Після складного початку року другий квартал 2025-го приніс позитивні зміни у динаміці малого бізнесу в Україні. Кількість новостворених фізичних осіб-підприємців (ФОП) перевищила кількість закритих, що свідчить про поступову стабілізацію підприємницького середовища. Аналітики YouControl.Market дослідили ключові тренди, що характеризують цей період. Докладніше — у новому матеріалі.
5 ключових трендів
- Розворот тренду: від 53 тис. «в мінус» до 34 тис. «в плюс». Якщо у першому кварталі кількість закритих ФОПів перевищила кількість відкритих на понад 50 тис., то у другому кварталі ситуація змінилася: чистий приріст становив майже 34,4 тис. нових бізнесів.
- Драйвер зростання — роздрібна торгівля. Сектор роздрібної торгівлі показав значне зростання: кількість нових ФОПів збільшилася на 113% порівняно з першим кварталом.
- Нові регіональні «гарячі точки» зростання. За даними YC.Market поряд із традиційними лідерами (Київ та область, Дніпропетровщина, Львівщина, Одещина), високі темпи зростання кількості нових зареєстрованих ФОПів продемонстрували Полтавська (+92%) та Волинська (+81%) області.
- Незламність прифронтових областей. Попри постійні ризики, Харківщина показала чистий приріст у понад 2 тис. нових підприємців. Позитивне сальдо (перевищення кількості новостворених ФОПів над закритими) також зафіксовано на Запоріжжі, Сумщині, Миколаївщині та Херсонщині.
- Жінки — рушійна сила підприємництва. Жінки продовжують домінувати у створенні нових бізнесів: на них припадає 61% усіх новостворених ФОПів у другому кварталі.
Загальна динаміка
Зміна трендів — початок року характеризувався різким скороченням кількості бізнесів, а вже у II кварталі ситуація не просто стабілізувалася, а продемонструвала зростання.
«Ефект відкладеного попиту», спричиненого масштабною кібератакою на держреєстри на початку року, згас. Кількість закриттів повернулася до норми, скоротившись майже на 50%, до 55 тис. Водночас суттєво пожвавилася ділова активність: у квітні-червні було зареєстровано майже 89,4 тис. нових ФОПів, що на 55% більше, ніж на початку року. Тож співвідношення кардинально змінилося: у другому кварталі на кожні 100 відкритих ФОПів припадало лише 62 закриття. Це дало змогу малому бізнесу вийти на позитивне сальдо, і чистий приріст за квартал становив приблизно 34,4 тис. підприємців.

Галузевий розподіл
Десять провідних галузей майже повністю акумулюють найбільшу частку малого бізнесу: на них припадає понад 80% усіх відкриттів та 86% закриттів ФОП.
За даними YouControl.Market, безумовним лідером за відкриттям мікробізнесів стала роздрібна торгівля. У другому кварталі у цій сфері зареєструвалося 31,4 тис. нових ФОПів — це на 113% більше, ніж у першому. Сектор ІТ посів друге місце за кількістю відкриттів (майже 9,9 тис. нових ФОПів). Третє місце у категорії «Надання інших індивідуальних послуг» з показником 9,6 тис. відкриттів. До п’ятірки лідерів також увійшли транспорт і логістика та громадське харчування.
Усі провідні галузі показали упевнений приріст порівняно з початком року: від +14% в ІТ до +65-70% у транспортній, харчовій та оптовій сферах.
Закриття ФОПів за галузями суттєво скоротилися порівняно з піковими січнем та березнем. Хоча антирейтинг за кількістю закриттів очолює роздрібна торгівля, це приблизно вдвічі менше, ніж у І кварталі. Високі показники закриттів також спостерігалися в ІТ (9,1 тис.) та у сфері інших послуг (7 тис.). Важливо, що у провідних сферах у другому кварталі 2025 року закриттів було приблизно вдвічі менше, ніж у першому кварталі, і суттєво менше, ніж нових відкриттів.
Регіональний зріз
Найвищий приріст нових зареєстрованих ФОПів зафіксовано у столиці: протягом II кварталу зареєстровано 11 648 нових підприємців (у I кв. було 8542). Серед областей лідирує Дніпропетровська — більш ніж 8,1 тис. відкриттів за квітень-червень (проти 5,5 тис. у попередньому кварталі). Далі Львівщина, за нею йдуть Одещина, Київщина та Харківщина. Разом на ці 6 регіонів припадає майже половина усіх нових ФОПів країни у другому кварталі.
До десятки лідерів за відкриттями також увійшли Полтавська, Вінницька, Хмельницька та Волинська області. Ці регіони продемонстрували пришвидшене зростання бізнес-активності. Зокрема, на Полтавщині кількість нових ФОПів за квартал майже подвоїлася порівняно з попереднім кварталом.

Щодо закриття бізнесів, то картина теж покращилася в усіх регіонах. Київ залишається на першому місці за абсолютною кількістю закритих ФОПів, проте столиця тепер має позитивний баланс: нових бізнесів відкрилося майже на 4,5 тис. більше, ніж закрилося.
Стійкість «гарячих» регіонів
Примітно, що стійкість демонструють і регіони, які перебувають під постійним тиском ворога. Наприклад, Запорізька область ще присутня серед лідерів за кількістю закритих ФОПів (1736 закриттів у II кварталі), проте водночас там було відкрито 2316 нових ФОПів, тобто регіон демонструє чистий плюс. Позитивну динаміку показує і Харківщина, де чистий приріст становив понад 2 тис. підприємців, а також Сумщина, де кількість нових реєстрацій зросла на 79%. Навіть на Херсонщині та Миколаївщині, які регулярно потерпають від обстрілів, спостерігається пожвавлення: кількість відкриттів перевищує кількість закриттів.
Гендерний розподіл
У II кварталі 2025 року більшість нових ФОПів уже традиційно відкрили саме жінки. З89,4 тис. зареєстрованих підприємців — приблизно 54,2 тис., або 60,7%, — це жінки, тоді як чоловіки становили десь 39,3% (34,9 тис. осіб).
Серед припинених ФОПів гендерний баланс близький до паритету. У квітні-червні жінки становили 52,4% від загальної кількості закритих бізнесів, а чоловіки — 47,6%. Пропорція майже така сама, як і на початку року.
Висновки
У другому кварталі 2025 року малий бізнес продемонстрував здатність до відновлення: масові закриття припинилися, а нові реєстрації підприємців навіть почали переважати закриття. Попри те що сукупно за перше півріччя кількість закритих ФОПів досі трохи перевищує кількість відкритих, різниця вже не така суттєва.
Якщо нинішня тенденція триватиме, то до кінця року країна цілком може вийти на нульовий баланс малого підприємництва. Другий квартал 2025-го показав, що малий бізнес в Україні попри все продовжує запускатися і шукає нові можливості.