Гендерний розрив, або Як стереотипи заважають жінкам у STEM

22 Жовтня 2024
Ганна Цехмістер, менторка в комʼюніті STEM is FEM

Уявіть собі людину, яка займається наукою. Кого ви бачите? Можливо, це Альберт Ейнштейн, Ісаак Ньютон, Чарлз Дарвін, Галілео Галілей чи Луї Пастер? Якщо так, то ви не помилилися — ці імена справді асоціюються з науковими відкриттями. 

Але як часто на думку спадають Марія Склодовська-Кюрі чи Розалінд Франклін? Набагато рідше, адже жінки досі залишаються меншістю у сфері STEM, хоч і роблять чимало наукових відкриттів. Наприклад, Каталін Каріко та Дрю Вайсман розробили вакцину від COVID-19, Дженніфер Дудна та Емманюель Шарпантьє — технологію редагування генів CRISPR, Ту Юю винайшла ліки проти смертельної хвороби малярії, Ніна Тандон виростила штучні тканини для трансплантації, а Флоссі Вонг-Стаал стала першою вченою, яка клонувала ВІЛ. 

Але чому ці важливі досягнення 21 століття досі залишаються в тіні? На це є декілька причин.

Наука як привілей для чоловіків

Питання гендерної теорії та основні її засади були закладені лише в середині 20 століття. До цього наука вважалася переважно чоловічою сферою. У США лише у 1830-х роках жінкам дали змогу навчатися у коледжах, а в Європі така можливість з’явилася ще пізніше — у 19 столітті. 

Науковиці Марія Кюрі та Розалінд Франклін змогли пробитися крізь скляну стелю і стали першовідкривачками у різних галузях науки, зокрема фізиці та хімії. Але їхній успіх був швидше винятком, ніж правилом.

Особистий досвід: шлях до науки 

Я ніколи не мріяла стати науковицею чи вченою. Я хотіла бути лікаркою або вчителькою, про професію науковиці я навіть не задумувалась. Однак під час навчання у магістратурі мене дуже захопив процес постановки наукової проблеми, розробки стратегії дослідження, проведення експериментів, написання доповідей і наукових статей. Це був справжній виклик, який змушував мій розум працювати на повну потужність.

Після написання магістерської роботи я почала замислюватися про навчання в аспірантурі. Велику роль у цьому відіграло ставлення моєї наукової керівниці, яка мене дуже мотивувала. Однак не всі дівчата мали таку менторську підтримку. 

Наявність ментора та рольової моделі жінки у науці — це те, що трапляється рідко, але якщо все ж трапляється, то дійсно приводить жінок у науку. 

Чому жінок у STEM менше? 

Згідно з інформацією ЮНЕСКО, сьогодні жінки становлять 35 % випускників STEM-спеціальностей, які охоплюють чотири ключові галузі: науку, технології, інженерію та математику; і ця цифра не змінювалася з 2014 року. В Україні цей показник ще нижчий — 14%, тож лише кожен третій науковець — жінка. 

Коли батьки нав’язують свої уявлення та гендерні стереотипи, їх дуже важко позбутись. Брак рольових моделей жінок у STEM у школі також сильно впливає на вибір дівчат не йти у ці професії. Якщо є успішні приклади чоловіків у STEM, дівчатам-підліткам здається, що вони не зможуть досягти таких самих результатів або що їх у цих професіях ніхто не чекає. 

Я прийшла у STEM, бо мені жодного разу батьки не сказали, що це не твоє. Мені не казали, ким бути, коли я виросту, що мають робити дівчата. Я з дитинства знала, що можу бути тим, ким захочу.

Є й інші чинники, що заважають дівчатам будувати кар’єру в STEM. Поєднання професійного розвитку та сімейних обов’язків — це серйозне випробування.

Втім, з мого досвіду, наука непогано поєднується з материнством. Значна частина роботи науковця полягає в аналізі результатів, які можна виконувати дистанційно, вдома, за комп’ютером. Я мама двох дітей, і під час обох декретних відпусток я аналізувала результати, отримані раніше. Адже обчислення результатів, порівняння даних, написання статті та внесення правок після рецензування становлять, мабуть, 70% від усієї наукової роботи у STEM. Тільки у невеликій кількості професій можна так гарно поєднувати особисте життя та кар’єру. 

Згідно з даними ЮНЕСКО, жінки витрачають майже вдвічі більше часу на побутові справи, ніж чоловіки. Тому для реальних змін потрібна комплексна підтримка як на інституційному рівні, так і на рівні суспільства. 

Що ми можемо зробити? 

Нам важливо починати з освіти. Кар’єрні амбіції формуються ще у ранньому віці, тому треба знайомити дівчат із наукою ще у школі, з 6-7 років. Також важливо створювати середовища, які б підтримували дівчат розвиватися у STEM-галузях. 

У нашій країні сьогодні вже є ініціативи для залучення жінок у STEM, зокрема: 

  • Проєкт Women in Tech Ukraine, що спрямований на збільшення кількості жінок в IT та руйнування гендерних стереотипів. 
  • Українська премія L’ORÉAL-UNESCO «Для жінок у науці», яка підтримує молодих жінок-науковиць, допомагає їм у кар’єрі та заохочує обирати наукові професії. 
  • Гендерно орієнтований освітній проєкт STEM is FEM, що надає можливості для дівчат віком від 14 до 22 років, від навчання в школі до першої практики чи роботи, допомагає розвивати не лише hard, а й soft skills. 

Держпідтримка також має вагу. Національний фонд досліджень України (НФДУ) розробив «План гендерної рівності» на 2023–2026 роки, метою якого є створення рівних можливостей для всіх працівників і умов, де жінки зможуть поєднувати наукову роботу з домашніми обов’язками. 

Уряд України розробив «Стратегію зменшення гендерного розриву в оплаті праці», яка до 2030 року має знизити розрив з 18,6 % до 13,6 %. Крім того, затвердив «Стратегію впровадження гендерної рівності» у сфері освіти до 2030 року, яка передбачає комплексне впровадження політик для забезпечення рівних прав та можливостей для жінок і чоловіків. 

Подолання гендерного розриву в STEM є не тільки питанням соціальної справедливості, але й економічної вигоди. Я думаю, інвестиції в усунення цієї нерівності мають ґрунтуватися не на квотах чи іміджі, а на реальних результатах. Організації з рівноправним колективом частіше розробляють нові та ефективніші рішення. 

Для України, з її значним потенціалом у STEM, важливо забезпечити рівний доступ до науки для всіх, адже чоловіки та жінки однаково здатні досягати успіху в наукових дослідженнях. 

Про авторку: 

Ганна Цехмістер — менторка у комʼюніті STEM is FEM, кандидатка сільськогосподарських наук, старша наукова співробітниця лабораторії рослинно-мікробних взаємодій Інституту сільськогосподарської мікробіології та агропромислового виробництва НААН.

Читайте також: 

Долучайтесь до наших соцмереж, аби бути в курсі усіх важливих новин та подій: FacebookTelegramInstagram