Лілія Гриневич: «Неправильно розглядати батьків як ресурс, який допоможе облаштувати школу, вони втрачають тоді довіру»

03 мая, 2017

29 та 30 квітня у Харкові відбулась третя освітня міжнародна (не)конференція EdCamp Ukraine. Серед спікерів була і міністр освіти та науки України Лілія Гриневич, яка розповіла про виклики, що стоять перед новою українською школою, про необхідність змін у тестуванні та про свободу, якої так чекають вчителі.

Про компетентнісний підхід у школі

Зараз ми орієнтуємся в основному на надання певної суми знань і трошки на вміння. Компетентності відрізняються тим, що це не тільки знання, тобто дітям потрібне певне ядро знань, з яким вони мають працювати, для того щоб вони змогли потім шукати потрібну їм інформацію.

Знання зараз примножуються драматично швидко. І школа припинила бути єдиним їхнім джерелом. У сьогоднішній пересічній українській школі учитель приходить і переказує знання з підручника, причому дуже часто застарілі знання. Дитина ж повинна їх відтворити на екзамені і забути. Це нічого не дає для сучасного життя у цьому бурхливому світі. І ось зараз ми терпимо кризу знаннєвої школи. Дітям потрібні м’які навички. На останньому Всесвітньому економічному форумі показали, що будуть очікувати роботодавці від своїх співробітників у 2020 році: вміння спілкуватися в команді, критично мислити, розв’язувати комплексні складні проблеми, володіти емпатією, вміти порозумітись. Тобто це те, чому сьогодні в школі ми практично не вчимо. Громадянська соціальна і загальнокультурна компетентність, екологічна компетентність і безпека, уміння вчитись упродовж життя, фінансова грамотність і підприємливість — це те, чого нам катастрофічно не вистачає, але це те, що допоможе дітям стати щасливими, відповідальними громадянами, які зможуть самореалізуватися. І це наша велика мета в новій українській школі.

Про процес навчання

Сьогодні треба по-іншому навчати. Це означає, що вже не підходить просто переказати зміст, учителі повинні досліджувати проблему у групі, щоб навчити дітей спілкуватись, вони повинні говорити пр їхні взаємостосунки, як шанувати гідність іншої людини та свою власну, — це все потребує значно більше часу, ось чому ми виходимо на трирічну старшу школу. А ще, я переконана, що ми маємо дати нашим дітям старшого віку більше часу і вибору, щоб підготуватись до наступного етапу навчання. Адже це асболютний абсурд, коли 60% дітей в розрізі країни змушені отримувати репититорські послуги, щоб складати ЗНО. Це означає, що в нас щось не так зі змістом ЗНО і щось зовсім не так з тим, як влаштована старша школа.

Рішуча. Справжня. Небайдужа.

17 грудня 2025 року у Києві SHE Congress від WoMo об’єднає понад 2000 учасниць та більш ніж 25 спікерок для обміну сценаріями жіночої реалізації. Лідерки бізнесу, ІТ, культури та інших напрямів поділяться досвідом подолання викликів війни, ефективної організації робочих процесів та стратегіями управління.

Забронюйте Вашу участь вже сьогодні!

Про технологічне забезпечення школ

Перша частина проблеми в тому, що у багатьох дітей є гаджети вдома, проте не в школі. А друга частина — у багатьох дітей немає гаджетів ні в дома, ні в школі. І потім вони виходять на ринок праці вже не в рівних умовах. Тому, так чи інакше, ми мусимо приносити технології в школу. При всьому нашому безгрошів’ї ми почали інформатизацію. Минулого року 23 тисячі комп’ютерів були поставлені в школи, але це не є вирішенням проблеми, тому що тільки 25% з них на сьогодні підключені до інтернету. Але і підключення до інтернету не вирішить проблему, тому що потрібно мати те, чим можна начинити комп’ютери. Зараз ми шукаємо партнерів для створення відкритого онлайн-ресурсу з новими навчальними матеріалами, мультимедійними презентаціями та методиками.

