Тривалий час жінки в дорозі як за кермом, так і на пасажирському сидінні стикалися із стереотипами та обмеженнями. Через соціальні ролі, які вони часто виконують, їхні звички мобільності суттєво відрізнялися від чоловічих. Так, жінки частіше подорожують з дітьми або літніми родичами, частіше покладаються на громадський транспорт, а не власне авто.
Проте упродовж останніх років бачимо помітні зміни. Під час повномасштабного вторгнення в Україні жінки беруть на себе активнішу роль у мобільності. Окрім необхідності евакуйовувати родини із небезпечних регіонів, жінки в дорозі забезпечують вагому частку волонтерських перевезень. Вони дедалі частіше опановують навички водіння не лише легкового, але й вантажного чи громадського транспорту.
До прикладу, до 2025 року платформою BlaBlaCar активно користувались понад 108 тисяч водійок і 734 тисячі пасажирок. Ці цифри підтверджують зміни у культурі подорожей: жінки все активніше впливають на мобільність, трансформуючи її економічні та безпекові аспекти.
Професійні водійки за кермом
Мобілізація чоловіків в Україні зумовила численні кадрові кризи на ринку, зокрема й у сфері перевезень. У відповідь на це державні інституції об’єдналися з громадськими організаціями та бізнесом, щоб відкрити жінкам доступ до професій, які раніше були переважно чоловічими. Серед них водіння автобусів, потягів і навіть великотоннажних вантажівок.
Це відповідає глобальним тенденціям: у всьому світі транспортна галузь стикається з браком кадрів, а жінки, які традиційно були недопредставлені у мобільності, стають ключовим активом для розвитку. У багатьох країнах жінок залучають через спеціальні програми навчання, фінансові стимули та підвищення безпеки й комфорту умов праці.

Одним із таких проєктів в Україні — «She is a trucker». Це ініціатива Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури та ГО «Фундація інституційного розвитку». У її межах заплановано навчання 100 жінок, які після завершення курсу матимуть необхідну кваліфікацію та водійське посвідчення категорії «С» або «СЕ». Відгук на цю можливість серед жінок виявився надзвичайно високим: за лічені дні понад 1000 учасниць подали заявки, тож 10 українських компаній підтвердили готовність надати робочі місця для випускниць.
Підвищення безпеки подорожей
Упродовж останніх років запит серед жінок на вищу безпеку поїздок стимулював компанії та транспортні сервіси до змін. Так, у 2023 році Укрзалізниця запровадила жіночі купе: спершу як експеримент, а згодом як стабільну опцію для пасажирок. У такі вагони допускають лише жінок або жінок із дітьми до п’яти років включно без поділу за класом квитка чи напрямком.
Наразі попит на жіночі купе Укрзалізниці стабільно тримається на високому рівні: 93% місць у жіночих вагонах 15 поїздів стабільно розпродані. Компанія наголошує: жіночі купе не є привілеєм, а рівноцінною альтернативою звичайним. Ціна і комфорт вагонів залишаються однаковими, аби уникнути штучного відчуття «особливих умов».
Схожі можливості пропонують інші сервіси — Bolt, Uklon, набирає популярності функція «Тільки для жінок» на нашій платформі: з січня 2024 року нею скористалося майже 38 тисяч користувачок.

Безпечний дизайн авто: чому участь жінок має значення
Питання безпеки не обмежується лише організаційними змінами. Воно починається значно раніше — на етапі проєктування транспорту. Десятиліттями стандарт безпечності авто формувався з орієнтацією переважно на середньостатистичного чоловіка.
Дослідження Європейської ради з безпеки транспорту засвідчує, що чоловіки й жінки не мають однакового рівня захисту як у салоні авто, так і поза ним у разі зіткнення. Частково це пояснюється саме тим, що при краш-тестах переважно використовують манекени, які розробляли на основі чоловічої анатомії та фізіології. Тож такі базові налаштування, як параметри сидінь чи пасків безпеки, не враховують анатомію жінок.
Ситуація почала змінюватися лише в останні роки. У багатьох країнах автомобільні регулятори та компанії переходять до практики гендерно чутливих краш-тестів, де використовують жіночі манекени (а не лише зменшені копії чоловічих), моделюються різні варіанти посадки (наприклад, вагітних жінок або жінок нижчого зросту), а також оцінюється вплив пасків, подушок безпеки та інших систем на різні типи тіл.
Проте важливо не лише тестувати готовий продукт, але й змінювати сам підхід. Саме тому у транспортних компаніях та автомобільній індустрії дедалі частіше створюють команди, очолювані жінками та до яких входять інженерки, дизайнерки, аналітикині з безпеки руху.
Досвід останніх років показує: коли жінки отримують більше можливостей впливати на мобільність як водійки, пасажирки чи інженерки, це допомагає покращувати транспортну систему і підтримувати економіку країн. Зростання представленості жінок у сфері перевезень змінює культуру та зручність подорожей. Такі кроки, як поява професійних водійок і спеціальних сервісів, орієнтованих на жінок, їхня учась у розробленні транспортних рішень тощо, формують середовище, яке враховує потреби різних груп і підвищує рівень безпеки для кожного користувача.
Марина Пухова, координаторка комунікацій BlaBlaCar у Центральній та Східній Європі
Фото: Freepek
