17 жовтня у “Медіацентрі Україна” презентували VR KOLO — першу в Україні мережу музеїв у віртуальній реальності, що об’єднала п’ять музейних інституцій із різних регіонів у єдиний цифровий простір. Відтепер кожен відвідувач може буквально «переміщатися» між Черніговом і Хортицею, Охтиркою, Прилуками та Дубном — за кілька секунд, одягнувши VR-шолом.
VR KOLO — це не просто технологічна новинка, а інфраструктура майбутнього, яка об’єднує культуру, освіту й інновації.
Під час війни Україна втратила сотні пам’яток культури, але VR KOLO доводить: ми можемо не лише зберегти, а й відновити культурну присутність — у цифрі, у свідомості, у серцях. Оцифровані артефакти, втрачені через окупацію чи руйнування, повертаються до життя у VR — з автентичними текстурами, голосами, світлом і музикою.

«VR KOLO — це спосіб зберегти й повернути спадщину до життя, зробити музей місцем дії, а не лише споглядання. Ми створюємо сталу інфраструктуру, яка працюватиме щодня та оновлюватиметься новими виставками», — наголосив Антон Шинкарук, голова ГС «Центр цифрової історії».

5 музеїв VR KOLO
Наразі до VR KOLO підключені п’ять інституцій: Національний архітектурно-історичний заповідник «Чернігів Стародавній», Національний заповідник «Хортиця», Охтирський міський краєзнавчий музей, Прилуцький краєзнавчий музей і Державний історико-культурний заповідник м. Дубно.
Для кожної з них творча команда під керівництвом креативного директора проєкту Валерія Коршунова створює окрему віртуальну екскурсію з урахуванням характеру колекцій та локальних наративів.
«Ми будуємо живу екосистему: під кожен музей — свій віртуальний рівень, своя логіка руху, голоси місцевої історії. Це подорож Україною, а не просто перегляд 3D-об’єктів», — зазначив Валерій Коршунов.

Простір єднання
У проєкті вже представлено понад 120 цифрових експонатів, кожен має свою історію: від стародавніх артефактів до об’єктів, пошкоджених під час бойових дій. Унікальність VR-екскурсії в тому, що кожен найцінніший артефакт можна вивчити у максимальному наближенні — самі тендітні збільшити та навіть взяти в руки!
Під час панелі музейники поділилися першим досвідом.
Директорка Охтирського музею Людмила Міщенко назвала VR-зону знаком стійкості міста: навіть у воєнний час культура лишається відкритою і доступною для тих, хто не міг прийти — дітей, людей з інвалідністю, переселенців.
Заступниця гендиректора «Хортиці» Світлана Охріменко підкреслила, що навчання команди дало інструменти для щоденної роботи з новими медіа та впровадження інклюзивних практик.
Молодша наукова співробітниця з Прилук Маргарита Ткаченко відзначила, що для молоді музей у VR перетворюється на пригоду: «Молодь любить нові технології та інтерактив, і тепер музей — це пригодницька подорож, де діти, можливо, вперше побувають у віртуальній реальності та зможуть одягнути VR-шолом, не для гри, а для знайомства з власною історією».
Команда анонсувала розширення мережі та відкритість до співпраці з музеями, міськими громадами, освітніми інституціями та донорами. За запитом учасники отримають технічний аудит, навчання і супровід запуску VR-зон у своїх містах.
Проєкт реалізовано за підтримки Українського культурного фонду.