IP для найменших: чому важливо, щоб діти були обізнані у сфері інтелектуальної власності

11.08.2024

Інтелектуальна власність оточує нас звідусіль – особливо в сучасному світі, який все більше спирається на економіку знань. Згідно з останніми дослідженнями, нематеріальні активи складають 90% вартості бізнесу. Безперечно, ця цифра зростатиме й далі. Тому повага до чужої інтелектуальної власності та вміння захистити власні ідеї не просто впливають на кожну окрему кар’єру – вони лежать в основі національного економічного розвитку. Такі знання й навички важливо прищеплювати вже з раннього віку, і зокрема з цією метою у складі українського ІР офісу  функціонує IP Academy. Пропоную детальніше поговорити про те, як і для чого діти знайомляться з нюансами інтелектуальної власності.

Контекст появи Академії 

IP Academy, або Національний навчальний центр з інтелектуальної власності, який сьогодні є одним із департаментів IP офісу, було засновано в жовтні 2019 року. Це відбулося в межах реалізації Меморандуму про взаєморозуміння, укладеного між Міністерством економічного розвитку, торгівлі та сільського господарства України та Всесвітньою організацією інтелектуальної власності (WIPO).

Ідеологія IP Academy полягає в тому, щоб наповнювати життя кожного українця можливостями для отримання знань щодо інтелектуальної власності. Чому це особливо актуально в українському контексті? З однієї простої причини: до появи Академії IP освіта в Україні обмежувалася ЗВО – і навіть там йшлося лише про спеціалізовані програми та курси на окремих факультетах, а не загальнообов’язкову дисципліну (яку, втім, викладали в українських університетах протягом 2004-2015 років). Натомість у школах предмет інтелектуальної власності цілковито ігнорували: його не торкалися навіть під час факультативних занять, позаяк на цю тему не існувало навчально-методичних матеріалів. Тепер же, завдяки IP Academy, ситуація починає поступово  змінюватися – як для вчителів, так і для дітей. 

Навчаємося разом з усім світом 

Насамперед слід згадати про регулярну Всеукраїнську просвітницьку кампанію до Міжнародного дня інтелектуальної власності, який припадає на 26 квітня. Щоразу вона присвячена різним темам, наприклад, «Від ідеї до реалізації» (2021 рік), «Жінки та інтелектуальна власність: каталізатор інновацій та творчості» (2023 рік) або ж «Творчі екоініціативи: як ідеї змінюють звичайний світ» (2024 рік). Щоб сформувати нове покоління творчих і винахідливих українців, які водночас мають високий рівень правової обізнаності, команда Академії адаптує глобальну ініціативу WIPO Academy до наших реалій, а також обирає власні методи та формати поширення знань. Наступний етап – розробка тих самих навчально-методичних матеріалів, які викладаються у відкритий доступ, і залучення якомога більшої кількості амбасадорів (вчителів, тьюторів, батьків, IP фахівців) до проведення відповідних занять.

Важливо, що інтелектуальна власність обов’язково поєднується з іншою актуальною темою. Своєю чергою, вона працює не лише як ілюстрація, що сприяє більш ефективному засвоєнню матеріалу, а й допомагає дітям відчути себе частиною чогось дуже суттєвого. Поясню на прикладі цьогорічної кампанії, присвяченої екоініціативам: коли діти виконують творчі завдання та генерують нові ідеї щодо захисту природи, вони усвідомлюють, що можуть змінити світ на краще. Таким чином, українські школярі стають не просто креативними, а й активними особистостями – тими, що вже завтра почнуть будувати наше спільне майбутнє.

Війна очима дітей

Ще один актуальний проєкт має назву «Творчість заради Перемоги», і його головна мета полягає в тому, щоб показати реалії війни через призму дитячого досвіду. У трьох каталогах, які вийшли за підсумками ініціативи, зібрано літературні та художні (у форматі NFT) твори й винаходи дітей-авторів, а також інформацію про дотичні проєкти партнерських організацій, благодійних фондів та видавництв. Це той випадок, коли, за словами начальниці ІР Academy Ольги Кулініч, твори не потребують пояснень чи коментарів – саме лише авторське право виступає як потужний інструмент у боротьбі з ворогом. Тут діти знову долучаються до надважливої справи, адже, виражаючи власні емоції та переживання у творчості, вони водночас формують креативний тил української нації.

Відпочинок – не перешкода для навчання 

Під час літніх канікул також можна дізнатися багато нового про все на світі, зокрема, про інтелектуальну власність. Саме ця ідея лежить в основі Літнього кампусу з інтелектуальної власності для екосвідомої молоді, який ІР Academy організувала на базі Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді МОН України, а також Літнього кампусу  креативних екоініціатив для учнів Державної установи «Школа Супергероїв» освітнього осередку в НДСЛ «Охматдит». Йдеться про низку занять та тренінгів, на яких юні слухачі навчаються забезпечувати надійну правову охорону IP обʼєктів, довідуються про позитивний соціальний та екологічний ефект від творінь та здобувають різноманітні навички – зокрема й ті, що знадобляться для створення IP об’єктів, а також комерціалізації й масштабування ідей. Іншими словами, завдання Академії полягає в тому, щоб показати молодим креаторам інтелектуальну власність як магічну силу, яка розкриває перед ними двері до світу безмежних можливостей.

Варто сказати й про колаборацію ІР Academy з Українською академією медіації. Серія безоплатних зустрічей-уроків проводилась тьюторами-підлітками з онлайн-школи OkStudy в межах проєкту «Формування культури консенсуального вирішення конфліктів як спосіб досягнення справедливості в українському суспільстві», який був реалізований Українською академією медіації за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Справедливість для всіх».

Отже, IP Academy відіграє роль майданчика, який надає юним українцям можливість розвивати свої таланти, захищати свої ідеї та таким чином робити внесок у процвітання нашої держави. Завдяки проєктам Академії діти здобувають важливі знання, які в майбутньому допоможуть їм стати активними учасниками глобального суспільства, здатними не лише створювати, але й ефективно охороняти та використовувати плоди своєї творчості. А повага до інтелектуальних надбань і прагнення до постійного вдосконалення – це необхідне підґрунтя для конкурентоспроможності України на світовій арені.