Хто такі завліти в театрі? Чим вони займаються в українському театрі та як потрапити у професію? Розповідає Марина Бортник-Гулевата

???????????????????

Розповідає Марина Бортник-Гулевата — керівниця літературно-драматургічної частини Хмельницького театру імені М. Старицького.

Хто такий завліт у театрі?

Чіткої відповіді на це запитання немає. У теорії це має бути людина, яка відповідає за підбір драматургії та створення репертуарної політики в театрі. Але по факту — це людина, яка займається всім, що повʼязане зі словом у театрі.

Чим завліт займається в українському театрі?

У кожному театрі усе по-різному, зважаючи на попит і пропозиції. Однак точно є спільні заняття в усіх завлітів. І насамперед це пошук тієї чи іншої драматургії для режисерів. Робота з редагуванням текстів, розбір драматургії за ролями. Також підготовка пресанонсів, створення рекламних текстів, частково створення контенту для соцмереж. Ведення творчої кореспонденції. Постійна співпраця між колективами з різних міст та закладами культури та освіти. Підготовка до публікацій матеріалів про творче життя театру та його працівників. Та багато іншого.

Як стати завідувачем літературної частини у театрі?

Є виші, які випускають спеціалістів цієї сфери. До прикладу, Київський національний університет театру, кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого, спеціальність «театрознавство». Але зараз у театрах працюють не лише випускники театральних вишів. Серед завлітів є чимало журналістів, менеджерів, навіть акторів, які поєднують кілька робіт та інших фахівців.

Розкажіть про свій шлях до професії.

Театр — це така професія, яка сама обирає людей, які будуть тут працювати. 

Рішуча. Справжня. Небайдужа.

17 грудня 2025 року у Києві SHE Congress від WoMo об’єднає понад 2000 учасниць та більш ніж 25 спікерок для обміну сценаріями жіночої реалізації. Лідерки бізнесу, ІТ, культури та інших напрямів поділяться досвідом подолання викликів війни, ефективної організації робочих процесів та стратегіями управління.

Забронюйте Вашу участь вже сьогодні!

За моє життя я кілька разів казала, що ніколи не буду працювати в театрі. Але доля вирішила по-іншому. Здобувши вищу освіту за спеціальністю «театрознавство», я спочатку два роки працювала керівником театрального гуртка у школі міста. Та згодом пройшла конкурс на посаду в театрі й у вересні вже буде 10 років, як я працюю у Хмельницькому обласному академічному музично-драматичному театрі імені М. Старицького.

Як виглядає ваш звичний робочий день?

У керівниці літературно-драматургічної частини немає звичайного робочого дня. Кожен день різний та по-своєму цікавий. Коли влаштовувалася на роботу до театру, думала, що працювати тут понад два роки буде нудно. Та тепер зрозуміла, що це не так. Оскільки різноплановість роботи, постійна зміна матеріалу, з яким працюємо (різножанровість та форми репертуару), гастрольна діяльність по містах та країнах, співпраця з режисерами з різних міст, а також участь у фестивалях, лабораторіях, майстер-класах та школах створюють постійне відчуття оновленості роботи.

Як виглядає фінальна робота завліта у театрі?

Фінальна робота завліта у театрі — це фінальна робота всього театру. Оскільки це мистецтво синтетичне, і кожна його складова по-своєму важлива у створенні вистав, промоції, рекламі.

Який неочікуваний факт про вашу роботу дивує людей?

Людей зазвичай дивує взагалі існування такої посади в театрі.

Які вистави на Dramox ви рекомендуєте до перегляду? 

На Dramox я можу порекомендувати усі вистави! І дивитись їх можна по декілька разів! І щодня. І що більше, то краще. Але, звісно, особливо рекомендую вистави Хмельницького театру імені М. Старицького, це «Очі блакитного собаки» К. Малініної та «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці» М. Старицького.