Картина Марії Примаченко з Венеційської бієнале прикрасила дизайнерський одяг

У Києві презентували колекцію трикотажного одягу з відтвореними картинами Марії Примаченко та оригінальними назвами-посланнями, які народна художниця залишила на зворотньому боці своїх багатьох робіт.

Роботу з назвою «Опудало» цього року представляли в кураторській виставці «Молоко снів» 59-ї Венеційської бієнале сучасного мистецтва. Тобто це одна з картин Марії Примаченко (1909-1997), про яку гучно заявлено на одному з найпрестижніших міжнародних арт-майданчиків.

Обличчям колекції стала Анастасія Примаченко — правнучка талановитої мисткині, яка ще 1966 року отримала Шевченківську премію.

Поштовхом для популяризації в дизайнерському одязі чудернацьких звірів й інших самобутніх образів художниці з Київщини, чиї роботи ще до Другої світової війни побували на виставці в Парижі, стало руйнування російськими військами в 2022 році, буквально в перші дні повномасштабного вторгнення рф в Україну, Іванківського історико-краєзнавчого музею, в якому зберігалися роботи Марії Примаченко.

«У перші дні повномасштабного вторгнення росії я з родиною була у мами поблизу Києва, всі сиділи в пабліках, відслідковуючи інформацію про дії російських військ. Було відчуття, що ти весь пошматований. І тебе продовжують шматувати. І ще — це руйнування російськими військами музею. Дуже велика трагедія — все те, що трапилося з людьми. Але коли ще й спадок наш руйнують, — це взагалі щось надтрагічне. Тому виникла ідея створити те, що продовжило би життя картинам Марії Примаченко й популяризувало нашу чудову майстриню в Україні і за кордоном«, — розповіла дизайнерка Альона Пікуль.

На початку березня дизайнерка зробила перші ескізи колекції. Білі та чорні худі й кардигани — фронтмени цієї колекції. Є сукня, пальто. Є особливий принцип роботи зі спадком Марії Примаченко – коли на одязі зображено одну роботу художниці: худі з квітами і птахами або светр зі звіром. У них намагались максимально зберігати кольори робіт майстрині. До аксесуарної лінійки колекції входять хустки, балаклави, розібрані жилети з капюшоном, шарфи-палантини.

Вперше бренд поекспериментував з новою для себе, але старою українською технологією — вибійкою. Футболки в капсулі виконані не промисловим способом принтування, а крафтовим — за допомогою спеціальної дерев’яної форми, зробленої народним майстром із Полтави Володимиром Маркар’яном, олійних фарб і методу ручного відтиску.

Анастасія Примаченко, засновниця Благодійного фонду «Творча спадщина родини Марії Примаченко» розповіла, що її прабабусю можна назвати теж певним чином дизайнеркою. Вона сама шила собі речі і вишивала.

Нагадаємо, у команди є амбітні плани створити арт-резиденцію і Музей Марії Примаченко в селі Болотня, де народилася і жила художниця. Частину коштів від продажу дизайнерської колекції спрямують на його спорудження.