність і зазіхання на Довженко-центр безпосередньо впливають на нас. Чи були обшуки декорацій – не знаю. В активній фазі конфлікту – «Дикий» був на паузі. Але я, як директорка, завжди слідкую за ситуацією з Довженко-центром. І зараз вона знову невтішна…

Сенс волонтерського проєкту «Всі по 10» полягає у тому, що люди щодня донатять по 10 гривень на запити

Вас українці знають в обличчя завдяки телебаченню та онлайн-кастам. Як розвиватимуться ваші медійні проєкти надалі?

У моїй течці «Нові проєкти» лежить кілька ідей, що мали стартувати до війни. Серед них – лежить почата книга. Але поки що все на паузі. Я вчусь по-новому відчувати себе, тому чекаю сил і натхнення. Здебільшого зараз їх вистачає на підтримку проєктів, що вже працюють.

Понад півтора року тому я створила волонтерський проєкт «Всі по 10». Його сенс полягає в тому, що люди щодня донатять по 10 грн на запити військового чи  гуманітарного характеру. 27 травня 2022 року я прочитала пост волонтерки Маргарити Карабіненко про силу малих донатів – у 10 гривень. Оскільки люди виснажилися фінансово,ідея про “незначну” суму мені припала до смаку і я вирішила протестувати її на дієвість. Спочатку знайшла перевірених волонтерів, а вже 30 травня зробила для них перший збір. Реалізація проєкту відбулася швидко та органічно. Цей проєкт – єдиний новий, але він про щоденну допомогу мікродонатів, що дуже надихає.

Ви обирали таку цікаву нішу для волонтерства чи вона обрала вас?

Скажімо так, волонтерство на початку війни врятувало мене, а зараз, завдяки проєкту «Всі по 10», ми рятуємо людей.

Які рішення були вами прийняті на грані фолу через війну – і ви перемогли?

Скажу не про рішення, а про нові девізи, що з’явились. «Життя – це те, що відбувається з тобою сьогодні, а завтра може не бути». Це щодня стимулює мене цінувати і події, і людей. Ще я частіше ставлю собі питання перед прийняттям рішення: «Як зміниться світ, якщо ти це зробиш чи ні?» – це важливо перепитувати у себе. Я особисто відчуваю брак ресурсу, потрібно більше часу на відновлення. Тож, маю правильно розподіляти себе, а отже – і відмовляти.

У виставі «Шрами» – реальні історії насильства над жінками

Зараз, коли бачу несправедливість щодо когось, то приміряю її на себе і вступаю у боротьбу

Ви можете скласти топ 5 головних подій вашого життя після 24 лютого 2022 року?

Хочеться говорити про глобальну кристалізацію цінностей, перегляд кола спілкування. Я подивилась на себе по-іншому. Але, якщо виділяти важливі події, – це повний і категоричний перехід на українську, це відновлення роботи «Дикого театру», а з ним – відновлення діалогу з свідомою аудиторією, це навчання в KMBS і Aspen інституті, це принцип – брати більше відповідальності за формування суспільства, ніж було до того.

Але ви завжди мали активну позицію…

Так, я робила соціальні проєкти. Так, я складала заявки про неінклюзивні сходи тощо. Але зараз, коли бачу несправедливість щодо когось, то приміряю її на себе і вступаю в боротьбу.

Фрагмент вистави під час якої військовослужбовці пішли з залу. Фото з офіційного сайту театру

Відверте обурення з аргументацією – дуже цінне

Чи з’явилась у вашому оточенні представники нових соціальних груп, з якими до війни ви не спілкувались? Що вони змінили у світогляді?

Так, в моєму оточенні з’явилось багато нових людей. Нам всім зручно у своїй бульбашці, та я переконана, що треба з неї виходити. Це розвиває, хоча часом дуже некомфортно. Днями у барі зустріла двох військових, що побували на виставі «Кицюня» нашого театру. Ця вистава вважається блокбастером і хітом. А вони її не додивились і обурені вийшли з залу. Я стояла, і з захватом слухала, що їх обурило. А вони не розуміли моєї реакції. Але насправді таке відверте обурення з аргументацією – дуже цінне. Вони побачили у виставі речі, зовсім не закладені там. І я зрозуміла: «Ого, як широко ми можемо зачепити аудиторію!». І треба це враховувати, бо розумні люди з полярними думками – ще й розвивають.

Ви плануєте майбутнє в умовах війни?

Мене завжди лякали питання про плани, що сягають 3-5 років. Не сприймайте надто серйозно, але настав мій час. Адже зараз я законно можу не планувати.

Про операцію Ярослава Кравченко з виділення частини щитовидки розповіла особисто у Facebook

Яку зміну особистості у самій собі ви помітили впродовж 22 місяців війни?

Перші шість місяців я думала: «О, а  я нормально справляюсь: ані сліз, ані паніки, ані істерик». А ще через пів року зробила операцію. Сподівання, що війна когось не зачепить, що ви готові до будь-чого, є даремними. Проживання однієї ситуації легше не гарантує, що вивільнення емоцій і наслідки не стануться під час наступної. Ці 22 місяці щодня вчать мене бути уважною до себе і оточення, а ще – намагатися не образити і не нашкодити нікому, враховувати вразливість.

Чи відчули ви синдром вигоряння або наслідки стресу та як відновлювали лайф-баланс?

Вигорання як такого не було. Але я пропрацювала це ще раніше, а ось графіки звичних приходів натхнення змінились. Найгірший варіант – примушувати себе щось робити, коли немає сил. Примушувати себе відповідати своїм чи чужим очікуванням, не звертаючи увагу на свій стан.

Ярослава Кравченко – засновниця «Дикого театру», кураторка волонтерського проєкту «Всі по 10», співведуча ютуб проєктів «Ебаут»

Ідея рівності жінок і чоловіків в контексті війни набула сили

Війна вплинула на сутність вашого амбасадорства у русі HeForShe?

Ми з Майклом Щуром наче потрапили в день ховраха, ставши у 2019 році амбасадорами руху HeForShe.  Ми не можемо «передати пост», бо спочатку тривали два роки пандемії, потім війна – тож несемо ці цінності гідно, наскільки виходить. Рівність жінок і чоловіків в контексті війни не знецінилась як ідея, навпаки – набула сили, але суспільство дражливе до таких тем, тож способи донесення мають бути гнучкими і адаптивними.

Роман Вінтонів (Майкл Щур) та Ярослава Кравченко стали амбасадорами HeForShe

Багато громадських діячок хвилюються, чи втримають жіноче лідерство після параду перемоги.

Жіноче лідерство сьогодні – це як хата з саману. З одного боку – це найдешевший і один з найбільш екологічних матеріалів, з іншого – за один день не можна зводити стіни вище, ніж 30 см, бо інакше все «попливе». Вибудовувати і встановлювати це лідерство потрібно обдумано, поступово та усвідомлено. Тоді ми і отримаємо будівлю, що стоятиме століттями.

Тетяна Марінова