Лілія Гриневич: «Я переконана, що базою сучасної освіти стануть цінності»

Щодо курсу «Сімейні цінності», проблем української освiти та антидискримінаційної експертизи навчальних матерiалiв

02.11.2016

grinevichТиждень тому ЗМI розкритикували навчальний курс для учнiв 8-9 класiв «Сiмейнi цiнностi», увесь змiст якого умiщувався в однiй фразi: «Чоловiк має бути капітаном сімейного корабля, а жiнка — берегинею домашнього вогнища». На критику вiдреагувала Лілія Гриневич, міністр освіти і науки України. Сьогоднi в ефiрi «Громадського радiо» чиновниця висловила свою думку стосовно того, яким має бути скандальний курс «Сімейні цінності» у школі.

Про грифи МОН

Я бачу на прикладі цього посібника хибність всiєї системи надання оцих позитивних висновків комісією і грифів Міністерства освіти. У зв’язку із цим, ми будемо переглядати порядок надання таких грифів. Я вважаю, що експерти, які надають свої висновки, мають нести персональну відповідальність. На жаль, ця робота виконується на громадських засадах, а я вважаю, що кожна робота повинна оплачуватись. Як це побудовано у більшості країн: видавництва вносять якийсь конкретний внесок, абсолютно однаковий для всіх видавництв, що беруть участь у конкурсі, і потім із цих коштів якраз і оплачується робота експертів. При чому список експертів невідомий видавництвам. I цi експерти уже роблять висновок про ту чи іншу роботу, чи може вона вивчатися дітьми, чи не може.

Про курс «Сімейні цінності»

Сама ідея курсу правильна. Ідея полягає у тому, що дітям потрібно більше розповісти, що таке родина, як треба готуватися до сiмейного життя, як краще розуміти іншу людину, яка буде твоїм партнером впродовж багатьох років. Проводились парламентські слухання у Верховній Раді, і в рекомендаціях цих слухань було доручення Міністерству освіти повідомити про цей курс і сприяти його вивченню. Міністерство порекомендувало вже чинний курс, який отримав оцей гриф і позитивний висновок у 2012 році. А даний посібник отримав позитивний висновок для використання у 2013 році. Оскільки грифи були, курс був, лише нагадали, що є такий курс, який можна обирати факультативно. Зараз це гіркий досвід, який був із цим посібником. Тому що я вважаю, що це абсолютно не припустимо, щоб були такі дискримінаційні норми, як у цьому посібнику. Відверто кажучи, уява сучасної людини навіть не дозволяє зрозуміти чим керувалися його автори навіть у 2013 році.

Про антидискримінаційну експертизу

Без сумніву, МОН скасувало позитивний висновок. Наразi готується наказ Міністерства щодо перегляду курсу та посiбника з точки зору питань дискримінації. Матерiали, які видавалися з 2012 року, проходитимуть антидискримінаційну експертизу. Коли ми проведемо цю повторну експертизу, даний посібник не матиме шансів бути використаним у навчальному процесі. А ще його не можна буде використовувати ще й тому, що вiн мiстить ненаукові знання.

Про українську освiту

Для нас дуже важливо зрозуміти як освіту адаптувати до європейських цінностей, тому що наша країна вже обрала цей шлях. То якщо ми хочемо бути частиною європейського простору, то маємо пiдтримувати одну із базових – це повага до іншої людини. І немає значення анi її вiк, анi її стать, анi її національнiсть. Це людина, це громадянин, і він потребує поваги до своєї гідності.

У нас iз цим проблема. І ми вперше цього року залучали фахівців, які робили саме цю антидискримінаційну експертизу підручників восьмого класу. Наприклад, нам відомо звернення до дітей у підручнику, де написано: «Дорогий восьмикласнику!». А дівчаток немає у тому класі? Або нав’язані моделі. Якщо це жінка-мама, то вона має мити раму, або готувати їсти, подавати до столу. Якщо це батько, то він має працювати, він може бути інженером, лікарем. Зрозуміло, що це є рольові моделі, які нав’язуються дітям. Ми не маємо права цього робити.

Я переконана, що цінності у сучасній освіті стануть основними. Тому що знання примножуються, збільшуються, а навичок людині потрібно все більше і більше. Вона змушена вчитись впродовж життя, творити, міняти професії. А що насправді найбільш стійке – це цінності. Тому що для того, щоб відрізнити добро від зла, для того, щоб критично проаналізувати проблему, ви мусите мати ціннісну платформу. Тому, коли ви вчитеся — це найсприятливіший час, коли суспільство через систему освіти прищеплює якусь ціннісну платформу. Бо наші з вами спільні цінності роблять із нас націю, роблять із нас державу, і роблять із нас взагалі людей.

За матерiалами hromadskeradio.org

— Читайте также: Школа будущего: 10 принципов инноваций в образовании Украины