«Фрагменти жінки». Драма, що змушує відчувати

25.01.2021

Надя Куприненко, обозреватель WoMo

Не так давно спалахнула тенденція народжувати вдома, ведучи прямий ефір у соцмережах. Красива майбутня мама красиво народжує в красивому інтер’єрі з допомогою чоловіка і спеціально запрошеної «доли», яка контролює процес. Оскільки у нашій країні не існує законодавчого урегулювання домашніх пологів, такі історії розкололи суспільство навпіл – хтось відстоює право жінки самій вирішувати, народжувати вдома чи у лікарні, а хтось жорстко засуджує домашні пологи, мотивуючи це тим, що у будь-який момент все може піти не так, як передбачено красивою картинкою.

Фільм «Фрагменти жінки», що вийшов на стрімінговій платформі Netflix, описує якраз другий випадок – коли рішення народжувати вдома призводить до смерті бажаної дитини і руйнує життя молодого подружжя.

Історія починається з того, що прораб Шон, у виконанні Шаї ЛаБафа, поспішає добудувати міст через ріку, який першою перетне його донька, що ось-ось має народитися.

Після кількахвилинного знайомства з повсякденним життям молодої сім’ї оператор Бенджамін Лоб одним півгодинним кадром, з документальною достовірністю демонструє фізично болісну сцену пологів. Камера супроводжує породілю Марту (Ванесса Кірбі) з одної кімнати в іншу, вихоплює крупні і загальні плани – і все це без жодної монтажної вклейки.

Низка обставин (рішення продовжувати пологи вдома, заміна акушерки в останній момент) призводить до трагедії – щойнонароджена в муках дитина, якій батьки вже встигають сказати «привіт», помирає просто у них на руках.

Втративши плід кохання, пара втрачає і саме кохання. Стосунки між членами молодої родини дають тріщину, обидва шукають розради на стороні, міст, який будував Шон, і який є однією з основних метафор у фільмі, розведено. Внутрішній світ Марти розкладається на фрагменти: післяродова білизна на жінці, яка народила даремно, довгі погляди колег, зів’ялі вазони в заможному будинку, які більше нікого не цікавлять, істерична принциповість з приводу правильного написання імені дитини на надгробку, залишки лаку на нігтях, який тримається там ще з пологів, гора брудного посуду у кухонній раковині, пропалений сигаретою гімнастичний м’яч, з допомогою якого вагітні виконують вправи, і дитячі долоні на віконному склі вагону метро.

Так режисер Корнель Мундруцо у співавторстві зі своєю дівчиною, сценаристкою Катею Вебер, демонструють власні дослідження внутрішнього світу жінки, що зазнала непоправної втрати. Препарують той світ і розкладають його на частини. На ті самі, які розглядає Марта, прийшовши до дослідницького інституту, куди, погарячкувавши, вирішила віддати тіло дитини: зародки різного ступеню розвитку, крупні плани анатомічної будови руки людини з усіма сухожиллями і м’язами…

Яблуко у «Фрагментах жінки» не просто міфологічний символ розбрату між коханими людьми, а й символ нового життя. Марта протягом фільму збирає кісточки з яблук, щоб проростити паростки і дати нове життя, довести справу до кінця.

Другорядна роль матері Марти, яку виконує Еллен Берстін, водночас є і ключовою. Літня заможна жінка має непрості стосунки з донькою, відверто не любить зятя, і вона ж змушує подати в суд на акушерку. Сцена в суді – сцена всепрощення, де Марта пробачає акушерці, пробачає матері і собі. Нарешті відновлено міст між поколіннями, а з кісточок яблук, які Марта заходилася пророщувати, з’являються паростки. Міст, який будував Шон, знову зведено до купи, і на цьому мості Марта розвіює прах дитини, якій не судилося перебігти по ньому на інший берег.

Фінал фільму за настроєм і атмосферою дисонує з усією попередньою історією, зате нарешті дозволяє видихнути. Зникає мряка і сірість, з’являються яскраві фарби і сонце. Маленька світловолоса дівчинка біжить по зеленій траві до яблуні, залазить на дерево і тягнеться за плодом.

Дерево дало свої плоди.

Світова прем’єра фільму відбулася 4 вересня 2020 року на 77-му Венеційському фестивалі, де Ванесса Кірбі отримала Кубок Вольпи за кращу жіночу роль. Судячи з усього, вона побореться і за «Оскара» у цій же номінації, а от Шаю ЛаБафа «Оскар» цього року проігнорує через звинувачення актора у насильстві.