Про педагогіку партнерства

Знаннєва школа терпить кризу і через те, що існує оцей підхід трансляції знань з підручників. А крім цього, через авторитарну педагогіку — немає зараз жодного партнерства між учителем та дітьми. А щодо батьків, то вони вже давно перестали сподіватись на школу як на місце педагогічної консультації. І це величезна проблема, тому що учитель мав би бути партнером для батьків, який допомагає вирішувати проблеми дитини. Коли втомлений батько приходить після роботи на батьківські збори, а там йому кажуть: «Ви щось робіть зі своїм сином, він не вчиться, прогулює», це називається педагогічною консультацією? Тому наша мета — побудувати модель для вчителів, як їм працювати з батьками. Розглядати батьків як ресурс, який допоможе облаштувати школу, неправильно, вони втрачають тоді довіру до школи. І я думаю, що найголовніше у педагогіці партнерства — вибудувати довіру між вчителем і учнем, коли учень розуміє, що вчитель є старшим другом і він не зрадить. Нам треба вибудовувати довіру між вчителем та батьками, довіру суспільства до вчителя і, я переконана, нам потрібно вибудовувати довіру держави до вчителя. Ми випишемо стандарти тільки в результатах навчаннях і скажемо вчителям: «Досягайте ці результати так, як ви хочете». Ми дамо свободу вчителям готувати програми самостійно, при цьому будуть підручники, модельні програми. Наш виклик — зробити так, щоб учитель був готовий до цієї педагогічної свободи.

Про тестування

Через те, що ЗНО націлене на велику кількість фактів і термінів, на цьому і робиться наголос у навчальному процесі, а в результаті ми втрачаємо час для того, щоб формувати компетентності. Тому, по-перше, у зовнішньому незалежному оцінюванні вже з’являються потрошки кращі завдання. По-друге, ми входимо в PISA у 2018 році  — це для нас буде великий урок, ми побачимо, як наші діти можуть виконувати завдання на компетентності, і зрозуміємо, куди нам рухатись далі. Проблема в тому, що ЗНО в нас ще є й превентивним заходом проти корупції. Але завжди, коли вам треба порахувати велику кількість відповідей, використовуються простіші інструменти, однакові для всіх. Я думаю, що принаймні впродовж наступних років нам потрошки доведеться збільшувати завдання на компетентності і частку відкритих запитань у тестах, тому що через відкриту частину цю перевірку і можна здійснити. Ми зараз співпрацюємо з урядом Фінляндії у формуванні фінсько-українського проекту і хочемо спрямувати його на підвищення кваліфікації вчителя, створення відеобібіліотеки методів компетентністного навчання для наших вчителів і також на те, як проводити оцінювання. Будемо вчитися разом.

Про підготовку вчителів

Процес підвищення кваліфікації вчителів буде нелегким і масовим. Тому що якщо ми хочемо, щоб у 2018-2019 році першокласники зайшли до нової української школи, ми мусимо перенавчити 22 тисячі вчителів початкової школи і три тисячі заступників директорів. І власне, у цьому новому проекті ми будемо розробляти курс, який пройде кожен з цих 25 тисяч учителів. Потім будемо рухатись для другого, третього класу і так далі. Це дуже складна робота — змінити спосіб мислення вчителів про навчальний процес. Для багатьох це стане викликом. [traqli_related]

Так сталось в Україні, що суспільство випередило школу у своєму розвитку. Це дуже небезпечна тенденція, адже школа має бути в авангарді, ми ж маємо готувати дітей для їхньої професійної кар’єри, яка буде розвиватись через 20 років. Показова історія: нещодавно в мене була зустріч с депутатом Румунії, який очолює там українську громаду. Він приходе і каже: «Пані міністер, українці Румунії просять у вас допомоги. Держава Румунії дає гроші на підручники для національних меншин, але у Румунії підручники мають бути тільки елекронними. А електронний підручник — це не просто книжка у пдф-форматі, там ще купа мультимедійних форматів та додатків. Але ви знаєте, у нас немає українців, які би розробили такі підручник. Дайте ваші». Уявляєте мій стан, що я могла відповісти цьому румунському українцеві? Ось тому в нас дуже багато роботи.

Головне фото: Харківська ОДА

— Читайте також: Андреас Шляйхер: «Советская система экзаменов, как и система обучения в целом, была нацелена на сортировку людей»